تصویب آیین‌نامه آرامستان‌های کشور در هیات وزیران

در آیین‌نامه آرامستان‌های کشور، موضوع تأمین زمین مناسب برای ایجاد آرامستان توسط دستگاه‌های مربوطه پیش بینی و موضوع اجازه حمل اموات و تشخیص متوفی برای حمل توسط مراجع ذی ربط به صورت شفاف و تخصصی تبیین شده که مشکلات موجود در این زمینه را رفع خواهد کرد.

آیین‌نامه آرامستان‌های کشور که توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و با همکاری شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط تهیه شده بود، در جلسه 23 خرداد هیات وزیران تصویب و برای اجرا ابلاغ و جایگزین آیین‌نامه قدیمی این موضوع شد.

به گزارش ایسنا،‌ آیین‌نامه آرامستان‌های کشور توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاریهای کشور پس از تشکیل جلسات متعدد کارشناسی با حضور نمایندگان اتحادیه آرامستانها، نمایندگان آرامستان‌های شهرداری‌های کشور، صاحبنظران و دستگاه‌های اجرایی مرتبط تهیه و با امضای وزیر کشور برای سیر مراحل قانونی تصویب و به دولت ارسال شد تا جایگزین آیین نامه مرده‌شویخانه و گورستان مصوب سال 1319 شود.

تصویب آیین‌نامه آرامستان‌های کشور بعد از گذشت 84 سال از تصویب آیین نامه مرده‌شویخانه و گورستان که مضامین آن به‌ دلیل مقتضیات کنونی، ویژگی‌ها و شرایط شهرها و روستا؛ ناملموس، ناهماهنگ و ناکارآمد بود، اقدام موثری در حوزه مدیریت آرامستان‌ها محسوب می‌شود و تأثیر زیادی در مدیریت بهینه این مجموعه‌ها و خدمات رسانی مطلوب‌تر در آنها به شهروندان خواهد داشت.

آیین‌نامه آرامستان‌های کشور، همه آرامستان‌های شهری و روستایی و همچنین آرامستان‌های هیات امنایی و اوقافی را دربر می‌گیرد. در صورتی که آیین نامه قبلی صرفاً برای شهرها بود و در آیین‌نامه جدید تدوین دستورالعمل ضوابط بهداشتی آرمستان‌ها پیش‌بینی شده که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باهمکاری وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست تدوین می‌شود که در شرایط اپیدمی، همانند شیوع ویروس کرونا، ضوابط مربوطه ملاک عمل و راهگشا برای مدیریت اجرایی آرامستانها خواهد بود.

در آیین‌نامه جدید، تدوین دستورالعمل اجرایی برای فرایند اجرایی آرامستان‌هاپیش بینی شده که پس از نهایی شدن توسط وزیر کشور ابلاغ که باعث وحدت رویه در اجرای امور توسط مدیریت‌های اجرایی خواهد شد.

در آیین‌نامه آرامستان‌های کشور، موضوع تأمین زمین مناسب برای ایجاد آرامستان توسط دستگاه‌های مربوطه پیش بینی و موضوع اجازه حمل اموات و تشخیص متوفی برای حمل توسط مراجع ذی ربط به صورت شفاف و تخصصی تبیین شده که مشکلات موجود در این زمینه را رفع خواهد کرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، در این آیین‌نامه، همچنین شرایط حمل متوفی از شهری به شهری دیگر یا از خارج کشور به داخل و بالعکس و الزام همکاری ثبت احوال در کلان شهرها و مراکز استان‌ها به استقرار نیرو در آرامستان‌ها برای تسریع در امور شهروندان، تعاریف و اصطلاحات کاربردی، منابع درآمدی آرامستانها و دیگر موارد ضروری در چارچوب قوانین موجود پیش بینی شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان