ماهان شبکه ایرانیان

خبر جعلی در رادیو عربی صداوسیما

به احتمال بسیار، انچه از زبان کارشناس برنامه پخش شده چیزی جز خبر جعلی نبود. خبر جعلی که از سوی مجری برنامه هم تایید شد.

 عصرایران ؛‌ رضا غبیشاوی - یکشنبه شب (دیشب)‌ هنگام رانندگی، کانال رادیو عربی صداوسیما را زدم و مشغول شنیدن برنامه ها بودم.
حدود ساعت 21:45  مجری برنامه در حال مصاحبه با کارشناس درباره غزه و مسائل ایران از جمله انتخابات بود. از وسط برنامه، مصاحبه را دنبال کردم و متوجه اسم کارشناس نشدم اما نکته جالب این بود کارشناس گفت نخست وزیر جدید بریتانیا گفته است از قطع آب و برق غزه توسط اسرائیل حمایت می کند.

این کارشناس سپس با نثار کلی انتقاد از فرهنگ و تمدن غربی، این سخنان نخست وزیر جدید بریتانیا را نشانه ای از انحطاط فرهنگی غربی ها و مرگ انسانیت نزد آنها دانست.
مجری برنامه هم سخنان او را تایید و مطالبی را علیه مقامات کشورهای غربی تکرار کرد.

از شنیدن این خبر تعجب کردم چرا که نخست وزیر جدید بریتانیا یعنی "کی یر استامر" رهبر حزب کارگر است. احزاب کارگر به عنوان بخشی از جناح چپ، به طور نسبی، معمولا در برابر نزاع فلسطین و اسرائیل،‌ مواضع معقولانه تری دارند. کما اینکه حزب کارگر در انگلیس قبل از این وعده داده بود دولت مستقل فلسطین را به رسمیت می شناسد. مقامات حزب کارگر (چپ)‌ نسبت به حزب محافظه کار (راست)، درباره فلسطینی ها موضع بهتری دارند و از اسرائیلی ها بیشتر انتقاد می کنند.

در اولین موقعیت،‌ شروع به جستجو در اینترنت کردم. با خودم فکر کردم چگونه ممکن است نخست وزیر چپ گرا و رهبر حزب کارگر بریتانیا چنین سخنی را به زبان بگوید و از قطع آب و برق غزه توسط اسرائیل حمایت کند. آنهم در حالی که این اقدام ارتش اسرائیل با انتقادات گسترده حتی از سوی کشورهای نزدیک و هم پیمان اسرائیل روبه رو شد. هر چه در اینترنت به زبان های مختلف فارسی و انگلیسی و عربی گشتم چیزی پیدا نکردم. اتفاقا نخست وزیر جدید بریتانیا در  تماس تلفنی با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس رئیس دولت فلسطین (تشکیلات خودگردان)،‌ بر آتش بش فوری در غزه و افزایش کمک رسانی به این منطقه،‌ تاکید کرده است.

به احتمال بسیار، انچه از زبان کارشناس برنامه پخش شده چیزی جز خبر جعلی نبود. خبر جعلی که از سوی مجری برنامه هم تایید شد.
این برای چندمین باری است که از زبان یک کارشناس در صداوسیما خبر جعلی منتشر می شود.
خبر جعلی در دنیای جدید از جمله چالش های بزرگ به شمار می رود و رسانه های اصلی در خط مقدم مقابله با خبرهای جعلی قرار دارند. با این حال وقتی خبر جعلی در شبکه های رادیوتلویزیونی شنیده می شود باید این ضرب المثل را تکرار کرد " هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روز که بگندد نمک".

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان