جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه

«تور وینسلند» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح «خاورمیانه» درباره خطر تشدید تنش در منطقه به ویژه میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل ابراز نگرانی کرد و گفت: تشدید تنش نظامی تنها تبعات فاجعه‌ بار احتمالی در منطقه را افزایش می‌دهد. بنابراین همه طرف‌های درگیر باید اقدامات فوری برای آرام کردن اوضاع اتخاذ کنند.

شورای امنیت امروز -سه شنبه- به منظور بررسی وضعیت نوار غزه تشکیل جلسه داد.
 
به گزارش ایسنا، «تور وینسلند» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح «خاورمیانه» در ابتدای این جلسه اعلام کرد جنگ غزه منجر به افزایش بی‌ثباتی در منطقه می‌شود. ویرانی‌های ناشی از این جنگ و بحران انسانی بی‌سابقه آن بسیار نگران‌ کننده است. قحطی در شمال غزه قریب الوقوع است و سطح گرسنگی در این باریکه بسیار بالاست.
 
وی افزود: دامنه مرگ و میر و ویرانی در غزه فاجعه و وحشتناک است و استفاده اسراییل از سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعیت، کل محله را ویران کرده است.
 
وینسلند با بیان اینکه همه گروگان‌ها باید بدون قید و شرط آزاد و استفاده از مردم به عنوان سپر انسانی باید متوقف شود، گفت: کمک‌هایی که اجازه انتقال به نوار غزه را پیدا می‌کنند، بسیار کم است و پاسخگوی احتیاجات مردم غزه نیست.
 
وی تاکید کرد تمامی عاملان خشونت در غزه باید مجازات شوند. سازمان ملل همواره برای پایان دادن به اشغالگری طبق قوانین بین‌المللی و «راه‌کار تشکیل دو دولت» ادامه خواهد داد تا یک کشور فلسطینی در مرزهای 1967 با پایتختی قدس شرقی تشکیل شود.
 
به نقل از اسکای نیوز، وینسلند همچنین گفت: اعلام «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی اسراییل مبنی بر ممانعت از تامین مالی تشکیلات خودگردان فلسطین، سیستم مالی در کرانه باختری را بی‌ثبات می‌کند.
 
وی از اسرائیل خواست فورا تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی را متوقف کند.
 
این مقام سازمان ملل درباره خطر تشدید تنش در منطقه به ویژه میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل ابراز نگرانی کرد و گفت: تشدید تنش نظامی تنها تبعات فاجعه‌ بار احتمالی در منطقه را افزایش می‌دهد. بنابراین همه طرف‌های درگیر باید اقدامات فوری برای آرام کردن اوضاع اتخاذ کنند.
 
هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح «خاورمیانه» در ادامه سخنان خود در مورد وضعیت غزه گفت اکثر ساکنان این باریکه با ناامنی غذایی روبرو هستند و کشتار در غزه به سطح فاجعه‌باری رسیده است.
 
وی با اشاره به بسته شدن گذرگاه‌های غزه توسط اسرائیل ادامه داد تمامی گذرگاههای غزه باید بازگشایی و انتقال مستمر کمک‌های انسانی به غزه تضمین شود.
 
وینسلند همچنین گفت بر اثر بمباران‌های اسرائیل بیمارستان‌ها، زیرساخت‌های مدنی، مدارس، مساجد و ساختمان‌های وابسته به سازمان ملل آسیب دیده‌اند. شرایطی که بیش از 1.7 میلیون آواره در غزه را تهدید می‌کند، باید فوراً رسیدگی شود، چرا که هیچ مکان امنی وجود ندارد.
 
«لیندا توماس ــ گرینفیلد»، سفیر آمریکا در سازمان ملل هم در این جلسه با نادیده گرفتن جنایات اسرائیل علیه مردم غزه گفت: وقتش رسیده که جنبش حماس با آتش‌بس موافقت و اسیران اسراییلی را آزاد کند.
 
وی مدعی شد :حماس شروط دیگری به پیشنهاد آتش‌بس غزه اضافه کرده است و آمریکا در کنار دیگر میانجی‌ها در مصر و قطر تلاش دارد شکاف موجود را رفع کند تا توافق آتش‌بس حاصل شود.
 
این در حالی است که جنبش حماس بارها اعلام کرده با هر توافقی که شامل شروط چهارگانه این جنبش یعنی؛ برقراری اتش‌بس دائمی در غزه، خروج کامل ارتش اسرائیل از این باریکه، بازگشت آوارگان به محل زندگی خود و افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و آغاز بازسازی این باریکه باشد، موافقت خواهد کرد.
 
گرینفیلد در ادامه گفت ساکنان غزه با گرسنگی بی‌سابقه‌ای روبرو هستند و وضعیت ممکن است با اختلال در انتقال کمک‌های انسانی بدتر شود.
 
این نماینده آمریکا مدعی شد کشورش حملات شهرک‌نشینان صهیونیستی به فلسطینیان در کرانه باختری را محکوم می‌کند.
 
وی که کشورش متحد اصلی اسرائیل است، افزود شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری خلاف قوانین بین‌المللی و مانعی در برابر راه‌ کار تشکیل دو دولت است و امنیت اسرائیل را تضعیف می‌کند.
 
گرینفیلد گفت واشنگتن به همکاری با اسرائیل برای از سرگیری انتقال وجوه مالیاتی اختصاص یافته به تشکیلات خودگردان فلسطین ادامه خواهد داد.
 
نماینده روسیه در سازمان ملل هم حجم خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری را تکان‌دهنده خواند و از اسرائیل خواست به عملیات نظامی خود در شهر رفح در جنوب غزه پایان دهد.
 
وی گفت با توجه به نبود خدمات بهداشتی، وضعیت زندگی فلسطینی‌ها در رفح فراتر از حد تصور است.
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان