محققان کشف کردند؛ نقش آب و هوا در ایجاد زمین‌لرزه

وقتی دانشمندان به دنبال علل و عوامل روی دادن یک زمین‌لرزه می‌گردند، جست‌وجوی آنها معمولا از زیر زمین شروع می‌شود. چنانکه سده‌ها مطالعات لرزه‌ای روشن ساخته است، زلزله عمدتا به علت برخورد گسل‌های زیرزمینی (tectonic plates) و جابه جا شدن گسل‌ها و شکاف‌های زیرزمینی ایجاد می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه «ام آی تی» بارش شدید برف و باران را با موجی از زمین‌لرزه‌ها در شمال کشور ژاپن مرتبط کرده‌ و می‌گویند رویدادهای شدید آب و هوایی فعالیت‌ لرزه‌ای از طریق تغییر فشارهای زیرمینی، فعالیت لرزه‌ای را تحریک می‌کند.

به گزارش ایرنا از سای تک دیلی، این مطالعه بر امکان بالقوه تاثیر آب و هوا بر رویدادهای زمین‌شناختی تاکید کرده و پیامدهای مهمی برای شناخت عوامل محرک زمین‌لرزه در سطح جهان همزمان با ادامه روند تغییرات آب و هوایی خواهد داشت.

اما محققان دانشگاه «ام آی تی» کشف کرده‌اند برخی رویدادهای مشخص آب و هوایی نیز ممکن است در آغاز برخی زلزله‌ها نقش داشته باشند.

این محققان در مطالعه‌ای که به تازگی در نشریه پیشرفت‌های علم انتشار یافته گزارش داده‌اند که برهه‌هایی از بارش شدید برف و باران احتمالا در ایجاد موجی از زمین‌لرزه‌ها در شمال کشور ژاپن در چند سال گذشته نقش داشته است. این اولین مطالعه تحقیقی است که نشان می‌دهد شرایط آب و هوایی می‌تواند آغازگر برخی زمین‌لرزه‌ها باشد.

ویلیام فرانک استادیار علوم زمین در دانشگاه ام آی تی می‌گوید: مشاهده کردیم بارش برف و سایر اشکال بارگذاری زیست‌محیطی و زمان بارش‌های سنگین برف و باران با آغاز این موج زمین‌لرزه مرتبط بوده است.

این مطالعه بر یک رشته از زمین‌لرزه‌ها در منطقه «شبه‌جزیره نوتو» در کشور ژاپن متمرکز بوده و محققان کشف کردند فعالیت لرزه‌ای در این منطقه بطور شگفت‌انگیزی با برخی تغییرات مشخص در فشار زیرزمینی هماهنگ بوده است و آن تغییرات تحت تاثیر الگوهای فصلی بارش برف و باران قرار داشته است.

این دانشمندان ظن آن را دارند که این ارتباط جدید بین زمین‌لرزه و آب وهوا منحصر به ژاپن نیست و ممکن است در لرزش زمین در سایر بخش‌های جهان نیز نقش داشته باشد.

آنان با نگاه به آینده پیش‌بینی می‌کنند با توجه به گرمایش جهانی، تاثیر آب و هوا بر زمین‌لرزه‌ها می‌تواند مشهودتر و شدیدتر شود.