ماهان شبکه ایرانیان

طولانی‌ترین تونل زیرآبی جهان زیر دریای بالتیک (+عکس)

تونل فمرنبلت (Fehmarnbelt tunnel) که دانمارک را به آلمان متصل می‌کند، با همکاری چندین شرکت اروپایی ساخته می‌شود و سازندگان از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین تونل غوطه‌ور جهان (تونلی که در مکان دیگری ساخته شده و سپس در نقطه قرار داده می‌شود) و همچنین عمیق‌ترین تونل غوطه‌ور با ترافیک جاده‌ای و ریلی در جهان یاد کرده‌اند.

طولانی‌ترین تونل جاده‌ای و ریلی زیر آبی جهان با 18 کیلومتر طول، زمان سفر بین آلمان و دانمارک را به 7 دقیقه کاهش می‌دهد.

به گزارش همشهری، تونل فمرنبلت (Fehmarnbelt tunnel) که دانمارک را به آلمان متصل می‌کند، با همکاری چندین شرکت اروپایی ساخته می‌شود و سازندگان از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین تونل غوطه‌ور جهان (تونلی که در مکان دیگری ساخته شده و سپس در نقطه قرار داده می‌شود) و همچنین عمیق‌ترین تونل غوطه‌ور با ترافیک جاده‌ای و ریلی در جهان یاد کرده‌اند.

تونل فمرنبلت پس از تکمیل، کوتاه‌ترین مسیر بین اسکاندیناوی و بقیه اروپا خواهد بود. مسافران برای عبور از کمربند ساحلی فمرنبلت، هفت دقیقه با قطار یا ده دقیقه با خودرو سفر می‌کنند که جایگزین سفری می‌شود که با کشتی 45 دقیقه طول می‌کشید.

طولانی‌ترین تونل زیرآبی جهان زیر دریای بالتیک

حدود 12 میلیون متر مکعب خاک از بستر دریا لایروبی شد

طولانی‌ترین تونل زیرآبی جهان زیر دریای بالتیک
ساخت تونل فمرنبلت به 326 هزار کیلوگرم میلگرد نیاز دارد که معادل حدود 50 برابر سازه فلزی برج ایفل است

این سازه تونل به 360 هزار تن میلگرد نیاز دارد که معادل حدود 50 برابر وزن سازه فلزی برج ایفل است. محل ساخت و ساز در سمت دانمارک به اندازه 373 زمین فوتبال است. بیش از 70 کشتی در لایروبی شیار تونل (به‌طول 18 کیلومتر) شرکت داشتند و درمجموع، حدود 12 میلیون متر مکعب خاک از بستر دریا لایروبی شد.

تونل غوطه‌ور فمرنبلت از 79 بخش استاندارد و 10 بخش ویژه تشکیل شده است. وزن هر یک از بخش‌های استاندارد حدود 73 هزار تن وزن با 217 متر طول است و عرضشان به 42 متر و ارتفاع به 10 متر می‌رسد.

طولانی‌ترین تونل زیرآبی جهان زیر دریای بالتیک

بخش‌های تونل در تاسیسات دور از ساحل ساخته می‌شوند و سپس زیر آب قرار می‌گیرند

طولانی‌ترین تونل زیرآبی جهان زیر دریای بالتیک

تونل فمرنبلت از 79 بخش استاندارد و 10 بخش کوچک‌تر تشکیل شده است

طول بخش‌های ویژه‌ی کوچک‌تر، کمتر از نصف طول بخش‌های استاندارد است، اما اندکی عریض‌تر و بلندتر هستند. بخش‌های تونل روی خشکی قالب‌ریزی می‌شوند و سپس با استفاده از بارج (نوعی شناور برای جابه‌جایی اشیاء بزرگ) در موقعیت خود شناور می‌شوند تا درنهایت در عمق 40 متری آب در بستر دریا قرار گرفته و در آنجا مهر و موم شوند.

بودجه ساخت تونل فمرنبلت تاکنون حدود 1٫2 میلیارد دلار بوده است. فردریک دهم، پادشاه دانمارک به‌تازگی در جریان مراسم ویژه‌ای اولین قسمت تونل را افتتاح کرد و این بخش در هفته‌های آتی در آب قرار داده می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان