راه‌حلی برای خیابان‌های باریک و ترافیک سنگین آینده (عکس)

در حالی که بسیاری از طرح‌های مفهومی خودروهای آینده بر روی وسایل نقلیه خودران در اتوبان‌های خلوت تمرکز دارند، "پروژه بیضی" ایده‌ای متفاوت را ارائه می‌دهد: خودرویی باریک و بلند که به راحتی در ترافیک‌های سنگین و فضاهای تنگ شهری جابجا می‌شود.

عصر ایران -  در حالی که اکثر طرح‌های مفهومی خودروهای آینده بر روی وسایل نقلیه خودران در اتوبان‌های خلوت و عریض تمرکز دارند، اما واقعیت کنونی ما نشان می‌دهد که آینده‌ی ترافیک شهری به آن سادگی و خلوت‌  تصاویر به نمایش درآمده نیست. به احتمال زیاد، در آینده تعداد خودروها، چه خودران و چه غیرخودران، بیشتر خواهد شد و رقابت بر سر فضای محدود خیابان‌ها افزایش می‌یابد. بر خلاف این روند، یک طرح مفهومی جدید، خودرویی را به تصویر می‌کشد که نه تنها به صورت دستی هدایت می‌شود، بلکه به دلیل ارتفاع و عرض کم، به راحتی می‌تواند از میان ترافیک‌های سنگین و فضاهای تنگ عبور کند.

خودروی مفهومی عمودی: راه‌حلی برای خیابان‌های باریک و ترافیک سنگین آینده (عکس)

این طرح مفهومی با عنوان «پروژه بیضی» (Project Oval) از دو بخش تشکیل شده است که هر دو بر ایده‌ی طراحی عمودی تاکید دارند. بخش اول، یک فرمان بیضی شکل عمودی است که علاوه بر هماهنگی با فرم کلی خودرو، فضای داخلی کابین را نیز بهینه می‌کند. مکانیزم فرمان به دلیل عدم وجود داشبورد در این خودرو، تقریباً شناور به نظر می‌رسد و به کناره‌ی خودرو متصل شده است.

بخش دوم این طرح، خودرویی دو نفره است که اولویت اصلی آن صرفه‌جویی در فضا می‌باشد. به غیر از فرمان بیضی شکل و دو پدال، تقریباً هیچ وسیله‌ای در جلوی راننده و سرنشین کناری وجود ندارد. فضای پشت صندلی‌ها برای قرار دادن بار و احتمالاً سایر تجهیزات مورد نیاز خودرو در نظر گرفته شده است. سقف، ستون‌ها و نمای جلوی این خودروی فوق مینیمالیستی برای ایجاد یک نمای پانوراما از محیط اطراف، شفاف طراحی شده‌اند.

خودروی مفهومی عمودی: راه‌حلی برای خیابان‌های باریک و ترافیک سنگین آینده (عکس)

این خودرو با در نظر گرفتن معضل کمبود فضای پارکینگ در آینده و ترافیک سنگین‌‌تر خیابان‌های شهری طراحی شده است. بدنه‌ی باریک و کشیده‌ی آن، مزیت بزرگی برای یافتن جای پارک محسوب می‌شود. همچنین با حذف تمامی اجزا از جلوی سرنشینان، آزادی حرکت و راحتی بیشتری برای آن‌ها فراهم شده است، هرچند از نظر عرض، ممکن است کمی احساس محدودیت فضا داشته باشند.

در «پروژه بیضی» امکان تعبیه‌ی سیستم خودران نیز رد نشده است، به ویژه با توجه به نبود پنل ابزار برای نمایش وضعیت خودرو به راننده. احتمالاً روی شیشه‌ی جلوی این خودرو یک نمایشگر شفاف تعبیه خواهد شد که همه‌ی اطلاعات لازم را نمایش دهد و ظاهری کاملاً آینده‌نگرانه و مهیج به آن ببخشد. حذف فرمان و پدال می‌تواند فضای بیشتری را آزاد کند، اما با افزایش تراکم در بزرگراه‌های آینده، کنترل دستی خودرو همچنان ضروری به نظر می‌رسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان