هلند اولین جنگنده‌های اف-۱۶ را به زودی به اوکراین ارسال می‌کند

وزیر دفاع سابق هلند، کایسا اولونگرن، در آخرین روز حضور خود در این سمت، از انتقال قریب الوقوع اولین جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین خبر داد. این اقدام در راستای تعهد هلند برای تقویت نیروی هوایی اوکراین در برابر تهاجم روسیه انجام می‌شود.

وزیر دفاع دولت هلند امروز (سه شنبه) خطاب به پارلمان این کشور از انتقال جنگنده‌های اف-16 به اوکراین در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، «کایسا اولونگرن» اعلام کرد که هلند به زودی اولین جنگنده‌های اف-16 وعده داده شده به اوکراین را در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد. دولت هلند گفته است 24 فروند از این جنگنده‌ها را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

وزیر دفاع هلند امروز در نامه‌ای به پارلمان پیش از انتقال دولت، گفت: مجوزهای لازم برای تحویل این جنگنده‌ها به اوکراین داده شده است.

اولونگرن به دلایل امنیتی از تعیین تعداد هواپیما در اولین تحویل و زمان ورود آنها به اوکراین خودداری کرد.

هلند یکی از کشورهای حامی ائتلاف بین المللی برای تامین جنگنده‌های اف-16 برای تقویت دفاع هوایی اوکراین در مقابل روسیه بوده است.

دولت هلند قبلاً تعدادی از این جنگنده‌ها را به یک مرکز آموزشی در رومانی برای آموزش خلبانان اوکراینی ارسال کرده بود.

وزیر دفاع هلند پیشتر در ماه آوریل گفته بود که انتظار دارد ارسال جنگنده‌های اف-16 از سوی دانمارک، هلند و آمریکا ظرف چند ماه آینده آغاز شود.

هلند و دانمارک، رهبری یک ائتلاف بین‌المللی را برای آموزش خلبانان و تامین تجهیزات لازم برای پرواز با جنگنده‌های اف-16 بر عهده دارند. پیش از این هلند گفته بود که قصد دارد آموزش خلبانان اوکراینی را در اسرع وقت آغاز کند ولی تاریخ مشخصی برای این برنامه اعلام نشده بود.

دوران تصدی اولونگرن در وزارت دفاع هلند هم‌اکنون به اتمام رسیده است و انتقال قدرت به دیک شوف، نخست وزیر و کابینه او امروز انجام می‌شود. دولت جدید هلند بعد از ماه‌ها مذاکرات ائتلافی پس از انتخابات نوامبر پارسال، تشکیل شد.

رسانه‌های داخلی هلند نوشته‌اند که انتظار نمی‌رود انتقال قدرت تاثیری روی سیاست این کشور در قبال اوکراین داشته باشد زیرا توافق ائتلافی بین چهار حزب میانه‌رو و راست‌گرای این کشور، تعهد تداوم حمایت از اوکراین را شامل می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر