دروازه جهنم چیست، کجاست و چرا می‌سوزد؟ (+عکس)

زمین‌شناسان دروازه جهنم ترکمنستان را سال ۱۹۷۱ به آتش کشیدند و فکر کردند این آتش ظرف چند هفته خاموش می‌شود، اما این گودال با گذشت ۵۳ سال هنوز در حال سوختن است.

«دروازه‌ی جهنم» یک میدان گازی پر از متان و آتش در بیابان‌های ترکمنستان است. چندین روایت مختلف از زمان و نحوه‌ی شکل‌گیری دروازه جهنم وجود دارد، اما شایع‌ترین داستان این است که این دهانه سال 1971 پس از برخورد تصادفی دکل حفاری گاز شوروی به مخزن گاز طبیعی باز شد (ترکمنستان از سال 1925 تا 1991 یکی از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد جماهیر شوروی بوده است).

به گزارش فرادید، این سوراخ سبب فروریختن زمین اطراف دکل شد و زیرساخت‌های حفاری را به همراه خود پایین کشید و نشت عظیمی در مخزن ایجاد کرد. به محض باز شدن زمین، گاز متان و سایر دودهای سمی از دهانه که تقریباً 70 متر قطر و 30 متر عمق دارد، منتشر شدند.

این اتفاق زمین‌شناسان را بر آن داشت تا برای جلوگیری از یک فاجعه زیست‌محیطی بالقوه (امکان مسمومیت مردم روستاهای اطراف به واسطه انتشار گازهای خام) طرحی جسورانه بریزند. 

دروازه جهنم چیست، کجاست و چرا می‌سوزد؟
دانشمندان شوروی این دهانه را به آتش کشیدند با تصور اینکه آتش ظرف چند هفته خاموش خواهد شد

مدت کوتاهی پس از باز شدن دهانه، دانشمندان شوروی دیواره‌های آن را آتش زدند و فکر کردند آتش ظرف چند هفته، قبل از خاموش شدن، متان را می‌سوزاند، اما بر خلاف انتظار، آتش هنوز روشن است. 

پنجاه و سه سال بعد، با وجود اینکه رئیس جمهور ترکمنستان برنامه‌هایی را برای بستن دروازه‌ی جهنم اعلام کرده، این دروازه هنوز هم غرق شعله‌های آتش است. این دهانه در بالای رود آمودریا است؛ استان صادرکننده نفت و گاز طبیعی بسیار پربازده که در سراسر ترکمنستان و ازبکستان امتداد دارد.

مارک ایرلند، مدرس ارشد علوم زمین انرژی در دانشگاه نیوکاسل بریتانیا، گفته که مقادیر عظیمی از گاز طبیعی (عمدتاً متان) از پوسته زمین در سراسر این رود نشت می‌کند، بنابراین نباید از وجود دروازه جهنم تعجب کرد. 

دروازه جهنم چیست، کجاست و چرا می‌سوزد؟

این دروازه احتمالاً به ذخایر گاز متان قابل‌اشتعالی متصل است که سوخت به ظاهر نامحدودی را برای این آتش فراهم کرده است. 

گمان می‌رود بقایای زغال‌شده دکل حفاری جایی داخل دروازه باشد. 

درخشش آتشین این دروازه از کیلومترها دورتر قابل‌مشاهده است. این مکان به یکی از جاذبه‌های گردشگری برتر ترکمنستان تبدیل شده و سالانه حدود 10000 بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. این دروازه سال 2019 زمانی که قربانقلی بردی‌محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان، ویدئویی از خود در حال راندن یک ماشین رالی و اجرای حرکت دونات در لبه دهانه، منتشر کرد، به شهرت اینترنتی دست یافت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان