آمادگی برای مصاحبه شغلی - بخش دوم

در قسمت دوم راهنمای یک مصاحبه شغلی موفق نکات منفی در مصاحبه های شغلی که می باید از آنها حذر نمود را مرور می کنیم.

در قسمت اول راهنمای یک مصاحبه شغلی با سوالاتی که معمولا از شما پرسیده می شود آشنا شدید. در بخش دوم نکات منفی در مصاحبه های شغلی که می باید از آنها حذر نمود را مرور می کنیم.

هنگام انجام مصاحبه نکات منفی که از شما دیده شود نیز از دید مصاحبه کننده بسیار مهم خواهند بود، در حقیقت برآیند نکات منفی و مثبت شماست که در نتیجه گیری برای استخدام شما تاثیر نهایی را خواهد داشت، بنابراین بهتر است نکات زیر را که ممکن است بیشترین اثر منفی بر مصاحبه کننده داشته باشد را حتما مد نظر قرار دهید.

 

ظاهر نامرتب و پوشش نامناسب

بهتر است ظاهر شما برای مصاحبه کمی با ظاهرتان هنگام خرید مایحتاج خانه تفاوت داشته باشد؛ اما اصلا لازم هم نیست مثل یک مراسم عروسی به خود برسید و آرایش کنید. یک ظاهر مرتب و آراسته کاری نظر مصاحبه کننده را میتواند کاملا جلب نماید.

 

برخورد تهاجمی، الفاظ نامناسب، روحیه "من همه چیز را می دانم"

حتی اگر کاملا به کار خود مسلط هستید بهتر است زیاد به رخ مصاحبه کننده نکشید چون او حتما رزومه شما را خوانده که با شما مصاحبه می کند. همچنین مراقب باشید که از الفاظی استفاده کنید که برازنده شما باشند. حتی اگر برای پست ریاست مصاحبه می شوید بهتر است کمی فروتنی از خود نشان دهید. در ضمن بهتر است بدانید کسی از اخلاق "من استاد همه چیز هستم" خوشش نمی آید، بخصوص کسی که قرار است در آینده همکار شما شود.

 

بیان نامناسب افکار

قبل از مصاحبه بهتر است با خود کمی تمرین بیان افکار کنید. در زمان کمی که در اختیار شما گذاشته می شود باید بتوانید با استفاده از کلمات صحیح افکار خود را بیان نمایید. همچنین مطمئن باشید رزومه شما از لحاظ دستوری و املائی صحیح نوشته شده است. بخصوص اگر برای کار در شرکتهای خاجی اقدام می نمایید.

 

نداشتن برنامه مشخص برای آینده شغلی

داشتن هدف در کار همانند داشتن هدف در زندگیست، کسی هم نمی خواهد یک آدم بی برنامه و بی هدف را استخدام کند. بهتر است کمی خود را جای مصاحبه کننده قرار دهید.

 

بدون علاقه و بی تفاوت

همانقدر که اشتیاق زیاد برای انتخاب شدن ممکن است از نظر مصاحبه کننده منفی باشد به همان اندازه نیز عدم اشتیاق و حالت بی تفاوتی در ظاهر و هنگام صحبت مصاحبه کننده را دلسرد می نماید. کمی از خود اشتیاق نشان دهید.

عدم اعتماد بنفس

حتی اگر اولین تجربه کاری خود قرار دارید اعتماد خود را از دست ندهید، همه اول از جایی آغاز نموده اند نشان اعتماد بنفس برای آغاز یک تجربه جدید به نظر مثبت مصاحبه کننده کمک می نماید.

 

پول، پول، پول

بهتر است خودرا کوچک نکنید و صحبت در مورد پول و پکیج پیشنهادی را شما شروع نکنید. حواس خود را بروی موضوعات مهمتر تمرکز دهید. این صحبت را سر آخر خود مصاحبه کننده شروع خواهد نمود.

 

تجربه ناموفق

اصلا از بیان اینکه در پاره موارد شغلی ناموفق بوده اید نهراسید. هیچکس، هیچکس در همه کارهای خود بطور مطلق موفق نبوده است. آسمان و ریسمان را بهم ندوزید و تقصیر را به گردن مدیریت و شرکتی که قبلا در آن کار می کردید نیندازید. سعی کنید تا حد امکان از بد گویی روسای قبلی پرهیز نمایید.

 

رفتار فیزیکی نامناسب

یک مصاحبه موفق معمولا یکساعت تا یکساعت و ربع طول می کشد. زبان بدن شما که شامل تمام حرکات عمدی یا غیر عمدی شما می باشد در طول این مدت تحت نظر خواهد بود. در تمام مدت سعی کنید درست بنشینید و  از لم دادن پرهیز نمایید. شانه های خود را پائین نندازید و دستهای خود را در هوا تکان ندهید. صبر کنید تا سوال مصاحبه کننده تمام شود و وسط حرف او نپرید. در طول مصاحبه سعی نمایید در چشمان مصاحبه کننده نگاه کنید و همچنین نحوه دست دادن مناسب با مصاحبه کننده  (نه شل و نه خیلی محکم) می تواند بسیار بیشتر از آنچه فکر می کنید، تاثیر گذار باشد.

 

نپرسیدن سوالات مناسب

آیا نمی خواهید بیشتر درباره شرکت، مدیریت و اهداف آن بدانید؟ در پایان هر مصاحبه بهتر است شما طراح چند سوال در رابطه با مجموعه مورد نظر باشید. این سوالات نه تنها به شما در رابطه با جایی که قرار است در آن کار کنید کمک می کند بلکه یک اثر طبیعتا مثبت را پیش مصاحبه کننده بجا می گذارد. امروزه اکثر شرکتها و موسسات دارای وبسایت هستند، خیلی بهتر است قبل از مصاحبه سری به آن زده و تحقیق کوچکی نمایید.

در قسمت سوم این راهنما مواردی را که قبل از انجام مصاحبه بهتر است انجام دهید را بررسی و پیشنهاد می دهیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان