فرانسه تانک های لکلر ۳۰ ساله خود را وارد برنامه بروزرسانی کرده است (+فیلم و عکس)

از زمان آغاز برنامه مدرن سازی تانک لکلر در سال ۲۰۱۵، ارتش فرانسه به روز رسانی ۲۰۰ تانک تا سال ۲۰۲۹ را هدف قرار داده است.

عصر ایران؛ مجله تصویری سلاح - شرکت صنایع دفاعی کی ان دی اس (KNDS) در نمایشگاه تسلیحاتی یوروساتوری 2024، تانک لکلر اکس ال آر (Leclerc XLR) را به نمایش گذاشت. این یک نوع ارتقا یافته از تانک اصلی میدان نبرد فرانسوی لکلر است. تغییرات اصلی در این نسخه شامل سامانه های ارتباطی پیشرفته، ویژگی های محافظتی و تحرک ارتقا یافته، اقدامات ایمنی بهبود یافته برای خدمه و سامانه های مشاهده و هدف گیری مدرن سازی شده می شوند.

مدرن سازی تانک لکلر

در ژوئن 2023، ارتش فرانسه دو عراده تانک لکلر اکس ال آر را دریافت کرد. این نشانی از آغاز فرآیند ارتقا 200 عراده از 215 تانک لکلر در حال خدمت به استاندارد اکس ال آر تا سال 2029 بود. هدف از این برنامه مدرن سازی حفظ اثربخشی عملیاتی تانک لکلر است. این تانک ها در مناطقی مانند بالکان، لبنان و شرق اروپا زیر تعهدات نیروی واکنش ناتو مستقر شده اند.

سامانه های ارتباطی پیشرفته

با ارتقا اکس ال آر، سامانه های ارتباطی از طریق ادغام اسکورپیون وترونیکس، از جمله سامانه رادیویی تاکتیکی شرکت تالیس و سامانه اطلاعات و فرماندهی اسکورپیون مدرن سازی شده اند. این معماری شبکه ای به افزایش آگاهی موقعیتی و قابلیت های فرمان/کنترل کمک می کند.

سامانه های الکترونیکی تانک به گونه ای طراحی شده اند تا امکان به روز رسانی در آینده فراهم باشد و از اتصال طولانی مدت با دیگر وسایل نقلیه برنامه اسکورپیون مانند گریفن، جگوار و سروال اطمینان حاصل شود که ارتباطات یکپارچه و مدیریت میدان نبرد را تسهیل می کند.

تانک لکلر اکس ال آر

ارتقا ویژگی های محافظتی و حرکتی

ویژگی های محافظتی، یکی دیگر از تغییرات قابل توجه در تانک لکلر اکس ال آر است. این تانک اکنون دارای زره های ماژولار روی برجک و بدنه است که دفاع بهتری در برابر تهدیداتی مانند بمب های کنار جاده ای و آر پی جی ها ارائه می کند. زره اضافه قفس سیمی در قسمت عقب تانک نیز برای محافظت از محفظه پیشرانه افزوده شده است.

لکلر اکس ال آر به کیت محافظت ضد آر پی جی، سامانه محافظت نزدیک گالیکس (Galix)، کیت محافظت در برابر مین و بمب های کنار جاده ای، جمرهای ضد بمب های کنار جاده ای و سامانه های پالایش و هوای جامع سی بی آر اِن (CBRN) مجهز شده است.

از ویژگی های حرکتی لکلر اکس ال آر می توان به سرعت خارج جاده 72 کیلومتر بر ساعت، نسبت قدرت به وزن 24 اسب بخار بر تن، سامانه تعلیق هیدروپنوماتیک و یک واحد پیشران با قدرت 1500 اسب بخار اشاره کرد. این تانک همچنین دارای یک سامانه ناوبری اینرسی و جی پی اس است.

تقویت ایمنی خدمه

برای ایمنی خدمه، خشاب گلوله راننده که قبلا 18 گلوله توپ را در خود جای می داد، حذف شده است تا خطر انفجار مهمات در نزدیکی محفظه خدمه کاهش یابد. این اصلاح، ظرفیت مهمات تانک را به 22 گلوله کاهش می دهد که در خشاب پر کننده خودکار در قسمت عقب برجک تانک ذخیره می شوند.

لکلر اکس ال آر همچنین به یک سامانه خاموش کردن آتش داخلی و سامانه کنترل تیراندازی دیجیتال مجهز شده است. سلاح اصلی این تانک همچنان توپ 120 میلیمتری بدون خان است و در کنار آن یک تیربار 7.62 میلیمتری با قابلیت کنترل از راه دور روی برجک افزوده شده است. این تیربار ساخت شرکت بلژیکی اف ان ارستال است و برای ارتقا دفاع نزدیک کاربرد دارد.

تانک لکلر اکس ال آر

ارتقا سامانه های مشاهده و هدف گیری

سامانه های مشاهده و هدف گیری لکلر اکس ال آر نیز ارتقا یافته اند. این تانک اکنون به جدیدترین نسل دوربین پانورامیک پاسئو (PASEO) برای فرمانده مجهز است. این دوربین قابلیت های دید تثبیت شده در روز و شب را فراهم می کند. دوربین توپچی با حسگرهای اپترونیک پیشرفته و تجهیزات الکترونیکی جدید ارتقا یافته است که تشخیص، شناسایی و درگیری با هدف در فواصل طولانی را بهبود می بخشد.

سخن پایانی

از زمان آغاز برنامه مدرن سازی تانک لکلر در سال 2015، ارتش فرانسه به روز رسانی 200 تانک تا سال 2029 را هدف قرار داده است. این روند جاری با تحویل اولین دسته متشکل از 18 تانک عملیاتی در سال 2023 آغاز شد. هدف از این برنامه مدرن سازی حصول اطمینان از آمادگی و کارآمد باقی ماندن تانک لکلر اکس ال آر برای رسیدگی به نیازهای عملیاتی فعلی و آتی تا سال 2035 است.

تانک لکلر اکس ال آر

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان