ماشینهای بخار، مهمترین هدیه انقلاب صنعتی به صنعت کشاورزی بود که گاوآهن و سیستمهای سنتی کشاورزی را با تراکتورها جایگزین کرده و زمینهساز پیشرفت انفجاری در این صنعت شد. در عین حال چند دهه بعد، موتورهای بخار رفته رفته با موتورهای درونسوز و سوختهای فسیلی جایگزین شدند تا صنعت تراکتورسازی شکل مدرنتری به خود بگیرد.
این دوره، زمان تولد بسیاری کمپانیهای بزرگ خودروساز در دنیا در قالب تولیدکنندگان تراکتور بود؛ خودروسازانی که امروز با اتومبیلهای سوپر اسپرت شگفتانگیز خود در دنیا شناخته میشوند!
این کمپانیهای بزرگ خودروساز با تولید تراکتور به صنعت وسایل نقلیه وارد شدند
به گزارش گجت نیوز، شاید باور این که کمپانیهایی مثل لامبورگینی یا پورشه در ابتدا در حوزه ساخت تراکتور فعالیت داشتند برایتان عجیب باشد. با این وجود شکی نیست که صنعت تراکتورسازی را باید زمینهساز موفقیت بسیاری خودروسازان مهم امروز دانست.
لامبورگینی
با شنیدن نام لامبورگینی احتمالا بسیاری از شما ناخودآگاه یاد خودروهای سوپر اسپرت و فوقالعاده سریع با لوگوی گاو خشمگین خواهید افتاد. با این وجود شاید برایتان عجیب باشد که بدانید بدون تراکتور، این خودروساز بزرگ هرگز نمیتوانست به جایگاه امروزش برسد!
شروع کار فروشیو لامبورگینی، موسس خوشنام برند لامبورگینی، به پس از جنگ جهانی بازمیگردد؛ جاییکه او نخستین شرکت خود تحت نام Lamborghini Trattori را با هدف تولید تراکتورهایی قدرتمند و ارزانقیمت برای عموم کشاورزان آغاز کرد!
موفقیت اولیه در حوزه ساخت تراکتور و ادوات کشاورزی باعث شد که لامبورگینی تصمیم بگیرد حوزه کاری خود را گسترش داده و سایر وسایل نقلیه را نیز در بر بگیرد. در نتیجه، برندهای زیرمجموعه مختلفی از جمله Automobil Lamborghini تشکیل شدند که هریک در حوزه خاصی از صنعت حمل و نقل فعالیت داشتند. برند Automobil Lamborghini همان گاو خشمگینی است که امروزه یکی از محبوبترین نامهای صنعت خودروسازی دنیا به شمار میرود!
فورد
بر خلاف لامبورگینی که کار خود را ابتدا با تراکتور شروع کرد، فورد پس از موفقیتی که با خودروی مدل T خود در بازار کسب کرد تصمیم گرفت وارد حوزه ماشینآلات کشاورزی شود!
نخستین تراکتور ساخت فورد در سال 1917 با نام Fordson روانه بازار شد تا نشانهای بر نقش چشمگیر پسر هنری فورد، ادسل، در توسعه و ساخت آنها باشد. همانند لامبورگینی، تراکتورهای فوردسان نیز قیمتی اقتصادی داشتند تا کشاورزان بهسادگی قادر به خرید آنها باشند!
خیلی زود تراکتور فوردسان به یکی از محبوبترین ماشینهای بازار تبدیل شد؛ بهطوری که تا اوایل سال 1920 حدود 100 هزار دستگاه از این تراکتور در اختیار کشاورزان قرار گرفته بود. فورد در ادامه پسوند «son» را از تراکتورهایش حذف کرده و آنها را تنها با نام Ford روانه بازار کرد.
البته این خودروساز آمریکایی از دهه 90 تا کنون دیگر در بازار تراکتورها فعالیتی ندارد؛ اما میراث درخشان آن در این حوزه در قالب محصولات با برند New Holland قابل مشاهده است. New Holland یکی از برندهای زیرمجموعه و همکار فورد بود که بعدها توسط یک کمپانی ایتالیایی خریداری شد.
فیات
فیات، همان کمپانی ایتالیاییست که کسب و کار تراکتور فورد و زیربرند New Holland را خریداری کرد و با این نامگذاری جدید وارد حوزه تولید ماشینآلات کشاورزی شد. با این وجود تاریخچه این خودروساز بزرگ در تولید تراکتور به گذشتهای دورتر باز میگردد!
نخستین مدل از تراکتورهای فیات، مدلهای 702 و 703 بودند که در سال 1919 روانه بازار شدند و نه تنها در ایتالیا، بلکه در تمام اروپا به محبوبیتی فوقالعاده دست پیدا کردند. در طول سالهای منتهی به خرید برند New Holland، زیرمجموعه تراکتورسازی فیات، تحت نام Fiat Trattori مسئولیت تولید ماشین آلات صنعتی و کشاورزی این کمپانی را بر عهده داشت و مدلهای بسیار محبوبی مانند سری فیات 18 را نیز روانه بازار کرد.
با این وجود با خرید برند نیو هالند، تراکتورهای کمپانی فیات تماما با این لوگو روانه بازار شده و نقش تنها محصولات این خودروساز ایتالیایی برای کشاورزان را بر عهده دارند.
پورشه
پورشه نیز یکی دیگر از خودروسازان بزرگ دنیاست که در دورهای از حیات خود دنبال تولید تراکتور رفت و سعی کرد همان کیفیت، دوام و دقت در ساخت خودروهای سواریاش را در ماشینآلات کشاورزی نیز به کار گیرد.
نخستین تراکتورهای پورشه البته در میانه دهه 50 میلادی به بازار عرضه شدند. با این وجود فعالیت این کمپانی در حوزه ماشین آلات صنعتی به سالها قبل و دوره آلمان نازی بازمیگردد؛ جاییکه این کمپانی با همکاری دولت نازی آلمان دنبال ساخت یک تراکتور ارزانقیمت تحت نام «تراکتور ملت» رفت. البته شروع جنگ جهانی، این رویای پورشه را نیز مثل بسیاری کمپانیهای آلمانی دیگر نقش بر آب کرد!
البته فعالیت پورشه در حوزه ساخت تراکتور بسیار محدود (بین سالهای 1956 تا 1963) بوده و از طریق کمپانی دیگری به نام «مانسمان» و تحت لیسانس پورشه انجام میشد. در همین زمان، یکی از محبوبترین محصولات این کمپانی، پورشه جونیور بود که البته به جز اروپا در دیگر نقاط دنیا طرفداران چندانی نداشت و به همین دلیل خیلی زود از چرخه تولید کنار گذاشته شد.