با غلبه بر رومانی و اتریش

هلند و ترکیه صعود کردند و به مصاف هم می‌روند

دیشب در آخرین مسابقات مرحلۀ یک‌هشتم نهایی یورو ۲۰۲۴، هلند موفق شد ۳ بر صفر رومانی را شکست دهد. ترکیه نیز شگفتی‌ساز شد و تیم قدرتمند اتریش را ۲ بر ۱ شکست داد.

عصر ایران؛ اهورا جهانیان - تیم‌های ملی فوتبال هلند و ترکیه با غلبه بر رومانی و اتریش به مرحلۀ یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا صعود کردند.

دیشب در آخرین مسابقات مرحلۀ یک‌هشتم نهایی یورو 2024، هلند موفق شد 3 بر صفر رومانی را شکست دهد. ترکیه نیز شگفتی‌ساز شد و تیم قدرتمند اتریش را 2 بر 1 شکست داد.

در بازی هلند و رومانی، کودی خاکپو در دقیقۀ 20 و دونیل مالن در دقایق 83 و 3+90 برای هلند گل زدند. شاگردان رونالد کومان در این مسابقه با نمایشی کاملا هجومی در حد یکی از مدعیان قهرمانی ظاهر شدند.

هلند در یک‌چهارم به مصاف ترکیه می‌رود و از شانس بیشتری برای صعود به نیمه‌نهایی برخوردار است. اگرچه ترکیه یکی از جنگنده‌ترین تیم‌های این دوره از مسابقات بوده و هیچ بعید نیست در برابر هلند هم شگفتی‌ساز شود. بویژه اینکه اتریش که دیشب مغلوب ترکیه شد، در مرحلۀ گروهی هلند را برده بود.

هلند و ترکیه صعود کردند و به مصاف هم می‌روند

تیم ملی هلند تا به حال فقط یکبار قهرمان جام ملت‌های اروپا شده (1988) و تا به حال در جام جهانی هم قهرمان نشده. قهرمانی هلند در این دوره از مسابقات، دومین قهرمانی ملی این کشور خواهد بود.

رونالد کومان که پس از جام جهانی 2022 جانشین فن‌خال شد، موفق شده همان هلند همیشگی را بازسازی کند. یعنی تیمی که فوتبال را هجومی و زیبا بازی می‌کند.

با این حال هلند رونالد کومان فاقد بازیکنان بزرگی نظیر رود گولیت یا آرین روبن است و همین فقدان می‌تواند در مسابقات حساس، بویژه وقتی کار گره می‌خورد، مشکلات احتمالی تیم ملی هلند را برطرف کند.

هلند در بازی دیشب هم 3-3-4 بازی کرد. سیستمی که برای ارائۀ بازی هجومی طراحی شده ولی معلوم نیست این سیستم هلندی‌ها در مصاف با تیم‌های قدرتمندی مثل اسپانیا و آلمان و فرانسه تا چه حد کارایی دارد.

در واقع به نظر می‌رسد هلند با این سیستم هجومی در برابر تیم‌های قوی‌تر دچار مشکل شود. چنانکه در مرحلۀ گروهی نیز نتوانست از پس فرانسۀ بدون امباپه برآید و به اتریش هم باخت.

چنین سیستمی سه هافبک قدر و خلاق می‌خواهد تا خلأ ناشی از بازی نکردن با چهار هافبک برطرف شود. ولی جردی شوتن، ژاوی سیمونز و تیجانی ریندرز در خط میانی هلند، بازیکنانی نظیر کروس یا مودریچ و یا زیدان و گولیت نیستند.

هلند و ترکیه صعود کردند و به مصاف هم می‌روند

شاید رونالد کومان پس از پیروزی احتمالی مقابل ترکیه در دیدار بعدی، در مرحلۀ نیمه‌نهایی با سیستمی کمتر هجومی بازی کند و از تعداد مهاجمانش بکاهد تا هلند شانس بیشتری برای کسب قهرمانی داشته باشد.

اما در مصاف ترکیه و اتریش، گل زودهنگام مریح دمیرال در دقیقۀ یکم بازی، نقش موثری در پیروزی ترک‌ها داشت. اتذیش تیم قوی‌تر این بازی بود ولی از همان دقیقۀ 1 ناچار شد به دنبال گل تساوی بدود.

حملات مکرر اتریش با دفاع جانانۀ بازیکنان ترکیه و درخشش گوبوک دروازه‌بان این تیم به جایی نرسید تا اینکه مریح دمیرال در دقیقۀ 59 دوباره توپ ارسالی از روی نقطۀ کرنر را وارد دروازۀ اتریش کرد. دمیرال مدافع میانی ترکیه است و دبل او در این بازی حساس قطعا یکی از بهترین خاطرات دوران حضورش در تیم ملی ترکیه خواهد شد.

هلند و ترکیه صعود کردند و به مصاف هم می‌روند

اتریش در دقیقۀ 66 با ضربۀ دقیق مایکل گرگوریش به گل اول رسید ولی تا پایان بازی هر چه زد به در بسته خورد. ترکیه با سیستم 1-3-2-4 بازی می‌کرد و دفاع متراکمش نقش موثری در به نتیجه نرسیدن حملات اتریش داشت.

علاوه بر این، تیم قدرتیِ ترکیه در ضد حملات نیز بسیار سریع و خوب کار می‌کرد و بازیکنان این تیم در نیم ساعت پایانی بازی اگر دقت بیشتری به خرج می‌دادند، می‌توانستند دست کم یک گل دیگر هم بزنند.

تیم ملی ترکیه اگرچه هیچ وقت به فینال جام ملت‌های اروپا نرسیده ولی معمولا جزو تیم‌هایی بوده که بر زیبایی این مسابقات افزوده است. ترک‌ها در یورو 2008 تا نیمه‌نهایی صعود کردند و آن‌جا مغلوب آلمان شدند. آن‌ها این بار هم فرصت دارند که به نیمه‌نهایی بروند. باید دید بازی قدرتی و دفاعی ترکیه از پس سیستم هجومی هلند برمی‌آید یا نه.

ترکیه در این جام تا به حال سه پیروزی و یک باخت داشته. این تیم گرجستان و جمهوری چک و اتریش را برده و به پرتغال باخته است. با این حال شکست سه بر صفر مقابل پرتغال، شاید نشانۀ ضعف تاکتیکی ترکیه در برابر تیم‌های بزرگ‌تر فوتبال اروپا باشد. ضعفی که در دیدار هلند نیز ممکن است کار دست ترک‌ها بدهد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر