کیهان دست به دامن خاتمی شد

چرا کیهان نمی‌گوید حجت‌الله عبدالملکی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت رئیسی بود، امروز در کنار سعید جلیلی حضور دارد و برای نشستن او بر صندلی ریاست جمهوری کوشاست؟

 عصر ایران؛ شیرو ستمدیده - روزنامۀ کیهان در کانال تلگرام خودش توئیت مصطفی عیوضی را منتشر کرده که متن آن چنین است:

«رئیس کل بانک مرکزی دولت اصلاحات یعنی دکتر ابراهیم شیبانی، سالهاست که از نزدیک‌ترین چهره‌های اقتصادی به سعید جلیلی است. اگر دولت خاتمی را در کنترل تورم موفق می‌دانید، نفر اصلی این موفقیت را در کنار جلیلی پیدا کنید.»

  انتشار چنین تجلیلی از دولت خاتمی در کانال کیهان، گویای بسی چیزهاست. اگر کیهان که این روزها مشغول دفاع از جلیلی است، این توئیت را نمی‌پسندید، آن را منتشر نمی‌کرد چراکه توئیت مصطفی عیوضی مثل سخنان پزشکیان در مناظرۀ تلویزیونی با جلیلی نیست که کیهان از باب پوشش مناظره مجبور به انتشار آن باشد.

کیهان دست به دامن خاتمی شد

  در واقع کیهان همنوا با عیوضی در حال بیان این نکته است که تأسی جلیلی به خاتمی، از نشانه‌های عقلانیت جلیلی است. نکتۀ مهم‌تر اینکه، کیهان هم قبول دارد که در دوران خاتمی تورم کنترل شده بود.

  اگر چنین است، پس این روزنامه باید توضیح دهد چرا در آن دوران مدام دربارۀ وضعیت اقتصادی نامطلوب جامعه می‌نوشت و تلاش می‌کرد دولت خاتمی را متهم به کم‌کاری اقتصادی کند و دلیل آن را سیاست‌زدگی دولت اصلاحات می‌دانست؟

  در همان سال‌ها چهره‌های جناح راست مدام تاکید می‌کردند توسعۀ اقتصادی مهم است نه توسعۀ سیاسی؛ و کیهان هم سخنان آنان را با آب و تاب نقل می‌کرد. در واقع ارکستر سیاسی و مطبوعاتی جناح راست مشغول نواختن این آهنگ جناحی بودند که دولت برآمده از جناح مقابل، به هوای توسعۀ سیاسی، توسعۀ اقتصادی را رها کرده است.

  بگذریم که جناح راست بزرگ‌ترین مانع توسعۀ اقتصادی در این کشور است. توسعۀ اقتصادی جامعۀ باز اقتصادی می‌خواهد ولی این جناح به علت غرب‌ستیزی و بیگانه‌ستیزی، با تعاملات گسترده و روابط باز اقتصادی عملا مخالفت می‌کند.

 راست گرایان ایرانی در دوران خاتمی، برای عقیم کردن اصلاحات او، از اصلاحات چینی دفاع می‌کردند ولی بعدها ملتفت شدند که با اصلاحات چینی هم مخالف‌اند. فعالیت انبوه شرکت‌های آمریکایی و اروپایی در چین، نه فقط نیازمند فضای باز اقتصادی که نیازمند فضای باز فرهنگی است. و این دقیقا همان چیزی است که راستگرایان ایرانی با آن مخالف‌اند و به همین دلیل در عمل نتوانستند حتی به سمت اصلاحات چینی حرکت کنند.

  اما در توئیت نقل شده در کانال روزنامۀ کیهان، نکتۀ دیگری هم وجود دارد و آن اینکه، گویی کیهان به نقل از مصطفی عیوضی دارد یادآوری می‌کند که در دوران اقتصادی مطلوب خاتمی، چه افرادی دست‌اندرکار بودند.

 چرا کیهان نمی‌گوید حجت‌الله عبدالملکی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت رئیسی بود، امروز در کنار سعید جلیلی حضور دارد و برای نشستن او بر صندلی ریاست جمهوری کوشاست؟ یا چرا کیهان نمی‌گوید فلان پایداری‌چی که در دولت محمود احمدی‌نژاد حضور داشت، امروز در تلاش است تا جلیلی ردای ریاست جمهوری را بر تن کند؟

 دلیلش روشن است: چون دولت پوپولیست احمدی‌نژاد و دولت سرگشته و بی‌برنامۀ رئیسی، خدمت شایانی به اقتصاد این کشور نکردند و باری از دوش این مردم برنداشتند که امروز کیهان بتواند دورۀ احمدی‌نژاد یا رئیسی را به عنوان دورانی طلایی یا دست کم مطلوب معرفی کند و سپس یادآوری کند که افراد موثر در این دورۀ دور و نزدیک، امروز در تیم سعید جلیلی حضور دارند.

 و نهایتا باید از گردانندگان روزنامۀ کیهان پرسید که اگر خاتمی تورم را کنترل کرد و وضعیت اقتصادی نامطلوب کشور را نسبتا مطلوب کرد، چرا روزنامۀ شما جز به بدی از او یاد نمی‌کند؟ چون مواضع سیاسی‌اش را نمی‌پسندید؟ قبول. ولی آیا اختلافات سیاسی خاتمی با شما، نهایتا اختلاف بر سر شیوۀ دستیابی به بهروزی مردم این دیار نبوده؟

 شما معتقدید با غرب‌ستیزی می‌توانید بهشت موعودتان را در این کشور برپا کنید. از نظر کیهان و کیهانیان، ایران آزمایشگاه ایدئولوژی خاصی است که قرار است با غرب‌ستیزی‌اش اول ایران  گلستان شود، سپس جهان!

 این "ایدئولوژی" هر چه باشد "دین" نیست. در بهترین حالت، التقاطی از اسلام و مارکسیسم است. مثلا یکی از  عناصر مارکسیستی این ایدئولوژی، نسبت "اخلاق" و "انقلاب" است. لنین می‌گفت: «ما انقلاب را فدای اخلاق نمی‌کنیم. اخلاق را فدای انقلاب می‌کنیم.»

  روزنامۀ کیهان هم دقیقا مطابق این آموزۀ لنینیستی عمل می‌کند. به همین دلیل سال‌هاست که علیه خاتمی دروغ می‌نویسد و به او بهتان می‌زند؛ چراکه خاتمی را عنصری غربگرا می‌داند که تاثیرگذاری‌ سیاسی‌اش در جامعۀ ایران باید به کلی خنثی شود.

 اما الآن که خطر باخت جلیلی در رقابت با پزشکیان احساس می‌شود، کیهان دست به دامن دولت خاتمی شده تا ثابت کند دولت اول جلیلی از حیث عملکرد اقتصادی شبیه دولت خاتمی خواهد بود نه شبیه دولت رئیسی!  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر