با توجه به گذشت بیش از دو دهه از بهرهبرداری از متروی پایتخت، بیش از 35 درصد قطارهای درونشهری و بیش از 75 درصد ناوگان خط 5 متروی تهران نیاز به اورهال (تعمیرات اساسی) پیدا کردهاند.
به گزارش تسنیم، متروی تهران یک هزار و 181 واگن دارد که شامل 171 رام قطار (رام، واحد شمارش قطار است) میشود و با توجه به گذشت بیش از دو دهه از بهرهبرداری از متروی پایتخت، بیش از 35 درصد قطارهای درونشهری و بیش از 75 درصد ناوگان خط 5 متروی تهران نیاز به اورهال (تعمیرات اساسی) پیدا کردهاند.
بر این اساس مدیریت شهری تهران، اورهال قطارهای مترو را در دستور کار قرار داده و در این راستا در نیمه دوم سال 1400، 7 رام قطار شامل 49 دستگاه واگن و یک واگن دو طبقه، اورهال شد. در سال 1401 نیز اورهال 22 رام قطار شامل 154 دستگاه واگن و اورهال 4 واگن دو طبقه صورت گرفت.
در سال 1402 نیز اورهال همراه با ارتقاء 22 رام قطار DC شامل 154 واگن، اورهال 15 رام قطار AC شامل 105 دستگاه واگن و اورهال 5 واگن 2 طبقه انجام شد.
در سال جاری نیز اورهال 3 رام قطار شامل 21 دستگاه واگن و یک دستگاه واگن 2 طبقه انجام شد.
برخی قطارهای متروی تهران پس از طی مسافت 360 هزار کیلومتر به تعمیرات نیمهسنگین و بعد از طی مسافت 720 هزار کیلومتر به اورهال نیاز دارند که در این شرایط قطارها از خط خارج و به پایانههای تعمیراتی و یا کارخانه واگن سازی منتقل میشوند.
در فرآیند اورهال قطارها، وقتی قطارها به تعمیرگاه منتقل میشوند کلا دمونتاژ شده و همه قطعات، المانها و سیستمهای قطار از هم منفصل میشود، بعد از آن هم طی دستورالعملهایی که برای هر قطعه توسط واحدهای فنی و مهندسی تهیه شده است، قطعات مورد بررسی قرار گرفته و در صورت پیدا شدن هر ایراد و عیبی قطعات تعویض میشوند.