گزارش روزانۀ یورو ۲۰۲۴

ایتالیا در آخرین ثانیه‌ها به جام برگشت/ بدرود لوکا مودریچ

هر چه بود، حضور لوکا مودریچ در تیم ملی کرواسی با تلخی تمام پایان یافت. تلخ، چون قرابۀ زهر؛ چراکه کرواسی فقط ۳۵ ثانیۀ دیگر باید دوام می‌آورد. گل خوردن در ثانیه‌هایی چنین واپسین، از شراب مردافکن هم تلخ‌تر است!

  عصر ایران؛ اهورا جهانیان - تیم ملی فوتبال ایتالیا با تساوی در برابر کرواسی به مرحلۀ یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های اروپا صعود کرد.

  دیشب در آخرین مسابقات گروه دوم یورو 2024، اسپانیا 1 بر صفر آلبانی را شکست داد و ایتالیا با کرواسی به تساوی 1 بر 1 رسید. این تساوی در حکم حذف کرواسی از جام ملت‌های اروپا بود.

 ایتالیا که در دقیقۀ 55 گل اول بازی را دریافت کرده بود، در دقیقۀ 98 موفق شد گل تساوی را به ثمر برساند.

  لوکا مودریچ در دقیقۀ 54 نتوانست از روی نقطۀ پنالتی دروازۀ ایتالیا را باز کند ولی یک دقیقۀ بعد عاقبت گلر استثنایی ایتالیا را مغلوب کرد. ماتیا زاکانی هم در آخرین ثانیه‌های وقت تلف شدۀ نیمۀ دوم، با شوتی زیبا بازی را به تساوی کشاند.

ایتالیا در آخرین ثانیه‌ها به جام برگشت/ بدرود لوکا مودریج (زاکانیِ ایتالیایی‌ها چه کارآمد بود!)

  اگرچه ایتالیا با این تساوی به دور بعدی مسابقات صعود کرد، ولی شاگردان اسپالتی با این کیفیت نازل بعید است که در این جام راه به جایی ببرند. مگر اینکه مربی 65 سالۀ ایتالیایی‌ها بتواند تحولی اساسی در شیوۀ بازی تیمش ایجاد کند.

   جان لوئیجی دوناروما، دروازه‌بان ایتالیا، قطعا بهترین بازیکن این تیم در یورو 2024 بوده. او دیشب نیز در نیمۀ اول بازی شوت سرکش بازیکن کروات را به خوبی دفع کرد و در نیمۀ دوم نیز پنالتی مودریچ را مهار کرد و در ادامه نیز یک واکنش دیدنی دیگر داشت، ولی تعلل مدافعان ایتالیا باعث شد مودریچ توپ برگشت داده شده با واکنش دوناروما را وارد دروازۀ ایتالیا کرد.

ایتالیا در آخرین ثانیه‌ها به جام برگشت/ بدرود لوکا مودریج (زاکانیِ ایتالیایی‌ها چه کارآمد بود!)

  ایتالیا در صورت شکست مقابل کرواسی نیز با همان سه امتیازی که از بازی با آلبانی دشت کرده بود، همچنان از شانس صعود به مرحلۀ یک‌هشتم نهایی برخوردار بود ولی احتمال حذف شدنش هم چندان بعید نبود.

    در تیم ملی ایتالیا در این دوره از مسابقات، فقط دوناروما و تا حدی نیز بارلا همان کیفیت یورو 2020 را دارند. باقی بازیکنان آن دوره، به وضوح نسبت به سه سال قبل افت کرده‌اند و بازیکنان تازه‌وارد نیز چنگی به دل نمی‌زنند.

نقطه‌ضعف اساسی تیم اسپالتی، فقدان یک ژنرال بازی‌ساز در میانۀ میدان است اما فقدان مهاجم خوب و حتی ضعف خط دفاعی را نیز باید از دیگر نقاط ضعف تیم ملی ایتالیا دانست. باستونی و کالافیوری در قلب خط دفاعی ایتالیا، احتمالا در آینده مدافعان تمام‌عیاری می‌شوند ولی در حال حاضر ستون‌های استواری در حساس‌ترین نقطۀ خط دفاع لاجوردی‌پوشان نیستند.

ایتالیا در آخرین ثانیه‌ها به جام برگشت/ بدرود لوکا مودریج (زاکانیِ ایتالیایی‌ها چه کارآمد بود!)

در خط حمله، متئو رتگی در دیدار با کرواسی نمایش بهتری نسبت جیانلوکا اسکاماکا داشت که در دو بازی اول ایتالیا فوروارد ثابت این تیم بود.

اسپالتی در مسابقۀ دیشب فدریکو دی‌مارکو را از بک چپ به هافبک چپ برده بود و این جابجایی در افزایش کیفیت بازی دی‌مارکو تاثیر داشت. در پست هافیک یا وینگر راست نیز راسپادوری جانشین داویده فراتزی شده بود و نمایش بهتری نسبت به فراتزی ارائه کرد که در دو بازی اول ایتالیا وینگر راست این تیم بود.

با این حال این تغییرات مثبت نتیجه‌ای ناچیز در روند کلی بازی ایتالیا داشت. ایتالیایی‌ها دیشب حدود ده دقیقه خوب بازی کردند (مابین دقایق 20 تا 30). ضربۀ سر خطرناک باستونی هم در همین بازۀ زمانی زده شد که تنها موقعیت گل قطعی ایتالیا در بازی دیشب بود ولی ایواکوویچ، گلر کرواسی، مهارش کرد.

ایتالیا در آخرین ثانیه‌ها به جام برگشت/ بدرود لوکا مودریج (زاکانیِ ایتالیایی‌ها چه کارآمد بود!)

   در باقی دقایق بازی، ایتالیایی‌ها از خلق موقعیت گل ناتوان بودند. علاوه بر این، فقر تکنیکی بازیکنان ایتالیا نیز نقش مهمی در ناتوانی این تیم در پیشروی به سوی دروازۀ کرواسی داشت. تیم اسپالتی بوضوح فاقد بازیکنانی تکنیکی مثل توتی و دل‌پیرو و باجو است و همچنین بازی‌سازی که تا حدی شبیه پیرلو باشد، ندارد. این کمبودها البته محصول وضعیت کلی فوتبال ایتالیا است و ربطی به اسپالتی ندارد.

  ریکاردو کالافیوری که در بازی با اسپانیا گل‌به‌خودی زده بود، دیشب با پیش‌روی در آخرین ثانیه‌های بازی و دادن پاس گل به ماتیا زاکانی، اشتباهش در دیدار با اسپانیا را جبران کرد.

ایتالیا در آخرین ثانیه‌ها به جام برگشت/ بدرود لوکا مودریج (زاکانیِ ایتالیایی‌ها چه کارآمد بود!)

  تساوی دیشب ایتالیا و کرواسی به احتمال زیاد در حکم نقطۀ پایانی بر حضور لوکا مودریچ در تیم ملی کرواسی بود. دقیقا یکسال قبل در یادداشت "چرا مودریچ هم مثل مسی به الهلال نه گفت؟"، نوشته بودیم که مودریچ به عربستان نرفت تا در رئال باقی بماند و کیفیت بازی‌اش افت نکند تا بلکه بتواند نخستین قهرمانی با کرواسی را تجربه کند. به ویژه اینکه کرواسی در جام ملت‌های اروپا، برخلاف جام جهانی، تاریخچۀ قابل افتخاری ندارد.

مودریچ همین یک ماه قبل ششمین قهرمانی‌اش در لیگ قهرمان اروپا را با رئال مادرید تجربه کرد. او در جام جهانی هم با کرواسی به نایب قهرمانی و عنوان سومی دست یافته. یعنی افتخاراتش در جام جهانی از میشل پلاتینی و یوهان کرایف هم بیشتر است.

اما در جام ملت‌های اروپا، مودریچ و کرواسی هیچ افتخار قابل توجهی کسب نکرده‌اند. کاپیتان کروات‌ها به لیگ عربستان نرفت تا کرواسی را به مقامی در خور در یورو 2024 برساند. او تقریبا 39 ساله است و بعید است که دو سال بعد در جام جهانی حضور داشته باشد. بنابراین قهرمانی در یورو 2024 یا دست کم حضور در فینال این مسابقات می‌توانست آخرین افتخارآفرینی مودریچ برای تیم ملی کشورش باشد.

ایتالیا در آخرین ثانیه‌ها به جام برگشت/ بدرود لوکا مودریج (زاکانیِ ایتالیایی‌ها چه کارآمد بود!)

لوکا مودریچ دیشب تلاش زیادی کرد کرواسی پیروز میدان باشد. او در دقیقۀ 55 گل برتری کرواسی را بلافاصله پس از هدر دادن پنالتی به ثمر رساند و با تمام توانش جنگید و در دقیقۀ 60 هم اخطار گرفت و سرانجام در دقیقۀ 80 از زمین بیرون آمد و جای خودش را به لاورو مایر داد.

18 دقیقه پس از تعویض مودریچ، کرواسی گل خورد. آیا دالیچ، مربی کروات‌ها، اشتباه کرد که مودریچ را بیرون کشید؟ بعید به نظر می‌رسد. تیم او نیاز به بازیکن دونده و تازه‌نفس داشت. ولی اگر مودریچ در زمین باقی مانده بود، شاید نظم دفاعی کرواسی در دقایق پایانی بازی به هم نمی‌ریخت. شاید؛ ولی فوتبال مثل زندگی لبریز از این شایدهاست...

 هر چه بود، حضور لوکا مودریچ در تیم ملی کرواسی با تلخی تمام پایان یافت. تلخ، چون قرابۀ زهر؛ چراکه کرواسی فقط 35 ثانیۀ دیگر باید دوام می‌آورد. گل خوردن در ثانیه‌هایی چنین واپسین، از شراب مردافکن هم تلخ‌تر است! بدرود لوکا مودریچ...

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان