خبرویژه/

برای پیروزی باید به دنبال شورش وضعیت بود!/ پزشکیان به لمپن های سیاسی ستادش دلخوش نکند

تاجیک: پزشکیان و تیمش اگر می‌خواهند در مرحله اول کار تمام شود، باید امکان به حرکت آوردن قشر خاکستری را داشته باشند

سرویس سیاست مشرق- محمدرضا تاجیک از نیروهای فکری جریان اصلاحات با بیان اینکه گزینه انتخاباتی جبهه اصلاحات یک گام به عقب محسوب می شود، از سویی پزشکیان را خطاب قرار داده و تاکید می کند که وی نباید به لمپن های سیاسی ای که به ستاد او هجوم آورده دلخوش کند و از جانب دیگر تصریح می کند اصلاح طلبان برای پیروزی در انتخابات باید دنبال «شورش وضعیت» بروند.

محمدرضا تاجیک طی گفتگویی با جماران ضمن تاکید بر نفش جامعه خاکستری در توفیق کاندیداها در انتخابات با بیان اینکه تنها محرکی که می‌تواند جامعه را به حرکت دربیاورد، «شورش وضعیت» است، اظهار داشت،«شورش وضعیت» بدین معنا که وضعیت چیز دیگری را طلب کرده؛ شور و شورشی برپا کرده، و انسان‌ها را به رقص تغییر با خود می‌خواند. اینجا دیگر با آن پدیدۀ دیرآشنا مواجه نیستیم که این انسان‌ها هستند که شور و شورش تاریخی ایجاد می‌کنند، بلکه خود وضعیت تاریخی شورش و قیام می‌کند و انسان‌ها را به درون خود می‌طلبد. پس، این شرایط بی‌قرار است که مردم را به حرکت درمی‌آورد، نه لزوما کاریزمای یک کنشگر، و نه محرک‌های تیز.

وی با تاکید بر اینکه تنها یک بازیگر(پزشکیان) است که نیازمند این است که قشر خاکستری را به حرکت دربیاورد، نسبت به توانمندی پزشکیان در این زمینه ابراز تردید کرده و می گوید، او و تیمش باید بتوانند حرف نو و جدیدی را مطرح کنند، اما چه باید کرد زمانی که از یک سو، فضای کنشگری فضای محدود و محصوری است، و از سوی دیگر، خودِ کنشگر نمی‌خواهد یا نمی‌تواند خارج از چارچوب حرکت کند، نمی‌خواهد یا نمی‌تواند در و دریچه‌ای را بگشاید، نمی‌خواهد یا نمی‌تواند گسستی ایجاد کند، نمی‌خواهد یا نمی‌تواند گفتمان و جریان متفاوت و نویی ارائه کند، بلکه می‌خواهد تنها آنچه مغفول و مسکوت مانده و بالفعل نشده را فعال کند. اینکه در این سطح چگونه می‌توان آن قشر خاکستری خاص را به حرکت درآورد، برای من اکنون قابل تحلیل نیست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه به شرایط جبهه اصلاحات اشاره کرده و با بیان اینکه این جبهه در انتخابات ریاست جمهوری جبهه اصلاحات به یک معنا هم کت تنش بود و هم زیرشلواری، هم می‌خواست بیاید و هم نیاید و این شرایط فقدان تصمیم و تدبیر است، تصریح می کند که این جبهه نمی تواند روح دوباره ای به کالبد اصلاح طلبی بدمد.

به باور تاجیک، نه اصلاح‌طلبان روح جدیدی در خود دمیده‌اند و نه کالبدی که در آن می‌خواهند رسوخ کنند، کالبدی است که آنان را زنده نگه دارد. لذا چندان نمی‌توانند در با صورت و سیرت متفاوت و نو و قابل اجماع بروز و ظهور داشته باشند.

وی همچنین با بیان اینکه انتخاب گزینه‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی، یک گام به جلو در جریان اصلاح‌طلبی نیست، بلکه یک گام به عقب این جریان است، تاکید می کند، گزینه‌های مطرح‌شده، هیچ‌یک در جریان اصلاح‌طلبی آوانگارد محسوب نمی‌شوند و به سقف این جریان نچسبیده‌اند، بلکه جایگاهی در میانه‌های جریان اصلاح‌طلبی قابل تعریف هستند. بنابراین، چنین نیست که فرض کنیم که حتی در صورت پیروزی فراسوی جریان مرسوم و مألوف اصلاح‌طلبی خواهیم رفت و فضای متفاوتی گشوده خواهد شد و در این فضای متفاوت دوباره اصلاح‌طلبان رویت، شنیده و مورد اقبال واقع می‌شوند و مشروعیت و ماموریت از دست رفته دوباره باز می‌گردد

تاجیک اما در ادامه با انتقاد از اصلاح طلبانی که به دنبال حمایت از علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری بودند، ضمن انتقاد شدید از این اقدام می گوید، اینها بازی قدرت و از دست دادن تتمه سرمایه اصلاح‌طلبی است. تردیدی ندارم اگر این اتفاق حادث می‌شد، و آن فرد تایید صلاحیت می‌شد، بسیاری از اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دادند در فضای بازی او بازی کنند، و نه در فضای فردی که مشهور به جریان اصلاح‌طلبی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اما در ادامه در بیان پیشنهادات خود به پزشکیان نسبت به هجوم لمپن های سیاسی در ستاد وی هشدار داده و تاکید می کند، توصیه‌ام به تیم آقای پزشکیان این است که وقت تنگ و راه نرفته بسیار است. باید سریع خود را جمع و جور کند. تیم کارآمدی را به کار گیرند و تقسیم کار جدی انجام دهند تا در یک وقت بسیار تنگ بتوانند حرکت بسیار بزرگی انجام دهند. آقای پزشکیان، به فضایی که در اطرافش ایجاد می‌کنند، خصوصا فضایی که لمپن‌های سیاسی‌ای که به ستادش هجوم آورده‌اند و اهداف خود را دنبال می‌کنند ایجاد می‌کنند، دلخوش نکند.

ستادی چابک مرکب از چند فرد خلاق ایجاد کند و اسیر بوروکراسی ستادهای عریض و طویل نشود. باید بداند هزاران راه نرفته دارد، کار بسیار سختی برای به حرکت درآوردن قشر خاکستری دارد. باید بداند اگر قشر خاکستری به حرکت درنیاید امکان پیروزی ایشان بسیار کم است. بنابراین، باید با برنامه، دقت و بدون پراکندگی پیش بروند. وضعیتی که من می‌بینم یک هجوم خاص و بازار مکاره‌ای است که پیرامون ایشان ایجاد شده است، یک نوع پارک گفت و گو ایجاد شده که وقتی وارد آن می‌شوید، از همه جا آمده‌اند و باز هم رایحه خوش قدرت به مشام بسیاری رسیده و از کوه و دشت همه پیدایشان شده، و هرکدام بازی خود می‌کنند.

وی در خاتمه اما تاکید می کند، آقای پزشکیان و تیمش اگر می‌خواهند در مرحله اول کار تمام شود، باید امکان به حرکت آوردن قشر خاکستری را داشته باشند، و لازمۀ تحقق چنین مهمی، نمایشی متفاوت، معطوف به زندگی روزمرۀ مردم است، که قابلیت اجرایی‌شدن را داشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان