آخوندی : کاسبان تحریم، هواپیما‌هایی که ۶ سال قدیمی‌تر از هواپیما‌های برجامی بودند را از تایلند ۳۰ میلیون دلار گران تر خریدند

ما با بویینگ مذاکره مستقیم کردیم و در تهران هم با هم قرارداد بستیم. کسی باورش نمی‌شد که بوئینگ در تهران با ما قرارداد ببندد. این قرارداد از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۶ تنظیم شده بود.

عباس آخوندی، وزیر راه دولت روحانی به افشاگری در خصوص عملکرد کاسبان تحریم پرداخت.
 
به گزارش انتخاب، مشروح صحبت‌های تکان دهنده عباس اخوندی در تلوبیون در ادامه می‌آید:
 
بعد از دوره اقای خاتمی سیستم هوانوردی ایران مورد نوسازی قرار نگرفته بود.
 
ما نیاز  داشتیم کل این سیستم را نوسازی کنیم.
 
ما فقط 24 میلیون دلار روی نوسازی سیستم راداری ایران سرمایه گذاری کردیم
 
در ان زمان روزانه 400 هواپیما از آسمان ایران عبور می‌کرد که ما این عدد را با 1350 هواپیما رساندیم!
 
میانگین درامد عبور هر هواپیما از آسمان ایران برای ما 1000 دلار درامد داشت. یعنی ما کمتر از یک سال تمام سرمایه گذاری که انجام داده بودیم برگشت داده میشد.
 
 من به فکر این بودم در یک گام بزرگ بتوانیم با هواپیمایی ترکیش، امارات و قطر رقابت کنیم؛ و با خرید 200 هواپیما بتوانیم ناوگان را یک دفعه نوسازی کنیم تا در شان ملت بزرگ ایران شود
 
 ما با بویینگ مذاکره مستقیم کردیم و در تهران هم با هم قرارداد بستیم. کسی باورش نمی‌شد که بوئینگ در تهران با ما قرارداد ببندد
 
این قرارداد از سال 2018 تا سال 2026 تنظیم شده بود.
 
برای پرداخت این قرارداد  پول نقد نداشتیم باید فاینانس بین الملی انجام میشد و بر اساس عملکرد هواپیما قرار بود انجام شود. یعنی از محل عملکرد هواپیما پول کل خرید پرداخت شود.
 
 ما حتی با بویینگ صحبت کردیم اگر نتواسنیتم تامین مالی بین المللی کنیم خود بویینگ در این حوزه کمک کند.
 
 همچنین برای خرید 100 فروند  ایرباس قرارداد بسته بودیم که  هنوز این قرارداد وجود دارد.
 
 اما بعد از آن یک عده در ایران در زمین اسراییل بازی کردند و ایران را نا امن کردند
 
مرتب شرکت‌ها را تهدید کردند، در مجلس جشن اتش زدن برجام راه انداختند و  همچنین بحث عدم الحاق به اف‌ای تی اف.
 
یک گروهی انقدر قدرتمند  هستند که قانون مصوب مجلس را رد کنند.
 
بویینگ و ایرباس دیدند ریسک این کار‌ها بالاست!
 
این مملکت یک ملت و یک دولت دارد وقتی مجلس تصویب کرد چطور یک عده‌ای قانون را نقص کردند.
 
 من فکر نمی‌کردم ایرباس  و بویینگ با ایران ایری که 40 سال است با جهان قطع ارتباط است چنین تعاملی انجام دهند این نشان می‌دهد ایران در دنیا معتبر است.
 
 ما در بحث ناوگان ریلی 16 میلیارد دلار قراداد و تفاهم نامه امضا کردیم این‌ها اعداد بزرکی است اتفاق بزرگی در حال رخ دادن بود
 
 فقط 2 میلیارد دلار نوسازی ریلی برای خط تهران-مشهد  در حضور نخست وزیر چین برای برقی کردن این خط امضا کردیم
 
13 میلیون مسافر در سال در مسیر قطار تهران-مشهد جابجا میشد که با این قرارداد به 39 میلیون مسافر می‌رسید.
 
 همچنین امکان جابجایی 10 میلیون تن بار در سال که وضعیت حمل بار جاده‌ای نیز سامان داده میشد.
 
قرارداد خرید 450 دستگاه واگن ریل به ارزش 720 میلیون دلار با کره در جریان بود
 
خرید 50 دستگاه لوکوموتیو مسافربری با رهبری بانک‌های آلمانی در جریان بود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان