ذوالفقارنسب: قراردادهای ۵۰ میلیاردی، فساد را به فوتبال ایران می‌آورد

بیژن ذوالفقارنسب، کارشناس فوتبال، با انتقاد شدید به قراردادهای نجومی بازیکنان در لیگ برتر ایران، آنها را زمینه‌ساز فساد در این رشته ورزشی دانست.

کارشناس فوتبال کشورمان با عجیب و مشکوک خواندن قراردادهای 50 میلیاردی بازیکنان برای فصل آینده، رد و بدل شدن چنین پول‌هایی را زمینه‌ساز فساد در فوتبال عنوان کرد.

بیژن ذوالفقارنسب، کارشناس فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با ایرنا در واکنش به افزایش سرسام‌آور قراردادها و پیشنهادهای 50 میلیاردی در فصل نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال گفت: من خودم فوتبالیست بوده‌ام و همواره از قرارداد بازیکنان دفاع کرده‌ام. با این حال مطرح شدن ارقام 40 و 50 میلیاردی مشکوک و شبهه‌ناک است. افزایش سه برابری قراردادها نسبت به سال گذشته در شرایطی است که فوتبال ایران در بخش‌های مختلف همواره رشد اندک و البته در برخی موارد عقب‌گرد داشته است! رشد کیفیت فوتبال در این سال‌ها 10، 15 درصد است و شاهد یک حرکت لاک‌پشتی هستیم. در چنین شرایطی شاهد هستیم که قراردادها یک افزایش عجیب و غیر قابل هضم پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه فوتبال باشگاهی ایران در بخش‌های زیادی نتوانسته رشد قابل توجهی داشته باشد، افزود: در حالی به بازیکنان چنین رقم‌هایی پرداخت می‌شود که از بُعد کیفی و زیرساختی، فوتبال ایران وضعیت نامناسبی دارد. نه مربیان تراز اولی در لیگ ایران حضور دارند و نه زیرساخت‌های آن شرایط مناسبی دارد. در چنین شرایطی سه برابر شدن رقم قراردادها غیر مترقبه است. معتقدم با توجه به وضعیتی که باشگاه‌ها دارند، باید چنین پول‌هایی به جای بازیکنان، صرف فوتبال پایه و توسعه زیرساخت‌ها شود. الان خیلی از باشگاه‌ها حتی زمین تمرین هم ندارند و با بخشی این پول‌هایی که صرف قرارداد بازیکنان می‌شود، می‌توان یک زمین تمرین مناسب ایجاد کرد.

مربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان اضافه کرد: همان طور که اشاره کردم، با چنین ارقامی که صرف قرارداد بازیکنان می‌شود، می‌توان در رده‌های پایه یک جهش ایجاد کرد و به پشتوانه‌سازی برای آینده فوتبال ایران پرداخت؛ موضوعی که هم برای باشگاه‌ها و هم تیم ملی یک بازی دوسر برد است. با این وجود با توجه به سیستم مدیریتی که در باشگاه‌ها حاکم است، موضوعات مهمی مانند زیرساخت و سرمایه‌گذاری در رده‌های پایه فراموش و بخش اعظمی از بودجه باشگاه که هر سال به سختی تامین می‌شود و حتی بدهی به بار می‌آورد، به پرداخت قراردادها تخصیص می‌یابد.

ذوالفقارنسب با بیان اینکه افزایش غیر منطقی رقم قرارداد فوتبالیست‌ها، زمینه‌ساز فساد در فوتبال هم می‌شود، تاکید کرد: در شرایطی که در خیلی از بخش‌های فوتبال آماتور هستیم اما به نظر می‌رسد که فوتبال باشگاهی ایران در مبحث رقم قراردادها با فوتبال روز دنیا حرکت می‌کند! آن هم در شرایطی که در مولفه‌های اساسی، فوتبال ایران شرایطی غیرحرفه‌ای دارد. وقتی چنین پول‌های غیر قابل باوری به یک بازیکن برای تنها یک فصل پرداخت شود، زمینه‌ای برای فساد هم به وجود می‌آید و باندبازی‌هایی که شاهد آن هستیم از این مسائل ریشه می‌گیرد.

وی یادآور شد: برای پیشرفت فوتبال کشورمان باید اولویت‌ها جابه‌جا شود و توجه به زیرساخت‌ها و رده‌های پایه نیز در کنار هزینه قرارداد بازیکنان، در فهرست اولویت‌ها قرار بگیرد و بودجه باشگاه به طور متعادل و با توجه به اهمیت و اولویتی که یک بخش می‌تواند داشته باشد، هزینه شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان