با چت‌بات هوش مصنوعی Future You می‌توانید بانسخه‌ آینده‌ی خودتان صحبت کنید

یکی از محققان این پروژه در آزمایشگاه رسانه MIT می‌گوید: «اگرچه هنوز ماشین زمانی نداریم، اما می‌توانیم کاری کنیم که واقعاً جادوی یک ماشین زمان را به تصویر بکشد.» او توضیح می‌دهد که هدف آنها فقط ساخت یک فناوری نبوده، بلکه می‌خواستند افراد را به تأمل، درون‌نگری و بازتاب واقعی در گفتگو با خود آینده‌شان تشویق کنند.

آیا تا به حال آرزو کرده‌اید که می‌توانستید با نسخه مسن‌تر خودتان صحبت کنید و از تجربیات او بهره ببرید؟ اگرچه ماشین زمان هنوز اختراع نشده، اما دانشمندان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) راهی یافته‌اند تا این رؤیا را تا حدودی محقق کنند. آنها چت‌ باتی به نام Future You ساخته‌اند که با استفاده از هوش مصنوعی، نسخه 60 ساله کاربر را شبیه‌سازی می‌کند.

پت پاتارانوتاپورن، یکی از محققان این پروژه در آزمایشگاه رسانه MIT می‌گوید: «اگرچه هنوز ماشین زمانی نداریم، اما می‌توانیم کاری کنیم که واقعاً جادوی یک ماشین زمان را به تصویر بکشد.» او توضیح می‌دهد که هدف آنها فقط ساخت یک فناوری نبوده، بلکه می‌خواستند افراد را به تأمل، درون‌نگری و بازتاب واقعی در گفتگو با خود آینده‌شان تشویق کنند.

به گزارش روزیاتو، نحوه کار Future You به این صورت است که ابتدا از کاربران سؤالاتی درباره زندگی فعلی، گذشته و آرزوهای آینده‌شان می‌پرسد. همچنین، یک عکس فعلی از کاربر گرفته و آن را به تصویری مسن تر و مو خاکستری از نسخه آینده او تبدیل می‌کند. پاسخ‌های کاربر به ChatGPT-3.5 از OpenAI داده می‌شود که خاطرات ساختگی تولید می‌کند تا یک پیشینه منسجم برای پاسخگویی به سؤالات بسازد.

با چت‌بات هوش مصنوعی Future You می‌توانید بانسخه‌ آینده‌ی خودتان صحبت کنید

در یک آزمایش با 334 داوطلب، محققان دریافتند که حتی یک گفتگوی کوتاه با این چت‌بات، باعث کاهش قابل توجه اضطراب و افزایش حس پیوستگی با خود آینده می‌شود. این یافته‌ها مهم هستند، زیرا مطالعات نشان داده‌اند افرادی که با خود آینده‌شان ارتباط بیشتری دارند، سلامت روانی، عملکرد تحصیلی و مهارت‌های مالی بهتری دارند.

پاتارانوتاپورن خودش هم از صحبت با خودش در آینده‌ بهره برده است. او می‌گوید: «در یکی از گفتگوها، خود آینده‌ام یادآوری کرد که تا وقتی می‌توانم، با والدینم وقت بگذرانم. او آینه‌ای جلوی من گرفت تا زندگی‌ام را از نو ببینم و با آنچه واقعاً اهمیت دارد، ارتباط برقرار کنم.»

با چت‌بات هوش مصنوعی Future You می‌توانید بانسخه‌ آینده‌ی خودتان صحبت کنید

البته استفاده از چت‌بات‌ها برای اهداف سلامت روان، ایده جدیدی نیست. پلتفرم‌هایی مانند Character.ai به عنوان مشاور هوش مصنوعی محبوب شده‌اند. حتی برخی شرکت‌ها deadbots یا griefbots را ارائه می‌دهند که عزیزان از دست رفته را شبیه‌سازی می‌کنند. اما کارشناسان هشدار می‌دهند که این فناوری‌ها می‌توانند از نظر روانی مضر باشند یا حتی کاربران را تسخیر کنند.

محققان MIT اذعان دارند که این فناوری خطراتی دارد. مثلاً ممکن است آینده را به شکلی نادرست نشان دهد که رفتار فعلی را به شکل مضری تحت تأثیر قرار دهد، یا بر رفتارهای منفی تأیید کند. همچنین، شخصی‌سازی بیش از حد می‌تواند روابط واقعی انسانی را کاهش دهد. آنها تأکید می‌کنند که باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا استفاده اخلاقی از این فناوری تضمین شود.

در نهایت، Future You نشان می‌دهد که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند تا با خودمان ارتباط عمیق‌تری برقرار کنیم. اما همچنین یادآور می‌شود که در استفاده از چنین ابزارهایی، باید جانب احتیاط را رعایت کرد. آینده ممکن است پر از فرصت‌های هیجان‌انگیز باشد، اما همچنان، بهترین راهنمای ما برای زندگی، خرد و تجربه‌ای است که در زمان حال کسب می‌کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان