مادربزرگ و پدربزرگ ها چه نقش و جایگاهی در خانواده و تربیت فرزندان دارند؟

مادربزرگ، عزیز، مامانی، بی بی، ننه جان، مامان جون یا آقاجون، آقا بزرگ، بابابزرگ، آق بابا؛ با هر نامی و لقبی در هر گویش و هر فرهنگی که خطاب شان کنیم، این چهره های مهربانْ یادگارهایِ ماندگار دوران کودکی و ستون های عاطفی خانواده اند. دوران کودکی آغشته از عطر وجود و گرمای حضورشان است.

سواد زندگی؛ تربیت فرزندان؛ مریم طرزی - مهربان، شنوا، صبور، منعطف، آرام و خونسرد... کودکان زندگی شان را  به لطف آنچه از بزرگ تر های خانواده دریافت می کنند، می سازند. روی این رابطه منحصر به فرد تمرکز کنید، که هرگز فراموش نمی شود.

کمتر کسی زمزمه آواز های مادر بزرگ در گوشش حین بافتن موهایش را از یاد می بَرد؛ کمتر کسی قصه های دلنشین پدربزرگ  را با صدای خش دار ِدو رگه  اش توأم با صلابت و مهر فراموش می کند؛ کیست که امنیت ِ گرم آغوش پدریزرگ و مادربزرگ را حین تنبیه برای شیطنت های کودکی از یاد ببَرد؟ احساس آرامش و امنیت محض! 

به گفته روانکاومشهور فرانسوی  کاترین برگرت-امسلک: نقش مادربزرگ ها و پدربزرگ ها در ایجاد امنیت روانی برای کودکان منحصربه فرد است. کودک با حضور آنها حس می کند که همواره سنگری برای پناه گرفتن و ستونی برای تکیه کردن در زندگی به جز پدر و مادرش وجود دارد.

اینکه به جز والدین کس یا کسانی وجود دارند که بسیار دلسوز و مهربانند، عشق بی دریغ دارند و  با یک عمر تجربه و عشق بی دریغ در کمال خونسردی فرزندان را می پرورند، اهمیت اساسی دارد.

در این درس با ما همراه باشید تا از نزدیک نگاهی به نقش و جایگاه  مادربزرگ ها و پدربزرگ ها در خانواده بیاندازیم.

 
پدربزرگ
_____________________
 
درس های دیگری در سواد زندگی
مدرسه آموزش‌های دانش پایه و کاربردی عصر ایران
 
کانال تلگرامی سواد زندگی: savadzendegi@
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان