ماهان شبکه ایرانیان

حجت‌الاسلام قائنی:

ارتقاء عاملی برای رد طواف نیست

گروه حوزه‎های علمیه: عضو هیئت علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تشریح چگونگی صدور حکم در خصوص طواف در طبقات فوقانی کعبه، این حالت را از نظر فقه و اصول صحیح دانست.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قائنی در نشست علمی «بررسی طواف کعبه در طبقات فوقانی»، که پنج‌شنبه، 26 دی‌ماه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، بیان کرد: مسئله صدور جواز طواف بر طبقات فوقانی از سوی علمای ما تایید شده است و اگر در این زمینه رسالات کمی وجود دارد به خاطر غفلت آنها نبوده است بلکه مسئله‎ای حل شده است.



وی افزود: یکی از بحثهای مهم در زمینه طواف در طبقات فوقانی مرتبط با مفهوم حسب طول و ارتفاء است؛ عدهای از بزرگان لغت گفتهاند که در طواف حرکت چرخشی مفروض است؛ در این طواف اگر کعبه مربعی هم باشد نوع چرخش دور آن مهم است که طواف محسوب میشود.



این استاد حوزه بیان کرد: این تعریف شاید به ظاهر ساده باشد ولی در تعیین مصادیق، سوالات، مسایل مستحدثه و به خصوص در زمینه طواف در طبقات فوقانی بسیار راهگشاست.



عضو هیئت علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: اگر شکل و حجت طواف حل شود طواف زیر زمین و روی زمین حل شده است و دیگر نیازی به بحث بر سر این مسئله نیست.



قائنی عنوان کرد: با فرض اینکه احتمال بدهیم که به دلیل عدم محازات، نمی‎توان به کعبه طواف کرد ولی نباید فراموش کرد که این بحث در قلمرو مباحث اقل و اکثر ارتباطی است و بزرگان فقه ما نیز به آن جواز داده‎اند.



وی بیان کرد: مرحوم آیت‎الله‎العظمی تبریزی نیز همین بیان را دارد که اگر به واسطه گسترش منا در کعبه، بیتوته در محل فعلی منا انجام شود باز هم آن بیتوته در محل اصلی واقع شده است؛ به همین جهت این وموارد در فقه ما نیز به خوبی مشخص شده است.



قائنی بیان کرد: در خصوص طواف دور قبر حضرات معصومین(ع) هم همین بحث مشابه را مطرح می‏کنیم؛ اکثر قبور ائمه(ع) در ارتفاعی بسیار پایین‎تر از محل ضریح واقع شده است ولی طواف گرد قبر حضرات حکم طواف قبر را دارد پس اینجا هم ارتفاع از محل اصلی لحاظ نمی‎شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان