دو نماینده مجلس نزدیک به پزشکیان از استراتژی انتخاباتی وی به «دنیای اقتصاد» گفتند

کمپین برای دو‌قطبی غیر‌سیاسی

شماره روزنامه: ۶۰۳۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۳۱ ...

پزشکیان پرچم‌دار تغییر

غلامرضا نوری‌قزلجه، عضو هیات رئیسه مجلس به استراتژی پزشکیان در انتخابات اشاره کرد و گفت: به نظرم استراتژی مهمی که پزشکیان دنبال می‌کند تغییر است. در حال حاضر دو گفتمان داریم و همه نامزدها به نوعی به آن اشاره می‌کنند. یک گفتمان این است که مسیر کنونی را ادامه می‌دهیم و با افتخار هم می‌گویند همینی که هست. یک گفتمان هم وجود دارد که می‌گوید باید رویکردها و نگاهمان را به موضوعات تغییر دهیم و برخی از فرآیندها و مسیرها را باید اصلاح کنیم. پرچم این تغییر را پزشکیان برداشته؛ البته پورمحمدی هم در مورد تغییر تا حدودی در کنار پزشکیان است. اما نامزدی که به صورت اساسی موضوع تغییر را دنبال می‌کند، پزشکیان است.

او ادامه داد: اگر از شرایط و وضعیت موجود در حوزه اقتصاد، معیشت، فرهنگ، اشتغال و سیاست راضی هستیم، همین مسیر را می‌توان ادامه داد. اما اگر از وضع موجود رضایت نداریم و بنا داریم که مسیر را اصلاح کنیم، اصلاح مسیر در میان نامزدهای فعال از طریق پزشکیان می‌تواند رقم بخورد. استراتژی اصلی پزشکیان این است که پرچم‌دار تغییر باشد. این نماینده مجلس در خصوص اینکه آیا شاهد مناظره‌هایی همچون مناظره 92 خواهیم بود‌، اظهار کرد: انتخابات از آن اتفاقات سیاسی است که در هر زمان و در هر دوره اقتضائات خاص خود را دارد و این‌طور نیست که چیزی تکرار شود. چون هم نفرات شرکت‌کننده در انتخابات تغییر می‌کنند و هم پارادایم‌های موجود در جامعه. بنابراین هر انتخاباتی اقتضائات خاص خودش را دارد.

نوری خاطرنشان کرد: معمولا روش‌های تکراری و فرم‌های تکراری در انتخابات‌ها را شاهد نیستیم و هر دوره‌ای روش و اقتضائات خاص خودش را دارد؛ به همین دلیل احتمال دارد موضوعاتی همچون سال 92 در مناظره‌ها تکرار نشود، اما چه بخواهیم و چه نخواهیم در قالب کلمات، محاوره‌ها، گفت‌وگوها و مواجه‌ها این تفاوت‌ها دیده خواهد شد.

 او با اشاره به مناظره اقتصادی نامزدهای ریاست‌جمهوری تصریح کرد: تعدادی از کاندیداها در نخستین مناظره بسیار محتاط عمل می‌کردند و برای اینکه وارد موضوعات نقد شخصیتی همدیگر شوند، نگرانی و استرس داشتند. به همین خاطر مناظره با آرامش پیش رفت. البته خیلی هم بد نیست و رعایت اخلاق خوب است، اما در عین حال باید واقعیت‌ها گفته شود. اگر مماشات شود و واقعیت‌ها گفته نشود و نامزدها برای جامعه شناخته نشوند کار اشکال پیدا می‌کند و در این شرایط جامعه باید تا 4 سال تاوان آن را پس بدهد.

 این عضو هیات رئیسه مجلس در خصوص وضعیت پزشکیان در نظرسنجی‌ها گفت: از زمان شروع فرآیند انتخابات و تایید صلاحیت‌ها آقای پزشکیان از رشد ادامه‌داری برخوردار بوده است و نشست کارشناسی پزشکیان که با حضور ظریف همراه بود به نظرم یک جهش خوبی برای اردوگاه پزشکیان است. معتقدم رفته رفته آهنگ رشد پزشکیان بیشتر خواهد شد و بخش اعظمی از جامعه از ایشان حمایت می‌کنند. به نظر می‌رسد مردم ایران با هوشمندی سیاسی که دارند حتما یک انتخاب غیر‌منتظره‌ای داشته باشند که می‌تواند کشور را از شرایط موجود برهاند.

نوری‌قزلجه در مورد سکوت برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب همچون سعید حجاریان، محسن آرمین، میردامادی و علوی‌تبار در مورد پزشکیان و انتخابات گفت: انتخابات امروز مانند گذشته نیست که بگوییم چون فلانی نیامده احتمالا اتفاقی می‌افتد. دو قطبی که شکل گرفته خیلی دو قطبی سیاسی نیست، بلکه دو قطبی ادامه روش‌های موجود یا تغییر روش‌های موجود است. بنابراین دو قطبی ایجاد شده سیاسی نیست.

 او در ادامه تاکید کرد: بنابراین پزشکیان در بین طیف اصلاح‌طلب، طیف اصولگرا و هم طیف معتدلین طرفداران زیادی دارد و کاندیدایی است که توانسته از طیف‌های مختلف طرفدار جمع کند. به نظر می‌رسد یکسری افراد در ادامه مسیر سکوتشان را می‌شکنند و از پزشکیان حمایت می‌کنند. یعنی زمانی‌که برخی به این باور برسند که امکان‌پذیر است و می‌شود، انرژی‌های بیشتری خواهند گذاشت.

عدم مشاجره؛ استراتژی پزشکیان

همچنین مجید نصیرپور، نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: روند مناظرات و شکلی که سامان‌دهی شده قاعدتا به سمت مناظرات دو‌سویه نباید برود مگر اینکه دوستان اصولگرا تصمیم بگیرند به نفع فرد یا افرادی کنار بروند و در این رابطه بخواهند حاشیه‌ای درست کنند تا پزشکیان را درگیر مناظره غیر‌ضرور کنند. او افزود: در حال حاضر ظاهرا رقابت میان پزشکیان و قالیباف پیش می‌رود و طبیعتا دیگران اگر بخواهند به عنوان یار کمکی کاری انجام دهند باید سعی کنند مناظرات را به تنش بکشانند. اما سیاست پزشکیان عدم تنش و عدم مشاجره و عدم مناظره دو‌سویه است. پزشکیان در مناظره اقتصادی هم اعلام کرد که علاقه‌مند نیست که وارد موضوعات شخصی و منازعات غیر‌ضروری و غیر‌اخلاقی شود. بنابراین به نظر می‌رسد این روند را پزشکیان ادامه خواهد داد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: البته اقتضا می‌کند که پزشکیان عملکرد نامزدها را صرف‌نظر از شخصیت حقیقی‌شان و در حوزه مدیریتشان نقد کند و به چالش بکشاند تا مردم با بعضی از واقعیت‌ها آشنا شوند. برخی از نامزدها که امروز ادعاهای عجیب مدیریتی می‌کنند هم در حوزه مدیریتی‌شان چنین اثری دیده نمی‌شود و هم تصمیماتی که گرفتند خلاف حرف‌هایی است که می‌زنند. او افزود: پزشکیان به دنبال حاشیه نیست و در نخستین مناظره اعلام کرد که به دنبال ورود به موضوعات شخصی نیستند. اگر بخواهند به موضوعات شخصی ورود کنند، نخستین سوالشان از افراد مشخصی خواهد بود. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در خصوص وضعیت پزشکیان در نظر‌سنجی‌ها خاطرنشان کرد: آنچه ما ملاحظه می‌کنیم و در اختیارمان قرار می‌گیرد پزشکیان با یک فاصله قابل قبولی فعلا و در میانه راه پیشرو است. اما به هر میزان مشارکت افزایش پیدا کند طبیعتا شانس پزشکیان افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل شنیدم که دوستان اصولگرا به‌شدت برای اینکه یک نفرشان در میدان باقی بماند، مشغول مذاکره هستند. این موضوع نشان می‌دهد که نگران موقعیت پزشکیان هستند.

نصیرپور تصریح کرد: پزشکیان باید برنامه‌هایی را که برای نسل جوان و دختران و پسران موثر و مفید است، اعلام کند. همچنین باید در مورد فیلترینگ و مواردی که مورد رنجش خاطر مردم است حتما برنامه ارائه کند. چون همه این موارد به افزایش مشارکت مردم و انگیزه مردم برای مشارکت کمک می‌کند و افزایش مشارکت به نفع پزشکیان است.

 او در خصوص سکوت برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب در مورد پزشکیان و انتخابات، گفت: در جریانات سیاسی کشور طیف‌های مختلفی وجود دارد و برخی دوستان موضوعاتی را راجع به انتخابات دارند که به نظرشان حل نشده و صرفا با تایید یک نفر موضوع حل نمی‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد این افراد هنوز به الزام برای حضور نرسیده‌اند، اما پیش‌بینی می‌کنم در هفته آینده اتفاقات مبارکی در حوزه افزایش مشارکت مردم بیفتد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان