دادگاه لاهه برای دو مقام ارشد نظامی روس حکم بازداشت صادر کرد

دیوان لاهه مدعی شد: «دلایل کافی وجود دارد که نشان می‌دهد این دو مظنون در حملات موشکی نیروهای مسلح روسیه علیه زیرساخت‌های برق اوکراین از ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲ تا حداقل ۹ مارس ۲۰۲۳ مسئولیت داشته‌اند.»

دیوان کیفری بین‌المللی خواستار بازداشت دو مقام دفاعی ارشد روسیه به اتهام «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» شد.
 
به گزارش ایسنا، دیوان کیفری بین‌المللی امروز «سرگئی شویگو» وزیر دفاع پیشین روسیه و «والری گراسیموف» ژنرال برجسته روس را به ارتکاب آنچه آن را جنایت جنگی توصیف کرده متهم کرد و در حکمی خواستار بازداشت آن‌ها شد.
 
این دیوان مدعی شد: «دلایل کافی وجود دارد که نشان می‌دهد این دو مظنون در حملات موشکی نیروهای مسلح روسیه علیه زیرساخت‌های برق اوکراین از 10 اکتبر 2022 تا حداقل 9 مارس 2023 مسئولیت داشته‌اند.»
 
این مقامات روس به ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در حمله به اشخاص و زیرساخت‌های غیرنظامی متهم شده‌اند.
 
مسکو ضمن تکذیب کشتار غیرنظامیان، بارها گفته است که زیرساخت‌های انرژی اوکراین به‌عنوان تأمین‌کننده صنعت تسلیحاتی این کشور را یک هدف نظامی قانونی برای نیروهای مسلح خود می‌داند.
 
دیوان کیفری بین‌المللی پیش‌تر برای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتس» وزیر جنگ این رژیم نیز به اتهام ارتکاب جنایت جنگی قرار بازداشت صادر کرد. اما آمریکا و حامیانش با استناد به اینکه رژیم صهیونیستی عضو این دیوان نیست، جنگ غزه را خارج از اختیارات قضایی این دیوان دانستند.
 
این در حالی است که روسیه و اوکراین نیز عضو این دادگاه نیستند، اما ایالات متحده و دیگر حامیان اوکراین با احکام این دادگاه علیه روسیه مخالفت نکردند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان