یک بازیکن بسیار بسیار ویژه: پسر بچه ۱۶ ساله‌‌ای که در فوتبال تاریخ‌سازی کرد

یامال که نام کامل او لامین یامال نصرالله ایبانا است، مادر او از گینه استوایی و پدرش از مراکش است. یامال که در هفت سالگی در پارک‌های روکافوندا (محله ای محروم در بارسلونای اسپانیا) بازی می‌کرد، پس از کشف توسط بارسلونا همراه پدرش به این باشگاه رفت.

تصور کنید که در شانزده سالگی برای کشورتان در یک تورنمنت بزرگ بازی کنید. افتخاری که در یورو 2024 نصیب لامین یامال، ستاره بارسلونا شد.
 
به گزارش بی بی سی؛ او جوان‌ترین بازیکنی است که در جام ملت‌های اروپا بازی کرده است و نقشی کلیدی در پیروزی درخشان سه بر صفر اسپانیا مقابل کرواسی در اولین بازی مرحله گروهی این تیم ایفا کرد.
 
او مقابل لوکا مودریچ 38 ساله از رئال مادرید بازی کرد که وقتی یامال به دنیا آمد، 21 ساله بود، دومین قهرمانی لیگ کرواسی را به دست آورده بود و 14 بازی ملی در کارنامه داشت.
 
یامال که نام کامل او لامین یامال نصرالله ایبانا است، در پست بال بارها از دفاع کرواسی عبور کرد و به کشورش کمک کرد تا در اولین بازی خود در یورو 2024 نمایش درخشانی داشته باشد.
 
پاس دقیق یامال زمینه‌ساز گل سوم اسپانیا توسط دنی کارواخال شد و اگر دروازه‌بانی خوب مانند دومینیک لیواکوویچ مقابلش نبود، خودش هم می‌توانست در این دیدار گل بزند.
 
با توجه به اینکه او 51 بار برای بارسلونا بازی کرده و هفت گل هم زده است، تعجبی ندارد که به‌راحتی توانست با سایر بازیکنان تراز اول اسپانیا هماهنگ شود.
 
کسانی که او را بهتر می‌شناسند قطعاً تعجب نمی‌کنند.
 

«او کارهایی انجام خواهد داد که هرگز نمی‌توانیم تصور کنیم»

این استعداد جوان و نوظهور اسپانیا در 13 ژوئیه و یک روز قبل از فینال، تازه هفده ساله خواهد شد.
 
جوان‌ترین بازیکن قبلی در یورو، کاکپر کوزلوسکی از لهستان با 17 سال و 246 روز بود که در تساوی 1-1 مرحله گروهی مقابل اسپانیا در سویا در ژوئن 2021 بازی کرد.
 
آیا یامال می‌تواند چندین رکورد دیگر را در روزهای آینده بشکند؟
 
ایوان کاراسکو که او را در سطح جوانان آموزش داده می‌گوید: «او کارهایی انجام خواهد داد که هرگز نمی‌توانیم تصور کنیم.»
 
«یادم هست که او از کودکی به خوبی از استعدادش آگاه بود. معمولاً افراد با استعداد در ورزش تمایل دارند بسیار خودخواه باشند اما یامال این گونه نبود. او کودکی بسیار بخشنده بود و اصلاً دنبال خودنمایی نبود.»
 
«وقتی می‌دیدم کارهایی انجام می‌دهد که حتی نمی‌توانم از روی نیمکت تصور کنم، با خودم به عنوان یک مربی فکر می‌کردم دیگر چه چیزی می‌توانم به او یاد بدهم.»
 
«هرچه لامین را از نزدیک‌ بیشتر بشناسید، بیشتر متوجه می‌شوید که عنوان "تعیین کننده" برای او کافی نیست. او یک فوتبالیست بسیار بسیار ویژه است.»
 
خبرنگار سابق بارسلونا و روزنامه‌نگار فعلی اسپورت تی‌وی، جاومه مارست، روزی را به یاد می‌آورد که متوجه شد در حال تماشای یک نابغه است.
 
مارست که کارشناس فوتبال پایه بارسلونا است، می‌گوید: «بازی لامین در فینال تورنمنت نوجوانان کاتالونیا، بیرحمانه‌ترین نمایشی بود که تا آن روز در فوتبال پایه دیده‌ بودم.»
 
«من نمایش بیرحمانه مسی را دیده بودم اما هرگز چیزی مانند آنچه لامین در آن مسابقه با بچه‌های بزرگتر از خود انجام داد، ندیده بودم. آن روز او هر کاری می‌خواست کرد.»
 
لامین یامال (چپ) جوان‌ترین بازیکنی شد که در مسابقات یورو بازی کرده است
 

نماد امید

خوشحالی معروف یامال پس از گل که با دو دستش عدد 304 را نشان می‌دهد، ادای احترام به محله‌ای است که در آن بزرگ شده است.
 
محله روکافوندا 304، منطقه‌ای از بارسلونا است که دور از دید میلیون‌ها گردشگری است که به پایتخت کاتالونیا سرازیر می‌شوند. محله‌ای که یکی از مناطق محروم، نه در کاتالونیا که در کل اسپانیاست.
 
مادر او از گینه استوایی و پدرش از مراکش است. یامال که در هفت سالگی در پارک‌های روکافوندا بازی می‌کرد، پس از کشف توسط بارسلونا همراه پدرش به این باشگاه رفت.
 
پدرش از مسئولان آکادمی پرسید: «آیا می‌خواهید پسرم برای بارسلونا بازی کند؟»
 
وقتی آن‌ها گفتند «بله»، او پاسخ داد: «خوب اول او را آموزش دهید.»
 
بنابراین یامال به آکادمی لاماسیا بارسلونا نقل مکان کرد.
 
ژاوی مارتین، مدیر سابق لاماسیا، در مصاحبه‌ای ملاقاتش با یامال، والدینش و مدیر برنامه آن زمانش، ایوان دی لا پنا را به یاد می‌آورد: «ما در یک روز سه‌شنبه ملاقات کردیم و شنبه بعد او در حال بستن چمدان‌هایش بود.»
 
موفقیت یامال تنها برای او نیست، بلکه برای کل منطقه‌ای است که تاکنون نادیده گرفته شده، تحقیر شده و بی‌ارزش دیده شده است.
 
او نماد امید مردمی است که با موفقیت او، می‌بینند رویاهایشان می‌توانند به حقیقت بپیوندند و هر چیزی ممکن است.
 
یامال با دیدن پدر و پسر عموی بزرگترش که در پارک روبروی محل زندگی‌اش بازی می‌کردند، عاشق فوتبال شد. جایی که خود او هم دیده و کشف شد.
 
او می‌گوید: «بیشتر وقت خود را در پارک می‌گذراندم تا در خانه. هر بار که پا به خیابان می‌گذاشتم برای بازی فوتبال بود. این تجربیات با شما می‌مانند.»
 
رکوردها همچنان در حال شکستن هستند. او در حالی که 15 سال و 290 روز داشت، برای بارسلونا بازی کرد و جوان‌ترین بازیکنی شد که در یک قرن اخیر برای این تیم به زمین رفته است. پیش از او جوان‌ترین بازیکن، آرماندو ساگی بود که در 15 سالگی و در سال 1922 برای بارسلونا بازی کرده بود.
 
یامال همچنین با 16 سال و 57 روز، جوان‌ترین بازیکن و گلزن اسپانیا شد.
 

آیا توپ طلا یک برنده جدید در آینده خواهد داشت؟

لامین یامال
 
استعداد یامال از چشم مسی، کسی که بسیاری این دو را با هم مقایسه می‌کنند، نادیده نمانده است.
 
مسی، این اسطوره آرژانتینی در یک پیام واتس‌اپ به یکی از اطرافیانش گفت: «لامین چقدر آسان انجامش می‌دهد؟»
 
مسی قبلاً هم وقتی از او درباره بازیکنانی که ممکن است در آینده صاحب توپ طلا شوند، پرسیده بودند، به یامال اشاره کرده بود.
 
خود یامال بسیار واقع‌بین است و در پاسخ به مقایسه‌‌اش با اسطوره بارسلونا گفته: «هرگز کسی مثل مسی نخواهد بود.»
 
شاید او درست بگوید، اما این روزها یک بنر بزرگ در بازی‌های خانگی بارسلونا دیده می‌شود که تصویر یامال را در حال انجام حرکت 304 نشان می‌دهد و روی آن نوشته «آینده منتظر نمی‌ماند».
 
این تابستان مشخص خواهد کرد که آیا این آینده فرا رسیده است؟
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان