امام جمعه اردبیل: بعضی از نامزدها وعده هایی می دهند که معلوم است اشرافی به موضوع ندارند

عاملی عنوان کرد: مردم باید به شخصی رای بدهند که مبتلا به روزمرگی نشود، یعنی از اصلاح امور ناامید نباشد و برای همه شئون کشور برنامه عملی داشته باشد؛ به شخصی رای بدهند که آزادگی داشته باشد، فقط به فکر ریاست دور دوم نباشد و به خاطر آن منافع ملی و مصالح کلان کشور را زیر پا نگذارد.

خطیب نماز جمعه اردبیل گفت: مردم به کسی رای بدهند که دروغ نگوید، وقتی یک نامزد وعده‌ای می‌دهد که قابل عملیاتی نیست، او از حالا به خاطر ریاست دروغ می‌گوید، در حالی که همه خلاف‌ها در اتاقی جمع شده که کلید آن دروغ است و متاسفانه باز بعضی از نامزدها وعده‌هایی می‌دهند که از اکنون معلوم است به هیچ وجه اشرافی به موضوع ندارد.

به گزارش شفقنا، آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه در مصلای اردبیل اظهار کرد: مردم به کسی رای بدهند که از هر نظر برای کشور و ملت رشد بیاورد؛ چنان که خداوند در قرآن کریم گلایه می‌کند که فرعونیان شخصیت استثنایی مثل حضرت موسی (ع) را رها کردند و پیرو کسی شدند که برای آنها رشد نمی‌آورد «فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَمَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِیدٍ”» از این رو باید به کسی رای بدهیم که بتواند فراجناحی عمل کند و انسان‌های قابل، شایسته و صاحب تدبیر را از هر جناحی بپذیرد.

وی در خصوص انتخاب رئیس جمهوری شایسته تشریح کرد: باید به برنامه شخص نگاه کنیم که چقدر علمی و عملی است و سپس به اطرافیانش نگاه کنیم، چون اطرافیان او بهترین آیینه برای نمایش افکار خود نامزد است، چنان که در روایت آمده «المرء علی دین قرینه و خلیله»، یعنی هر مردی با دین و اخلاق دوست خود سنخیت دارد.

وی افزود: شاخص بعدی این است که اهل ولایت باشد، یعنی در اموری که از وظیفه‌های مقام معظم رهبری است یا در سیاست‌های کلان کشوری و سیاست خارجی اجتهاد مقابل نص نکند.

وی بیان کرد: شاخص چهارم این است که اگر دیدید طرفداران یک نامزد علیه کاندیدای دیگر بد و بیراه و تهمت می‌گویند و تخریب می‌کنند، به خود آن نامزد هم نباید رای داد؛ چون ممکن نیست طرفدار بدون اجازه نامزدی اقدام به فحاشی نماید و شخص فحاش به درد کشور ما نمی‌خورد.

وی با بیان اینکه عده‌ای از طرفداران برخی نامزدها شدیدترین اهانت‌ها و ناسزا را به رقیبان آغاز کردند، اضافه کرد: نامزدها در مناظره‌ها و غیرمناظره با دیگران کار نداشته باشند و نباید با تنقیص دیگران به ریاست برسند؛ نه خودشان و نه اطرافیانشان رقیب را مورد حمله قرار ندهند.

عاملی عنوان کرد: مردم باید به شخصی رای بدهند که مبتلا به روزمرگی نشود، یعنی از اصلاح امور ناامید نباشد و برای همه شئون کشور برنامه عملی داشته باشد؛ به شخصی رای بدهند که آزادگی داشته باشد، فقط به فکر ریاست دور دوم نباشد و به خاطر آن منافع ملی و مصالح کلان کشور را زیر پا نگذارد.

خطیب جمعه اردبیل با انتقاد از ساختار حاکم بر دستگاه اجرایی کشور تصریح کرد: یک دولت سر کار می‌آید و تمام مدیران را عوض می‌کند و وقتی 2 سال گذشت، انتخابات مجلس آغاز می‌شود و این‌بار نماینده‌ها مدیران را عوض می‌کنند؛ 2 سال دیگر خود دولت عوض می‌شود و باز مدیران عوض می‌شوند که با این ساختار رشد هشت درصدی اقتصادی مقدور نیست.

وی عنوان کرد: مردم به کسی رای بدهند که دروغ نگوید، وقتی یک نامزد وعده‌ای می‌دهد که قابل عملیاتی نیست، او از حالا به خاطر ریاست دروغ می‌گوید، در حالی که همه خلاف‌ها در اتاقی جمع شده که کلید آن دروغ است و متاسفانه باز بعضی از نامزدها وعده‌هایی می‌دهند که از اکنون معلوم است به هیچ وجه اشرافی به موضوع ندارد.

عاملی گفت: به کسی رای بدهید که درد مردم را درد خودش بداند، زندگی خودش را با پایین‌ترین طبقه‌های جامعه تطبیق کند تا از غصه و درد مردم، استراحت و خواب نداشته باشد.

وی افزود: به کسی رای بدهید که شجاعت داشته باشد و فقط از خدا بترسد، در برابر دشمن رجز بخواند، نه روضه و غرور مقدس، غیرت ملی و دینی داشته باشد؛ اگر رئیس جمهور مرعوب قدرت و هیبت دشمن شود، باید فاتحه کشور را خواند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مردم به کسی رای بدهند که درد دین داشته باشد و روی احکام دین مصالحه و معامله نکند؛ نه اسلامیت را فدای جمهوریت کند و نه جمهوریت را فدای اسلامیت کند که خودش آن را تصویر کرده است.

وی اضافه کرد: مردم به شخصی رای بدهند که پیش از عمران و آبادانی به فکر عدالت اجتماعی باشد و همه آحاد ملت را در برابر قانون و در برابر برخورداری‌ها قرار دهد و این احتیاج به آزادگی فوق العاده، جرات و جسارت ویژه دارد تا دست‌های پنهان به بیت المال را قطع نماید و فی‌المثل قانون هماهنگی حقوق را رعایت کند و به هیچ کس حق ویژه و مجال تمکن پنهان و تمول پنهان ندهد.

عاملی اظهار کرد: مردم به کسی رای بدهند که اعتقاد به توانمندی‌های داخلی از جهت نظامی، اقتصادی و علمی داشته باشد و خود کم‌بینی در برابر دولت‌های پیشرفته نداشته باشد.

وی تاکید کرد: مردم به کسی رای بدهند که آمریکا نتواند به او بگوید «انا ربکم الاعلی» همچنان که به تمام پادشاهان و رئیسان جمهور کشورهای اسلامی می‌گوید و بیشتر آنها نیز حق ربوبیت او را ادا می‌کنند و در یک کلمه به کسی رای بدهند که زینت ریاست جمهوری باشد نه بالعکس.

وی در ادامه به رایزنی‌های انجام شده با مسئولان ارشد وزارت نیرو در خصوص انجام کشت دوم در شمال استان اشاره داشت و بیان کرد: این هفته خداوند توفیق داد با وزارت نیرو در خصوص کشت دوم در شمال استان به طور مفصل مذاکره کردیم و معاون محترم وزیر در نهایت برای 10 هزار هکتار مجوز دادند که از اهالی مکرم شمال استان می‌خواهیم به شکرانه این اقدام از باب زکات به فقرای منطقه خودشان کمک کنند.

وی در بخش دیگری از خطبه ها با اشاره به ضرورت حفظ حریم زیست محیطی دریاچه شورگل، گفت: مسئولان مسکن ملی احتیاج به زمین دارند و در اثر کمبود زمین گاهی جاهایی را می‌خواهند به مسکن ملی اختصاص دهند که به هیچ وجه صلاح نیست و متاسفانه چندی پیش سراغ حریم دریاچه شورگل رفتند که یکی از ذخیره‌های زیست محیط شهر اردبیل و همانند شورابیل است.

عاملی بیان کرد: این مجموعه ظرفیتی دارد که در آینده به یک قطب گردشگری تبدیل شود و شهر 600 هزار نفری اردبیل نیز به شدت به آن نیاز دارد اما چندی پیش در خصوص حریم زیست محیطی این دریاچه اختلافی ایجاد شده است که انتظار می‌رود مسئولان با دوراندیشی حریم 300 متری حداکثری را مصوب کنند که رعایت شود و شکستن این حریم به طور قطع ظلم به مردم، محیط زیست و مصداق خیانت است.

وی همچنین با اشاره به جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه عنوان کرد: 274 شهید در یک روز در نصیرات هیچ تاثیری بر حامیان رژیم عفن صهیونیستی یعنی آمریکا اروپا و کشورهای مرتجع عربی و اسلامی نگذاشت؛ اگر حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حزب‌الله عراق و کل جریان مقاومت نبود، ما دق مرگ می‌شدیم.

خطیب جمعه اردبیل خطاب به ملت‌های مسلمان گفت: قرآن پر از آیات جهاد است و اگر حادثه غزه موضوع جهاد نباشد، پس هیچ وقت برای جهاد موضوع پیدا نمی‌شود؛ به پا خیزید و حکومت‌های وابسته را وادار کنید به اسرائیل کمک نکنند.

وی افزود: یک کشور اسلامی که سوخت اسرائیل را تامین می‌کند، برای فریب ملت خود می‌گوید که اگر به اسرائیل نفت ندهیم، مورد غضب آمریکا قرار می‌گیریم؛ درست همان مطلبی که منافقین صدر اسلام می‌گفتند.

عاملی اظهار کرد: یک کشور اسلامی دیگر حرف خیلی خنده‌دار زد؛ حرفش این است که ما نفت را به دلال‌ها می‌فروشیم، دلال‌ها به اسرائیل می‌فروشند و ما نمی‌توانیم برای دلال‌ها تکلیف تعیین کنیم یا آنها را کنترل کنیم که به این دولت عوام فریب می‌گویم اگر یقین داشته باشید که این دلال با این نفت زن و بچه و پدرت را خواهد کشت، آیا باز هم می‌گویی من با دلال کاری ندارم.

وی همچنین با اشاره به آغاز مراسم عزاداری‌ سید و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در اردبیل اظهار کرد: این هفته عزاداری اردبیل آغاز می‌شود که نقطه آغاز عزاداری اردبیل برخلاف سایر نقاط ایران، شهادت حضرت مسلم است؛ چون با آمدن خبر شهادت حضرت مسلم عزاداری در کاروان حضرت امام حسین (ع) آغاز گشت و با آن خبر، شهادت حضرت امام حسین (ع) نیز قطعی شد.

وی افزود: منتهی عزاداری در اردبیل روز شهادت حضرت مسلم نیست، بلکه یک روز پیش از آن یعنی روز هشتم ذی‌الحجه و یوم الترویه است؛ چون در وهله نخست نخواستند که شب عید عزاداری کنند و دوم اینکه حضرت امام حسین (ع) در هشتم ذی‌الحجه از مکه خارج شد و راهی بیابان‌ها گشت؛ اهالی اردبیل نیز در عالم معنا به کاروان حضرت امام حسین (ع) ملحق می‌شوند؛ روز هشتم که غم‌بارترین روز اهل بیت (ع) بود.

خطیب جمعه اردبیل یادآور شد: متصدی و سردمدار اعلان آغاز عزاداری بر اساس یک سنت دیرینه محله دروازه یعنی عالی‌قاپو است؛ قافله عزاداری با همه عظمت در روز شنبه همراه با نوای بیت‌های شعرهای اعلان آغاز عزاداری که تاریخی و برای ما اردبیلی‌ها هیجان‌آورترین بیت‌هاست و امید می‌رود همه آذری‌های جهان به ویژه در تبریز، ارومیه، زنجان، باکو و سایر شهرهای مهم خطه آذربایجان امسال نیز به این سنت حسنه بپیوندند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان