عباس عبدی: اجماع اصولگرایان بعید است/ امروز آرای پزشکیان ۴۰ درصد را رد می‌کند

اجماع یا عدم اجماع اصولگرایان بر یک نامزد، مساله مهمی در این انتخابات است. وحدت یا کثرت نامزدهای اصولگرا، بر نتیجه این رقابت تاثیرگذار است.

با توجه به نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات، تصمیم گرفتیم چهار سوال راجع به پیش‌بینی تحلیلگران سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا از روند و نتیجه احتمالی انتخابات را با آن‌ها مطرح کنیم. برخی از این کارشناسان تمام سوالات را به طور کامل پاسخ دادند و برخی نیز درباره مواردی اعلام نظر نکردند. سوال‌های فرارو از کارشناسان، به این شرح است:
 
عباس عبدی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی، به فرارو گفت: خبر قطعی از تصمیم اصولگرایان برای اجماع ندارم. ولی همه می‌دانند که اختلافات‌شان شدید و بر اساس منافع است. آنقدر با هم جنگیدند که منطقا بعید خواهد بود که به توافقی برسند. اصل این اختلاف میان قالیباف و جلیلی است. جلیلی در نظرسنجی‌ها جلوتر است، اما نکته این است که سران اصولگرا اصرار دارند جلیلی به نفع قالیباف کنار برود که اگر این خواسته مورد پذیرش او قرار بگیرد، عجیب است، زیرا بدنه جلیلی دچار ناامیدی و سرشکستگی می‌شود. آن‌ها با تمام توان علیه قالیباف تبلیغ و افشاگری کردند حالا سربزنگاه باید بروند زیر همان پرچم.
 
وی گفت: قالیباف هم قطعاً به نفع جلیلی کنار نمی‌رود. پس کنار نمی‌روند. آرای آن دو نفر دیگر هم واجد اهمیت نیست. مگر این که در نهایت فشار زیادی به آن‌ها بیاورند که تن به اجماع بدهند. ضمن این که با اجماع هم چوب را می‌خورند و هم پیاز را. امروز آرای پزشکیان 40 درصد را رد می‌کند یک حرکت دیگر جمعه از 50 هم عبور خواهد کرد.
 
عبدی ادامه داد: این که نتیجه انتخابات در دور اول مشخص شود یا به دور دوم برود، ارتباط مستقیمی با میزان مشارکت دارد. در شهرستان‌ها اتفاقات خوبی افتاده. در تهران هم شاهد تغییرات روشنی هستیم. اتفاقات جدی است. در مجموع به نظر می‌رسد سیستم سیاسی پذیرفته است که پزشکیان انتخاب می‌شود. استنباط من از صحبت‌های دیروز مقام رهبری نیز همین است و طبعا توصیه‌هایی هم دارند. تحلیل خاصی از آرای دیگر نامزد‌ها ندارم، اما در مقوله منتخب پایانی، معتقدم که پزشکیان رای می‌آورد.
 
عبدی در خصوص نظرسنجی‌ها اظهار داشت: نظرسنجی‌ها به دلایل متعدد نتایج‌شان دقیق نیست، اما غلط هم نیست. بلکه ناپایدار است. هرچند امکان دارد در بعضی از آن‌ها دستکاری صورت گرفته باشد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان