زباله‌های ۷ میلیارد تومانی!

درحالی‌که روزانه بخش عمده‌ای از زباله‌های تهران دفن می‌شوند، رئیس سازمان مدیریت پسماند از تغییر روند در بخش امحای زباله خبر می‌دهد.

«از بوی بد زباله کلافه شده‌ایم. ارتفاع آشغال‌ها در برخی نقاط آرادکوه به بیش از 50 متر رسیده است. هر بار مدیران وعده جابجایی می‌دهند، اما خبری نیست.» این‌ها فقط بخشی از گلایه همسایگان مرکز دفن زباله است.

به گزارش فارس، دفن زباله در آرادکوه باعث بروز مشکلات زیست محیطی شده است. رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران رضا محمدی می‌گوید که «بیش از 90 درصد زباله تهرانی‌ها دفن می‌شود» و باید جلوی این کار را گرفت.

روزانه حدود 6 هزار تن زباله از تهران جمع‌آوری می‌شود. بخش کمی از آن بازیافت و الباقی در کهریزک در جنوب تهران دفن می‌شوند.

چند سالی است که موضوع تولید برق از زباله در تهران مطرح و بار‌ها وعده خرید دستگاه زباله‌سوز داده شده، اما تاکنون اتفاقی رخ نداده است. مدیران شهری می‌گویند که «ظرف 2 هفته آینده قرارداد خرید یک دستگاه زباله سوز 6 هزار تنی با چینی‌ها بسته می‌شود.»

با ورود دستگاه زباله‌سوز تمام زباله‌های شهر تهران سوزانده می‌شود و از انرژیی آن برق تولید خواهد شد. به گفته مدیر عامل سازمان پسماند با این روش می‌توان «روزانه حدود 7 میلیارد تومان درآمد داشت» هر چند که هزینه‌های خود زباله‌سوز هم بالاست.

معضل دفن زباله علاوه بر تهران در سایر شهر‌ها هم وجود دارد، در استان‌های شمالی کشور زباله معضلات جدی ایجاد کرده است.

کارشناس مسایل محیط زیست نرگس شیدایی با بیان اینکه زباله‌سوز آلایندگی تولید می‌کند، می‌گوید که «به جای خرید زباله‌سوز باید محل دفن زباله را تغییر داد» و از ایستگاه‌های میانی بازیافت استفاده کرد.

در مقابل کارشناس دیگر محیط زیست، حمید نیک‌روش می‌گوید که بر اساس طرح جامع پسماند با خرید زباله‌سوز حدود 3 درصد زباله‌ها دفن می‌شوند و می‌توان برای همیشه با «روش دفن سنتی خداحافظی کرد.»

به گفته کارشناسان، بر اساس ماده 4 قانون مدیریت پسماند باید در شهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت، زباله‌ها تفکیک شوند. همچنین باید سیستم مکانیزه بهتری برای جمع‌آوری زباله‌های شهر تهران به کار گرفته شود تا آنالیز‌های خدمات شهری واقعی‌تر شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان