بوگاتی EB ۱۱۲: دست ایتالیائی در کار فرانسوی! (+عکس)

قلب تپنده‌ بوگاتی EB ۱۱۲ یک موتور ۱۲ سیلندر است که قدرتی معادل ۴۵۶ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۶۴۹ نیوتن‌متر را تولید می‌کند.

عصر ایران - بوگاتی EB 112 یک سدان مفهومی چهار درب است که در سال 1993 توسط واحد طراحی بوگاتی اتومبیلی اس.پی.ای معرفی شد. طراحی این خودرو بر عهده‌ جورجتو جوجارو، طراح مشهور استودیوی ایتال‌دیزاین بوده است.

EB 112 از یک موتور 12 سیلندر قدرتمند با توان 456 اسب بخار و سیستم دائمی چهار چرخ محرک بهره می‌برد.

بوگاتی EB 112: سدان مفهومی با اصالت ایتالیایی و قلب تپنده‌ی 12 سیلندر (+عکس)

طراحی:

شرکت بوگاتی، جورجتو جوجارو را مسئول طراحی نسخه‌ی سدان فول سایز از خودروی اسپرت EB 110 کرد. نتیجه‌ی این همکاری، EB 112 بود که یک سدان چهار درب فست‌بک با سبک رترو به شمار می‌رفت و یادآور مدل‌های قدیمی‌تر بوگاتی مانند Type 57 Galiber مشهور بود. بدنه‌ی این خودرو به طور کامل از آلومینیوم ساخته شده بود و از همان شاسی فیبر کربنی استفاده می‌کرد که در EB 110 نیز به کار رفته بود.

پیشرانه:

قلب تپنده‌ EB 112 یک موتور 12 سیلندر است که قدرتی معادل 456 اسب بخار و گشتاوری برابر با 649 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. این موتور در مقایسه با موتور 3.5 لیتری EB 110، دارای 5 سوپاپ در هر سیلندر و حجم 6.0 لیتر است. برای دستیابی به توزیع وزن بهتر، محل قرارگیری این موتور در عقب چرخ‌های جلو و نزدیک‌تر به مرکز خودرو در داخل فاصله‌ی بین محورها در نظر گرفته شده است.

EB 112 همچنین از سیستم دائمی چهار چرخ محرک بهره می‌برد. این خودرو قادر است در مدت زمان 4.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز به طور رسمی 300 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

بوگاتی EB 112: سدان مفهومی با اصالت ایتالیایی و قلب تپنده‌ی 12 سیلندر (+عکس)

تولید:

بوگاتی برای اولین بار از EB 112 در نمایشگاه ژنو 1993 رونمایی کرد. این خودرو به دلیل طراحی غیرمعمول خود، بازخوردهای متفاوتی دریافت کرد. با این حال، مجله‌ اتومبیل، لقب "زیباترین خودروی جهان" را در زمان معرفی به EB 112 اعطا کرد.

با توجه به اینکه بوگاتی EB 112 یک خودروی مفهومی بود، توسعه‌ی آن در کارخانه انجام شد و خودروی نمایشگاهی نیز بر روی خط مونتاژ تکمیل گردید. زمانی که شرکت بوگاتی اتومبیلی اسپا در سال 1995 ورشکست شد، برخی از دارایی‌های این شرکت توسط تاجر گیلدو پالانکا پاستور خریداری شد. این دارایی‌ها شامل قطعات یدکی و سه دستگاه سدان نیمه‌کاره‌ی EB 112 می‌شد. دو دستگاه از این خودروها در سال 1998 توسط شرکت موناکو ریسینگ تیم متعلق به پاستور و مستقر در موناکو تکمیل شد. رنگ بدنه‌ی یکی از این خودروها مشکی و دیگری به رنگ ذغالی بود.

هر سه دستگاه EB 112 موجود اندکی با یکدیگر متفاوت هستند. چراغ‌های عقب نمونه‌ی قرمز رنگ بر روی سپر عقب ادغام شده‌اند، در حالی که در دو خودروی دیگر، این چراغ‌ها بالاتر از سپر عقب قرار گرفته‌اند. طرح اولیه‌ی آبی رنگ (که بعدها به همان رنگ قرمز نمونه‌ی اولیه درآمده بود) نیز به دلیل داشتن ویژگی‌های آیرودینامیکی بیشتر از دو خودروی دیگر متمایز است. این ویژگی‌ها شامل یک اسپلیتر جلوی ظریف و یک لبه‌ی اسپویلر عقب درست در زیر شیشه‌ی عقب می‌شود.

EB 112 الهام‌بخش طراحی چندین خودروی دیگر نیز شد که قرار بود تکامل‌دهنده‌ی طراحی چهار درب آن باشند. اولین خودرو، EB 218 با یک موتور W18 و ابعاد بزرگ‌تر بود. دومین خودرو نیز 16C Galibier، یک سدان لوکس مفهومی بود که در سال 2009 طراحی و توسعه یافت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان