طالبان ورزشکاران زن افغان را در المپیک به رسمیت نمی‌شناسد

شش ورزشکار از افغانستان در بازی های المپیک پاریس شرکت خواهند کرد، سه زن و سه مرد. بانوان ورزشکار افغان در رشته های دوومیدانی و دوچرخه‌سواری و آقایان در رشته های جودو، دوومیدانی و شنا به رقابت خواهند پرداخت.

اداره ورزش دولت افغانستان اعلام کرد که ورزش زنان در این کشور ممنوع است، بنابراین آنها تنها سه ورزشکار مرد را به عنوان نمایندگان این کشور در المپیک پاریس به رسمیت می شناسند.

به گزارش ایسنا،  عطل مشوانی، سخنگوی اداره ورزش دولت افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت که مقامات طالبان سه ورزشکار زن را که نماینده این کشور در المپیک پاریس خواهند بود، به رسمیت نمی شناسند.

شش ورزشکار از افغانستان در بازی های المپیک پاریس شرکت خواهند کرد، سه زن و سه مرد. بانوان ورزشکار افغان در رشته های دوومیدانی و دوچرخه‌سواری و آقایان در رشته های جودو، دوومیدانی و شنا به رقابت خواهند پرداخت.

مشوانی با اشاره به این موضوع گفت: تنها سه ورزشکار نماینده افغانستان هستند. در حال حاضر ورزش زنان در افغانستان ممنوع است. اگر زنان ورزش نکنند چگونه می‌توانند وارد تیم ملی شوند؟

از شش ورزشکار اعلام شده برای بازی ها، فقط جودوکار مرد این کشور در افغانستان تمرین می‌کند.

کمیته بین المللی المپیک گفت که در مورد حضور سه ورزشکار زن و دو ورزشکار مرد افغان در المپیک(که خارج از افغانستان زندگی می‌کنند) با سران کابل مشورت نکرده و سران طالبان را به بازیها دعوت نخواهد کرد.  

سومین المپیک برای کیمیا یوسفی

کیمیا یوسفی دونده افغان برای شرکت در سومین المپیک خود آماده می شود.  یوسفی، پرچمدار افغانستان در مراسم افتتاحیه المپیک توکیو، از سال 2022 در استرالیا زندگی می‌کند.

کمیته المپیک استرالیا پیشتر انتخاب یوسفی برای دوی 100 متر زنان را تبریک گفت.

او در صحبت‌هایی درباره حضور در سومین المپیکش به خبرگزاری فرانسه گفت: یک بار دیگر نماینده دختران سرزمینم شدم و این باعث افتخار است. دختران و زنانی که از حقوق اولیه محروم شده‌اند، از جمله تحصیل. من نماینده رویاها و آرزوهای دزدیده شده این زنان هستم. زنانی که به عنوان انسان‌های آزاد نمی‌توانند تصمیم گیری کنند و حتی اجازه ورود به پارک را هم ندارند. از همه کسانی که در کنار من ایستادند و برای آمدن به استرالیا به من کمک کردند بسیار سپاسگزارم.

یوسفی از جمله ورزشکاران و خانواده هایی بود که پس از حضور طالبان در راس قدرت در افغانستان و اعمال محدودیت‌های شدید بر زنان و دختران، از طریق ایران راهی استرالیا شد.

ده‌ها ورزشکار دیگر افغانستان از جمله اعضای تیم های کریکت و فوتبال زنان این کشور نیز به استرالیا نقل مکان کرده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر