نگاهی به تعداد و انواع جنگنده های نیروی هوایی ارتش اسرائیل (+عکس)

برتری هوایی همیشه نقشی مهم در دکترین نظامی اسرائیل داشته است. به‌همین‌ بهانه می‌خواهیم نگاهی به انواع و تعداد جنگنده های فعال و عملیاتی نیروی هوایی ارتش اسرائیل داشته باشیم.

تعداد جنگنده های نیروی هوایی اسرائیل در روزهای اولیه چندان قابل توجه نبود. اما خرید هواپیما از شرکای غربی و همچنین توسعه چندین نمونه جنگنده و پهپاد موفق توسط صنایع هوافضای اسرائیل باعث شود که شرایط تغییر کند.

بررسی نیروی هوایی اسرائیل از نظر نوع و تعداد جنگنده های عملیاتی

نگاهی به تعداد و انواع جنگنده های نیروی هوایی ارتش اسرائیل

به گزارش گجت نیوز، در مدتی کوتاه نیروی هوایی اسرائیل رشد کرد و توانست به وزنه‌ای مهم در معادلات نظامی منطقه تبدیل شود. آنها توانستند در طول جنگ شش روزه 451 هواپیمای جنگی اعراب را هدف بگیرند. همچنین نیروی هوایی اسرائیل موفق شد در عملیات اپرا نیروگاه اتمی عراق را منهدم کنند.

در حال حاضر نیز نیروی هوایی ارتش اسرائیل (IAF) از نظر نوع و تعداد جنگنده در میان بهترین‌های جهان قرار می‌گیرد. البته جنگنده ها تنها اعضای IAF نیستند. نیروی هوایی اسرائیل 581 هواپیمای نظامی فعال را در اختیار دارد که از میان آنها 251 فروند جنگنده محسوب می‌شوند. هرچند که در مورد این عدد نیز اختلاف‌نظر جدی وجود دارد. برخی منابع تعداد جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل را تا  280 فروند ذکر کرده‌اند.

نگاهی به تعداد و انواع جنگنده های نیروی هوایی ارتش اسرائیل

اکثر جنگنده های نیروی هوایی اسرائیل چندمنظوره هستند. هرچند برخی از آنها بیشتر برای برتری هوایی و یا عملیات‌های هجومی کاربرد دارند. در ادامه انواع و تعداد جنگنده های کنونی نیروی هوایی اسرائیل را بررسی می‌کنیم.

ستون فقرات نیروی هوایی اسرائیل: جنگنده جنرال داینامیکس F-16

تعداد جنگنده های F-16 نیروی هوایی ارتش اسرائیل به 175 فروند می‌رسد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم اسرائیل به 102 جنگنده F-16I و 73 جنگنده F-16C مجهز شده است. اف 16 در دسته جنگنده‌ های نسل چهارم قرار می‌گیرد و توسط آمریکا توسعه یافته است. این جنگنده چند منظوره می‌تواند برای رهگیری هواپیماهای دشمن، بمباران هوا به زمین و عملیات‌های گوناگون دیگر استفاده شود.

نگاهی به تعداد و انواع جنگنده های نیروی هوایی ارتش اسرائیل

آمریکا تولید اف 16 را در سال 1979 آغاز کرد و تاکنون بیش از 4600 فروند فایتینگ فالکون را تولید کرده است. نیروی هوایی ارتش اسرائیل بیشترین تعداد جنگنده F-16 را (به‌ جز آمریکا) در اختیار دارد. آنها در ابتدا 362 فروند جنگنده  فایتینگ فالکن را خریداری کرده بودند؛ اما در حال حاضر 175 فروند عملیاتی هستند.

جنگنده F-16I Soufa نسخه تغییر یافته‌ای از F-16D است که در اختیار ارتش اسرائیل قرار دارد. سیستم اویونیک و تسلیحات این جنگنده به‌خاطر نیازهای عملیاتی ارتش اسرائیل با تغییراتی همراه شده‌اند. جنگنده F-16C Barak 2020 دیگر پرنده ارتش اسرائیل است. این مدل نیز نسبت به نسخه اولیه اف 16 تغییرات زیادی را به‌خود دیده است تا مناسب حضور در میدان‌های جنگ مدرن باشد.

جنگنده پشتیبان: بوئینگ F-15

تعداد کمی از جنگنده های نیروی هوایی ارتش اسرائیل توسط بوئینگ ساخته شده‌اند. خلبانان IAF با نسخه تغییر یافته‌ای از جنگنده F-15 پرواز می‌کنند که با نام F-15I Ra’am و یا تندر شناخته می‌شود. مهمترین تفاوت تندر با F-15 Fighting Eagle را می‌توان در ابعاد دانست.

پرنده اسرائیلی توانایی حمل تسلیحات بیشتری را دارد و می‌تواند عملیات‌های طولانی‌تری را انجام دهد. همچنین در زمینه جنگ الکترونیک، ارتباطات و اویونیک نیز برتری با مدل اسرائیلی است. همین موارد سبب شده‌اند که جنگنده های F-15I با وجود تعداد کم نقش مهمی در نیروی هوایی اسرائیل بازی کنند.

نگاهی به تعداد و انواع جنگنده های نیروی هوایی ارتش اسرائیل

این جنگنده نسل چهارم برای اولین‌بار در سال 1976 وارد خدمت شد؛ اما هنوز در عملیات‌های گوناگون استفاده می‌شود. اسرائیل در اواسط دهه 1990 سفارش خرید 66 فروند جنگنده F-15I را ثبت کرد و در جدیدترین مورد از آنها علیه غزه استفاده کرده است. آنها نقشی پررنگ در عملیا‌ت‌های اسرائیل پس از حملات 7 اکتبر دارند.

با وجود عملکرد موفق این جنگنده و تعداد کم آنها، نیروی هوایی اسرائیل قصد بازنشسته کردن آنها را دارد. به‌نظر می‌رسد که در آینده جنگنده F-35 جای خالی اف 15 را پر کند. هرچند در اخبار نظامی شایعاتی مبنی بر تمایل اسرائیل برای خرید 25 فروند جنگنده F-15EX نیز شنیده می‌شود.

بهترین جنگنده IAF: لاکهید مارتین اف 35

در سال 2016 ارتش اسرائیل اولین جنگنده نسل پنجم خود را تحویل گرفت. آنها تنها کشور خاورمیانه هستند که از اف 35 بهره می‌برند. جنگنده‌‌ای که حتی توانایی انجام حملات اتمی را هم دارد. نیروی هوایی اسرائیل تاکنون از این جنگنده برای عملیات‌های گوناگون علیه ایران، لبنان، سوریه و حماس استفاده کرده است.

در جولای 2023 نیز مقامات آمریکا و اسرائیل قراردادی به ارزش 3 میلیارد دلار را امضا کردند. بر اساس این قرارداد تعداد جنگنده های F-35 نیروی هوایی اسرائیل از 25 به 75 فروند خواهد رسید. البته به گفته برخی منابع در حال حاضر اسرائیل تعداد 38 فروند اف 35 را در اختیار دارد.

نگاهی به تعداد و انواع جنگنده های نیروی هوایی ارتش اسرائیل

نیروی هوایی ارتش اسرائیل از همان ابتدا قصد داشت جنگنده جدید آمریکایی را متناسب با نیازهای خود تغییر دهد. اتفاقی که مورد موافقت شرکت لاکهید مارتین قرار نگرفت. به‌همین‌خاطر IAF با برخی شرکت‌های دفاعی اسرائیلی وارد مذاکره شده است. در نتیجه اکنون جنگنده F-35I از سیستم‌های جنگ الکترونیک و حسگرهای متفاوتی بهره می‌برد.

در نهایت می‌توان گفت که نیروی هوایی ارتش اسرائیل با اضافه شدن 50 فروند جنگنده F-35 قدرتمند‌تر از گذشته خواهد شد. اگرچه تعداد هواپیماهای نظامی ارتش اسرائیل در مقایسه با ابرقدرت‌هایی همچون آمریکا و روسیه کمتر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان