ماهان شبکه ایرانیان

حجت‌الاسلام قمی:

معارف شیعه به زبان‌های مختلف ترجمه شود

گروه حوزه‌های علمیه: معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به رشد گرایش‌ها به سمت تشیع در کشورهای مختلف جهان عنوان کرد: باید معارف شیعه را به زبان‌های دیگر ترجمه و در اختیار دیگر کشورها قرار داد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قمی در همایش «صراط صبح سعادت» که در مهدیه اصفهان برگزار شد، با اشاره به پیشینه عزاداری های سنتی، گفت: امام خمینی (ره) همواره تاکید داشتند که عزاداری‌های سنتی رواج داشته باشد.



وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) معتقد بودند که محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است، اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد 90 درصد جوانانی که در دفاع مقدس به شهادت رسیدند دست پروده هیئت‌های مذهبی و عزاداری‌ها بودند.



قمی با بیان اینکه جمعیت دنیا حدود هفت میلیارد نفر است، افزود: از این تعداد دو میلیارد طرفداران ادیان شرقی، دومیلیارد هم مسیحی، یک میلیارد و هفتصد هزار نفر مسلمان و حدود 500 هزار نفر هم ادعا می‌کنند که هیچ دینی ندارند.



این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بین 300 تا 400 هزار نفر از مسلمانان را شیعیان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: در سه دهه اخیر شیعه در جهان رشد بسیاری داشته است و این رشد تنها در بعد کمی نبوده است بلکه شیعیان از نظر کیفی نیز در جهان جایگاه ویژه‌ای پبدا کرده‌اند و طرفدران شعائر دینی شیعیان نیز زیاد شده‌اند.



وی گفت: از نظر کمیت در سه دهه اخیر ما شاهد رشد تعداد مساجد و مراکز اسلامی در سراسر جهان هستیم در حالی که کلیساها و بسیاری از معابد دیگر ادیان در حال متروک شدن و حتی برخی از آنها در برخی کشورها در معرض فروش قرار می‌گیرند.



حجت‌الاسلام قمی با بیان اینکه بر اساس برخی آمارها رشد جمعیت شیعیان در سه دهه اخیر ده‌ها میلیون نفر بوده است، تصریح کرد: این رشد گرایش به سمت تشیع تنها به واسطه رشد زاد و ولد شیعیان نیست بلکه بسیاری از آن به واسطه تحقیقات و پژوهش‌های حقیقت یابان و آزادی‌خواهان در جهان بوده است.



وی به نقش معارف مکتب اهل بیت (ع) در جذب قلوب به سمت خود اشاره کرد و تاکید کرد: گرایش به تشیع در حالی است که تبلیغات شیعی سازماندهی خاصی ندارد و افراد صرف شنیدن پیام روحانی و معنوی تشیع به سمت شیعه شدن گرایش پیدا می‌کنند.



این کارشناس بین‌الملل با بیان اینکه شیعه امروز از نظر کیفیت نیز رشد کرده است، گفت: امروز ایران اسلامی به عنوان قطبی در جهان اسلام نقشی تعیین کننده در معادلات سیاسی دارد و شیعیان لبنان و فلسطین در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند.



حجت‌الاسلام قمی با اشاره به  پیشینه حضور شیعیان در اداره عراق اظهار کرد: شیعیان هزاران سال است در عراق زندگی می‌کنند اما در هیچ دوره‌ای زمامدار حکومت نبوده‌اند و دیگران بر آنها حکومت می‌کرده‌اند.



وی با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در هدایت شیعیان عراق، تصریح کرد: امروز پایتخت حکومت عباسی که تلاش می‌کرد قبر امام حسین (ع) را نابود کند، در دست پیروان امام حسین (ع) است؛ آمریکایی‌ها برای ماندن در عراق هزینه‌های بسیار دادند ولی حزب اللهی‌های عراق با تاسی به انقلاب اسلامی درسی به آنها دادند که فرار را برقرار ترجیح دادند.



معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: امروز ایران اسلامی نه تنها موجب عزت برای شیعیان شده است، بلکه موجب عزت برای اسلام و حتی موجب عزت برای دینداری در جهان است.



وی با بیان اینکه یکی دیگر از ابعاد گسترش شیعه رشد مناسک، شعائر و شعارهای شیعه در جهان است، افزود: امسال در روز عاشورا 15 کشور تعطیل رسمی دارند؛ اخبار حاکی است حتی بسیاری از مسیحیان و پیروان دیگر ادیان در مراسم عزاداری امام حسین (ع) در عزاداری روز عاشورا شرکت می‌کنند.



حجت‌الاسلام قمی اظهار کرد: مراسم عزاداری حسینی در بسیاری از کشورهای اروپایی، آفریقایی و آمریکا نیز برگزار می‌شود و جمعیت‌های چندهزار نفری در آن حضور می‌یابند؛ این در حالی است که باند ترجمه کتابها یک طرفه است و ما فقط کتابهای غربی را ترجمه می‌کنیم و هیچ اثری را برای آنها ترجمه نکرده‌ایم، باید معارف شیعه را به زبان‌های دیگر ترجمه کرد و در اختیار دیگر کشورها قرار داد.



معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری افزود: با این وجود هزاران طلبه از بیش از صد کشور جهان برای آشنایی با مکتب شیعه در حوزه‌های علمیه ایران مشغول به تحصیل هستند.



وی با بیان اینکه گسترش اسلام مرهون عزاداری‌ها است، افزود: آمارها نشان می‌دهد بیش از 90 درصد کسانی که در جبهه به شهادت رسیدند پرورش یافته در عزاداری‌ها بودند؛ دیروز این افراد راه شهادت را انتخاب کردند و امروز همین بچه هیئتی ها در علوم مختلف اعم از نانو، بایو، سلول‌های بنیادی، هسته‌ای، پزشکی، هوافضا و بسیاری عرصه‌های دیگر ایران اسلامی را به جایی رسانده‌اند که برای جهان حرف برای گفتن دارد.



وی تصریح کرد: همین بچه هیئتی‌ها بودند که پهبادهایی را طراحی کردند که بر سر رژیم صهیونیستی اقدام به عکس برداری از تجهیزات، امکانات و پایگاه‌های این رژیم کردند و پهباد پیشرفته آمریکا را در طبس زمین‌گیر کردند.



این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به دیدارهای برخی سران آفریقا، اروپا و آمریکای لاتین با رهبر معظم انقلاب اسلامی، افزود: این افراد در دیدارهای خود از رهبر انقلاب رهنمود می‌خواستند و با صراحت بیان می‌کردند که آماده‌اند تا از تجربیات ایران در مقابله با استکبار بهره جویند.



وی با بیان اینکه پایان ماه صفر پایان عزاداری نیست بلکه تازه آغاز شروع کار برای اسلام است، تاکید کرد: عاشورا با اول محرم شروع نمی‌شود که با آخر صفر تمام شود؛ زیرا عاشورا و قیام امام حسین (ع) از اول خلقت وجود داشته و خواهد داشت، قیام حسینی فلسفه خلقت است و جبرئیل اولین روضه خوان هستی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان