ویژه‌های مشرق/

جزئیاتی جدید از فشارهای هسته سخت اصلاحات به پزشکیان/ وقتی گزاره اصولگرا بودن پزشکیان به مذاق رادیکال های جریان اصلاحات خوش نمی‌آید!

اصلاح‌طلبان: عدم درک و فهم مطالبات اصلی جامعه موجب شده که ایده و برنامه های راهگشا مورد توجه اصلاح طلبان قرار نگیرد.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه 27 خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که تاکید رهبر انقلاب بر اولویت مشارکت در انتخابات در دیدار مدال‌آوران المپیادهای علمی، انتخابات، سیاست خارجی و سوالاتی از کاندیداها، اصلاح طلبان و آرا خاکستری و آزادی حمید نوری از زندان سوئد در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

برخی چهره‌ها و رسانه‌های جریان اصلاح طلب تاکید دارند که تناقض راهبردی اصلاح طلبان از تحریم انتخابات مجلس تا دعوت به مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، کار این جریان برای اقناع بدنه اجتماعی خود برای مشارکت در انتخابات 8 تیرماه را سخت و دشوار ساخته است.

روزنامه هم‌میهن در یادداشتی با عنوان «چند سوال از پزشکیان» نوشته است:

هنوز چیزی نگذشته از زمانی که حسین امیرعبداللهیان وزیر بود؛ اما شمخانی با وساطت چین وارد مراوده با عربستان شد. به‌صراحت می‌گویم بهتر و باسوادتر از ظریف در رجال سیاسی کنونی حوزه سیاست خارجه نداریم. او بهترین گزینه برای وزارت امورخارجه است. اما آنطور که او هم به صراحت گفته؛ تا دو روز مانند دیگر اعضای کابینه دولت روحانی و مردم از شلیک به هواپیمایی اوکراین خبر نداشته است. چندباری هم به همان بالایی‌ها گفته که «اگر کار خودمان بوده بگویید یه کاریش می‌کنیم تا جمع شود» و با جواب منفی روبه‌رو شد. اما او مانند مردم و رسانه‌ها پس از روشن شدن واقعیت شوکه شد!

جزئیاتی جدید از فشارهای هسته سخت اصلاحات به پزشکیان/ وقتی گزاره اصولگرا بودن پزشکیان به مذاق رادیکال های جریان اصلاحات خوش نمی‌آید!

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان پزشکیان بدون روتوش می‌نویسد:

پزشکیان به‌درستی وعده سر خرمن سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی نمی‌دهد و این مهم‌ترین خدمت او به تشکیل سرمایه واقعی اصلاح‌طلبی در ایران است، اما آگاهیم که انتخاب او می‌تواند از همه‌گیری ساده‌اندیشی یا تحجر در بدنه اجرائی و حتی اجتماعی کشور جلوگیری کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

در واقع پزشکیان و جلیلی دو بدنه اجتماعی کاملا متفاوت را در جامعه ایران نمایندگی می‌کنند که هریک چند میلیون رأی ثابت دارند. بیش و پیش از آنکه یک رقابت سیاسی باشد، دو گروه اجتماعی با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ این نکته‌ای ظریف در استراتژی تبلیغاتی نامزدها در راستای دعوت از مردم برای مشارکت سیاسی است. درعین‌حال او با سوابقی که دارد، می‌تواند از گسترش فساد جلوگیری کند و فرصت بین‌المللی جدیدی برای ایران فراهم کند.

جزئیاتی جدید از فشارهای هسته سخت اصلاحات به پزشکیان/ وقتی گزاره اصولگرا بودن پزشکیان به مذاق رادیکال های جریان اصلاحات خوش نمی‌آید!

روزنامه اعتماد هم به تحلیل پزشکیان و اثرگذاری او روی طبقه متوسط پرداخته و نوشته است:

در سراسر جهان نوعی پوپولیسم در حال گسترش است. اینکه در امریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی، چهره‌های پوپولیست و گفتمان‌های عوامانه در حال قدرت گرفتن هستند، نشان‌دهنده رشد این رویکرد در عرصه سیاسی است. در ایران هم میان پوپولیسم و رادیکالیسم پیوند آشکاری وجود دارد. تندروها در بستر عوامانه حرکت می‌کنند. هم رادیکال‌های اپوزیسیون و هم رادیکال‌های پوزیسون ایرانی مانند دو لبه قیچی هستند که یکدیگر را بازتولید می‌کنند. برای مقابله با این شمشیر دو لبه باید عقلانیت، اعتدال و میانه‌روی در جامعه بسط پیدا کند تا جامعه از آفات عوامگرایی و تندروی بر حذر بماند.

جزئیاتی جدید از فشارهای هسته سخت اصلاحات به پزشکیان/ وقتی گزاره اصولگرا بودن پزشکیان به مذاق رادیکال های جریان اصلاحات خوش نمی‌آید!

اصلاح طلبان در گفتگوهای درونی خود ضمن انتقاد از طیف رادیکال خود تاکید کرده اند یکی از دلایل عدم آمادگی کاندیدای اصلاح طلبان در روند انتخاباتی خود، به دلیل عدم آمادگی کلیت جبهه اصلاحات بوده است.

این افراد با اشاره به اینکه در شرایط کنونی پزشکیان و مجموعه اصلاح طلبان ایده و برنامه خاصی را برای جلب و جذب افکارعمومی در چنته ندارند، تصریح می کنند این مساله موجب کلی گویی ها در تبلیغات انتخاباتی شده و جریان اصلاحات را با ادعای روشنفکری و نخبگانی به شرایط توده ای تنزل داده است.

منتقدان درونی جبهه اصلاحات همچنین با اشاره به اینکه راهبردهای تحریمی و رادیکال در جبهه اصلاحات باعث دور افتادن جریان اصلاحات از فهم دقیق شرایط جامعه شده تصریح می کنند، عدم درک و فهم مطالبات اصلی جامعه موجب شده که ایده و برنامه های راهگشا مورد توجه اصلاح طلبان قرار نگیرد و در شرایط غافلگیر کننده انتخابات زودرس، جریان اصلاحات با بحران ایده های ایجابی مواجه شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان