وجود بیش از ۱۷ هزار شیء تاریخی در گنجینه میراث فرهنگی لرستان

در حال حاضر تنها یک موزه باستان‌شناسی در لرستان و در داخل مجموعه قلعه فلک‌الافلاک بوده و هشت موزه دیگر در سطح استان به‌عنوان موزه‌های مردم‌شناسی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از وجود بیش از 17 هزار شیء تاریخی در گنجینه میراث فرهنگی استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، عطا حسن پور بیست و ششم خرداد در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به وجود آثار و اشیای تاریخی فراوان در این استان، برای تخصیص اعتبار تکمیل موزه های استان در تلاش هستیم.

افزود: در حال حاضر تنها یک موزه باستان‌شناسی در لرستان و در داخل مجموعه قلعه فلک‌الافلاک بوده و هشت موزه دیگر در سطح استان به‌عنوان موزه‌های مردم‌شناسی فعالیت می‌کنند.

او اضافه کرد: با توجه به تعداد بالای اشیای تاریخی موجود در لرستان، این تعداد موزه پاسخگو نبوده و بسیاری از این اشیا در معرض دید عموم قرار ندارند.

وی تصریح کرد: در گنجینه میراث فرهنگی لرستان بیش از 17 هزار شیء تاریخی وجود دارد که یکی از دغدغه های اصلی مردم و مسئولان استان ایجاد موزه مناسب و استاندارد برای این اشیا است.

حسن پور افزود: اشیای تاریخی لرستان در دو بخش خلاصه می شود که نیازمند موزه های تخصصی است.

او اضافه کرد: یک بخش حاصل کاوش‌های باستان‌شناسی علمی، هدفمند و نظام‌مند است که آن هم در بخش قبل از انقلاب بوده که توسط باستان‌شناسان خارجی کشف شده و بخش دیگر بعد از انقلاب بوده و توسط باستان‌شناسان بومی کشف شده است.

این مسئول گفت: راه‌اندازی و تجهیز موزه سنگ، سفال و سکه در گرو اختصاص 25 میلیارد تومان اعتبار است و موزه بزرگ مفرغ هم تقریباً 50 میلیارد تومان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی لرستان، اظهار کرد: اعتبارات استانی کفاف این امر را نمی‌دهد و امسال قرار است از محل اعتبارات ملی بخش کوچکی از اعتبارات را به ما بدهند و در سال آینده تکمیل شده این اعتبارات را به ما اختصاص بدهند.

حسن‌پور با تأکید بر اینکه در دل باغ «گلستان» و قلعه «فلک‌الافلاک» دو موزه طراحی محتوایی شده است، بیان کرد: یکی موزه باشگاه افسران است که قرار است به‌عنوان موزه سنگ، سفال و سکه بهره‌برداری شود و دیگری موزه سربازخانه تاریخی در باغ «گلستان» است که به‌عنوان موزه بزرگ مفرغ قرار است راه‌اندازی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان