شیخ محتسب نمی‌خواهد سرباز فدایی باشد/ امید پورمحمدی به مناظره‌ها

امید اصلی پورمحمدی به مناظره‌هاست. جایی که او و اتاق فکرش، آن را برگ برنده روحانی، زاده کرمان می‌دانند. آنها بر این باورند که پورمحمدی با تسلطش به کلام و اطلاعاتی که در اختیار دارد، می‌تواند یادآور حسن روحانی در مناظره‌های ۹۲ و ۹۶ باشد. همان مناظره‌های معروفی که به لوله و گازانبر اشاره شد.

عصر ایران - مصطفی داننده ؛ از همین الان مشخص شده است که رقابت اصلی انتخابات ریاست جمهوری بین مثلث قالیباف، پزشکیان و سعید جلیلی است. در این میان اما مصطفی پورمحمدی توانسته خود را از قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی جدا کند و در میانه بایستد. این یعنی «شیخ محتسب» می‌تواند در آینده به ویژه بعد از مناظره‌ها خود را وارد مثلث یاد شده کند.

آنچه مشخص است پورمحمدی در دسته زاکانی و قاضی‌زاده که احتمالا در روزهای آخر به نفع یکی از کاندیداهای اصول‌گرا از صحنه خارج می‌شوند قرار نمی‌گیرد، شخصیت او اینگونه نیست. وزیر سابق کشور دوست دارد یک مهره اصلی باشد نه سربازی که قرار است فدا شود.

اصول‌گرایان که این روزها هزار دسته و گروه هستند و از هرکجای شهر می‌توانید، علم بر افراشته یک جریان اصول‌گرا را ببیند که خود را حق می‌داند و دیگران را فرع. از همین رو مصطفی پورمحمدی دبیر جامعه روحانیت مبارز برای خود سبد رایی از اصول‌گرایان خیلی سنتی در نظر گرفته است.

جامعه روحانیت مبارز، موتلفه و آنهایی که همچنان معتقد به شیخوخیت در سپهر سیاست هستند، می‌توانند رای خود را به صندوق پورمحمدی بیندازند.

او یک روحانی است و بخشی از مردم، همچنان معتقد هستند که معممین نسبت به دیگران اولویت دارند و همین می‌تواند بخشی از سبد رای رئیس پیشین سازمان بازرسی را تشکیل دهد.

امید اصلی پورمحمدی اما به مناظره‌هاست. جایی که او و اتاق فکرش، آن را برگ برنده روحانی، زاده کرمان می‌دانند. آنها بر این باورند که پورمحمدی با تسلطش به کلام و اطلاعاتی که از زمان حضور در وزارت اطلاعات، وزارت کشور، وزارت دادگستری و سازمان بازرسی کل کشور در اختیار دارد، می‌تواند یادآور حسن روحانی در مناظره‌های 92 و 96 باشد. همان مناظره‌های معروفی که به لوله و گازانبر اشاره شد.

نمی‌شود این فرضیه را رد کرد. بالاخره مناظره‌ها نقش بسزایی در تصمیم گیری نهایی مردم دارد و پورمحمدی می‌تواند از آب گل آلود مناظره‌ها، ماهی خود را صید کند.

از آن سو اما می‌شود به دلایل پایین بودن شانس پورمحمدی هم اشاره کرد. تاریخ انتخابات در ایران نشان داده است که وقتی فضا دو قطبی می‌شود، دیگر مردم به دنبال نفر سوم نمی‌روند. انتخابات سال 88 را به یاد بیاورید. بسیاری از رای دهندگان بر این باور بودند که محسن رضایی در آن انتخابات بهتر از همه برنامه اقتصادی و سیاسی خود را ارائه داد اما در روز رای گیری مردم یا به مهندس میرحسین موسوی رای دادند یا به محمود احمدی نژاد.

در سال 92 هم ولایتی حضور درخشانی در مناظره‌ها داشت اما پشت دو قطبی روحانی و قالیباف ماند. پس می‌توان انتظار داشت که پورمحمدی هم به سرنوشت ولایتی و رضایی دچار شود.

نکته بعدی در مورد او سابقه اطلاعاتی پورمحمدی است. دبیر جامعه روحانیت مبارز هیچگاه وزیر اطلاعات نبوده است اما معاون وزیر بوده و در دو انتخابات سال 76 و 80، مردم پایین‌ترین رای‌ها را به مرحوم ری شهری و فلاحیان دو وزیر اطلاعات پیشین کشور دادند و نشان دادند چندان این جنس روحانیون را برای ریاست جمهوری مناسب نمی دانند.

نکته‌ای که در مورد پورمحمدی می‌شود به صورت قطعی گفت این است که او تا روز آخر در انتخابات خواهد بود و شاید همین باعث شکسته شدن رای نهایی نامزد اصول‌گرا و لبخند اصلاح طلبان شود. البته در این روزها وزیر دادگستری دولت یازدهم از نظر فکری شباهت به جریان‌های اصول‌گرای مطرح ندارد و بیشتر شبیه ناطق نوری، حسن روحانی و مرحوم هاشمی رفسنجانی است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان