علت گردوغبار استان قم چیست؟

مدیرکل محیط زیست استان قم گفت: «شروع خیزش گردوغبار در روزهای اخیر و هفته گذشته عمدتاً از مناطق دشت کویر، استان‌های سمنان و اصفهان وارد شده بود و بخشی هم از کانون‌های داخلی استان است‌.»

محمدحسین بازگیر با اشاره به وضعیت ناسالم هوای استان در روز‌های اخیر گفت: در روز‌های اخیر بخش عمده‌ای از گرد و غبار‌ها از کانون‌های داخلی استان بوده است. میزان بارندگی امسال ما تقریبا 50 میلی‌متر از سال گذشته بیشتر بوده است.
 
به گزارش تسنیم، بازگیر گفت: بواسطه بارندگی خوبی که داشتیم، وضعیت اراضی آسیب دیده و کانون‌های گردوغبار استان مناسب‌تر از سال گذشته بود؛ بنابراین خیزش گردوغبار را دیرتر و کمتر شاهد بودیم.
 
مدیرکل محیط زیست استان قم بیان کرد: شروع خیزش گردوغبار در روز‌های اخیر و هفته گذشته عمدتا از مناطق دشت کویر، استان‌های سمنان و اصفهان وارد شده بودند. با بالا رفتن سرعت باد و گذشتن از بازه زمانی بارندگی‌ها، بخشی از کانون‌های داخلی از شرق استان را نیز داریم.
 
وی عنوان کرد: با پیگیری‌هایی که توسط مسئولان استان و همکاران ما در دستگاه‌های دیگر با موضوع بحث گردوغبار انجام شد، این معضل یکی از 3 مسئله اصلی استان به عنوان یکی از اولویت‌ها شناخته شد.
 
بازگیر تصریح کرد: مبحث گردوغبار تنها مربوط به زمان حال نیست و در طول سالیان این اتفاق افتاده است. ما برای پیگیری مطالعات و منشأیابی زیادی را انجام داده‌ایم. کارگروه‌های غیرفعال را به صورت مستمر فعال کرده‌ایم.
 
مدیر کل محیط زیست استان قم اظهار داشت: 22 دستگاه در حوزه گردوغبار وظیفه دارند. وظیفه ما به عنوان محیط زیست رصد، پایش و دیده‌بانی است. اقدامات ما به همراه هواشناسی هشدار، سنجش و یافتن مناطق درگیر در استان است.
 
وی افزود: ما درحال تکمیل شبکه هستیم. شبکه دیده‌بانی جزو شبکه‌های بسیار کامل ما است. 3 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قنوات، پردیسان و کوه‌سفید اضافه کرده‌ایم. ایستگاه‌های سطح شهر را نیز به‌روزرسانی نموده‌ایم.
 
بازگیر گفت: کار‌های اجرایی در این حوزه را انجام داده‌ایم. اطراف جاده گرمسار 500 هکتار درختکاری، کاشت طاق و گیاهان صورت گرفته است. منابع طبیعی حدود 1000 هکتار را در بخش دیگری دنبال کرده است.
 
مدیر کل محیط زیست استان قم بیان کرد: در مجموع برای عرصه‌های آسیب دیده تاکنون نزدیک به 13 هزار هکتار درختکاری، کاشت طاق و کاشت گونه‌های گیاهی مناسب منطقه صورت گرفته است.
 
وی خاطرنشان کرد: ما نزدیک به 30 هزار عرصه بحرانی و کانون آسیب‌دیده داریم. این کانون‌ها با کوچکترین وزش باد خیزش گردوغبار ایجاد می‌کنند. 30 هزار هکتار از اراضی باقی مانده و فقط 13 هزار هکتار آن احیا و بیابان‌زایی شده است.
 
بازگیر عنوان کرد: باتوجه به اینکه حقابه‌ها را نداریم و با معضل خشکسالی نیز روبرو هستیم، برگردان این وضعیت یک کار پر هزینه، پر دامنه و همه‌گیری است. ما در حوزه تکالیف و اختیارات قانونی دستگاهی خود، باید با منابع آلاینده برخورد کنیم.
 
مدیر کل محیط زیست استان قم در پاسخ به این سوال که چرا محیط زیست در زمینه کوتاهی کرده است، گفت: تا امروز بیش از 100 منبع آلاینده را شناسایی و پیگیری‌های لازم را در حدود اختیارات خود انجام داده‌ایم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر