تنش‌ها در مرز اسرائیل و لبنان به حد بی‌سابقه‌ای رسیده است

دل‌نگرانی از جنگ گسترده

شماره روزنامه: ۶۰۳۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۲۹ ...

«مایک ایوز» و «رندی پنل» در گزارش 17ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشتند، درگیری اسرائیل و حزب‌الله با نبرد این رژیم علیه حماس در نوار غزه در هم تنیده است. حملات حزب‌الله به تدریج تشدید شده و این گروه از سلاح‌های پیچیده‌تری برای حمله بیشتر و عمیق‌تر به اسرائیل استفاده می‌کند. هر دو طرف خواهان یک جنگ تمام‌عیار نیستند؛ اما به نظر می‌رسد تنش‌ها در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.رویترز هم در گزارشی در همین رابطه نوشت، پس از تبادلات نسبتا سنگین در روزهای اخیر، یکشنبه 27خردادماه شاهد کاهش محسوس آتش حزب‌الله بودیم. این در حالی است که ارتش اسرائیل گفت چندین حمله هوایی علیه این گروه در جنوب لبنان انجام داده است. ایالات متحده و فرانسه در حال کار بر یک راه‌حل برای توقف مخاصمات در امتداد مرز جنوبی لبنان هستند.

با این حال، حزب‌الله می‌گوید تا زمانی که اسرائیل حمله نظامی خود به غزه را متوقف نکند، آتش خود را متوقف نخواهد کرد.الجزیره نیز در گزارش 15ژوئن نوشت، دو مقام سازمان ملل مستقر در لبنان هشدار دادند که تهدید «بسیار واقعی» درباره اشتباه محاسباتی وجود دارد که می‌تواند به جنگ گسترده‌تری بین حزب‌الله و اسرائیل منجر شود. این هشدار از سوی هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای لبنان یعنی «ژانین هنیس-پلاسچارت» و رئیس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان «آرولدو لازارو» صادر شد. آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند که «عمیقا نگران» درگیری‌های اخیر در امتداد مرز جنوبی لبنان هستند. از سوی دیگر، «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی خواستار «جنگ تمام‌عیار» و «تهاجم زمینی» علیه لبنان شده‌اند.

هاشم صفی‌الدین، یک مقام ارشد حزب‌الله هم گفت که حزب‌الله «شدت، قدرت، کمیت و کیفیت حملات خود را افزایش خواهد داد». «نادین ابراهیم» هم در تحلیلی برای ​​سی‌ان‌ان نوشت، با توجه به تشدید تنش‌ها در مرز اسرائیل و لبنان، کارشناسان می‌گویند اسرائیل احساس می‌کند که دیگر نمی‌تواند جبهه شمالی خود را نادیده بگیرد یا اقدام در آنجا را به تاخیر بیندازد. او به نقل از تحلیلگران افزود که یک جنگ تمام‌عیار محتمل‌تر شده است؛ حتی اگر دو طرف تمایلی به آن نداشته باشند.

 چرا اسرائیل و حزب‌الله با هم می‌جنگند؟

پاسخ این است که لبنان و اسرائیل چندین دهه است که در وضعیت جنگی قرار دارند. اسرائیل در سال1982 حمله‌ای ویرانگر به لبنان را آغاز کرد و پس از اینکه مورد حمله شبه نظامیان فلسطینی قرار گرفت، تانک‌ها را به بیروت پایتخت فرستاد. سپس به مدت 22سال جنوب لبنان را اشغال کرد تا اینکه توسط حزب‌الله بیرون رانده شد. از آن زمان دو طرف بارها به روی یکدیگر آتش گشوده و در سال2006 دوباره وارد نبرد شدند. اما حمله 7اکتبر جرقه درگیری دیگری را میان دو طرف روشن کرده است. سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله می‌گوید که گروهش بیش از 100هزار رزمنده در اختیار دارد. همچنین گفته می‌شود که این گروه 150هزار موشک در اختیار دارد که در صورت وقوع یک جنگ همه‌جانبه می‌توانند سیستم پدافندی اسرائیل را تحت تاثیر قرار دهند.

«هایکو ویمن» مدیر پروژه عراق، سوریه و لبنان در گروه بین‌المللی بحران می‌گوید که درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله از 7اکتبر به تدریج تشدید شده است. او گفت که این بحران با روندی «آهسته» شروع شده و شیب آن به تدریج و «اینچ به اینچ به سمت بالا حرکت می‌کند.» چند روز پیش اسرائیل یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله به نام «طالب سامی عبدالله» را در حمله‌ای به جنوب لبنان به شهادت رساند. او یکی از عالی‌ترین رده‌های حزب‌الله و فرمانده حملات متعدد علیه اسرائیل بود.

در تلافی، حزب‌الله روز چهارشنبه بیش از 200راکت به سمت اسرائیل شلیک کرد. در آغاز جنگ، درگیری‌ها به شعاع حدودا 4کیلومتری (2.5 مایلی) از مرز دو طرف محدود می‌شد؛ اما اکنون حملات بسیار عمیق‌تر شده است. حزب‌الله به 35کیلومتری اسرائیل حمله می‌کند؛ درحالی‌که اسرائیل مناطقی از لبنان را در بیش از 120کیلومتری شمال هدف قرار داده است. «ویمن» گفت که درگیری «بسیار ملموس» شده و «نادیده‌گرفتن آن دشوار است». او افزود که مقامات اسرائیلی احساس می‌کنند مجبور به پاسخ‌گویی هستند یا حداقل می‌خواهد چنین وانمود کند که «در حال پاسخ است».

F060727PT02-1000x668 copy

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان