ویژه‌های مشرق/

روزنامه اعتماد: پزشکیان از سوی چپ‌های رادیکال تهدید شده است! / اصلاح‌طلبان: شورای سیاست‌گذاری پزشکیان را تعطیل کنید

رادیکال‌های جریان اصلاحات به دنبال آن هستند که وزارتخانه های اقتصادی و سیاسی و علوم را برای پیشبرد اهداف خود و احیای تشکیلات و بدنه اجتماعی خود در دست گیرند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های امروز سه شنبه 19 تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که ترکیب آرا و چالش‌های پزشکیان، نامه مهم رئیس‌جمهور منتخب به سیدحسن نصرالله، هجوم تقاضای مسکن به جنوب تهران و انتخاب کابینه در اتاق شیشه‌ای در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

پس از اعلام شکل گیری شورای راهبردی برای انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم برخی از رسانه‌های اصلاح طلب از انتقادات احزاب جبهه اصلاحات نسبت به این شورا خبر دادند، روزنامه هم میهن در گزارشی نوشت:

مسعود پزشکیان در زمینه انتخاب وزرای پیشنهادی خود به مجلس تصمیم به تشکیل شورای موقت راهبردی دارد که مقرر است اعضای پنج کمیته را به او معرفی کنند. کمیته‌های سیاست داخلی و خارجی به ریاست محمدجواد ظریف، اقتصادی به ریاست علی طیب‌نیا، اجتماعی به ریاست علی ربیعی، زیربنایی به ریاست علی عبدالعلی‌زاده، فرهنگی به ریاست سیدرضا صالحی‌امیری پنج گزینه پیشنهادی برای وزارتخانه‌های مختلف را به پزشکیان معرفی خواهند کرد تا رئیس‌جمهور بتواند از میان آنها وزرای پیشنهادی به مجلس را انتخاب کند؛ علاوه بر این پنج نفر محمدجعفر قائم‌پناه، معاون پیشین پزشکیان در وزارت بهداشت، حسین علایی، فرمانده اسبق نیروی دریایی سپاه، محمد صدوقی، فرزند امام جمعه فقید یزد به عنوان نماینده سیدمحمد خاتمی و آذری‌جهرمی وزیر سابق ارتباطات اعضای این شورای راهبردی هستند تا اعضای کمیته‌های پنج‌گانه را تعیین و معرفی کنند.

بنا بر تاکید این روزنامه، این کمیته‌ها نیز برای هر وزارتخانه یک کارگروه تشکیل خواهند داد تا برای انتخاب افراد پیشنهادی شاخص‌های مبتنی بر تخصص و شایسته‌سالاری را تبیین کنند و براساس این شاخصه‌ها افراد مدنظر را معرفی کنند. در عین حال پزشکیان دو شرط مهم برای افراد پیشنهادی مطرح کرده است؛ نخست اینکه سه نفر از میان پنج گزینه پیشنهادی برای هر وزارتخانه باید از چهره‌های جدید و بدون سابقه وزارت باشند و همچنین میانگین سنی کابینه پیشنهادی از 55 بیشتر نباشد.

در این میان اما هم میهن تصریح می کند که انتصاب اعضای این شورا با انتقاداتی نیز از سوی احزاب جبهه اصلاحات روبه‌رو شده است، این روزنامه در این خصوص می نویسد:

در نخستین مسئله به نظر می‌رسد جدا از شرط پزشکیان برای میانگین سنی وزیران پیشنهادی، خود شورای راهبردی میانگین سنی بالایی دارد و جوانان و حتی میانسالان در آن سهمی ندارند و زنان نیز هیچ سهمی در این شورا پیدا نکرده‌اند.

روزنامه اعتماد: پزشکیان از سوی چپ‌های رادیکال تهدید شده است! / اصلاح‌طلبان: شورای سیاست‌گذاری پزشکیان را تعطیل کنید

گفتنی است انتقاد برخی احزاب اصلاح طلب در خصوص شورای راهبردی در شرایطی است که اخبار بدست آمده حکایت از آن دارد که اصلاح طلبان فشارهای زیادی را به پزشکیان برای معرفی افراد مورد نظر خود برای تصدی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی آغاز کرده اند.

در این میان گفته می شود رادیکال‌های جریان اصلاحات به دنبال آن هستند که وزارتخانه های اقتصادی و سیاسی و علوم را برای پیشبرد اهداف خود و احیای تشکیلات و بدنه اجتماعی خود در دست گیرند.

خبر روزنامه اعتماد از تهدید پزشکیان از سوی اصلاح طلبان برای سهم خواهی از کابینه

روزنامه اعتماد ضمن اذعان به فشارهای اصلاح طلبان به پزشکیان در خصوص انتخابات اعضای کابینه نسبت امر و نهی ها به رئیس جمهور منتخب انتقاد کرد.

این روزنامه با بیان اینکه در زمینه انتخاب کابینه چهاردهم نه‌تنها ما شهروندان بلکه حامیان درجه یک آقای دکتر پزشکیان نمی‌توانند برای رییس‌جمهور منتخب تعیین تکلیف کنند، نوشت، همه می‌توانند به او توصیه کنند، پیشنهاد بدهند و خواستار عمل به وعده‌های حداقلی که داده است، باشند ولی مجاب کردن وی به برخی امور که بعضا ناشدنی هستند، عدم بلوغ سیاسی را نشان می‌دهد. دلیلش هم کاملا روشن است؛ متاسفانه در کشور ما عرف رایج و بعضا قانونی تحزب وجود ندارد و بر همین اساس ائتلاف‌ها و حمایت‌ها ضمانت اجرا ندارند و تابع اخلاق و منش شخصی افراد است.

اعتماد در ادامه حتی از تهدید پزشکیان از سوی برخی اصلاح طلبان درخصوص تعیین کابینه نیز انتقاد کرده و نوشت، هنوز آقای پزشکیان خود را در قامت ریاست‌جمهوری نیافته و مجال فکر و مشورت‌های جدی را پیدا نکرده که سیل مجاب کردن‌ها و امرها و نهی‌ها حتی از سوی برخی اصلاح‌طلبان تا حد خط و نشان کشیدن پیش رفته و کارزاری شکل گرفته که او باید روند تعیین کابینه و همکارانش را شفاف کند! اولا آِیا او حق دارد که بخواهد کمی امانش بدهیم تا در آرامش اوضاع را بسنجد.

این روزنامه در ادامه نوشته است:

گزارش‌های مهم کشوری که بعضا محرمانه و سری هستند را ببیند با سران کشور و مجلس استمزاج کند و بعد در اندیشه کابینه و هزار مساله دیگر فرو برود؟ برای اثبات تکالیف مالایطاقی که برای تازه مهمان پاستور می‌تراشیم کافی است موضوع انتخاب چند وزیر کلیدی کابینه که خوب می‌دانیم روند خاص خود را دارد در نظر بیاوریم. آیا از هم اکنون می‌خواهیم وی با اعلام عدم توانایی و اختیار کامل در برخی امور با ارکان نظام اصطکاک پیدا کند و استارت عدم موفقیت خود را بزند!

روزنامه اعتماد: پزشکیان از سوی چپ‌های رادیکال تهدید شده است! / اصلاح‌طلبان: شورای سیاست‌گذاری پزشکیان را تعطیل کنید

بیان این مطالب نشان می دهد که عطش کسب قدرت و سهم خواهی از سوی لایه هایی از جریان اصلاحات به حدی است که به نظر می رسد پزشکیان شرایط سختی را در دولت خود در برابر مطالبات اصلاح طلبان داشته باشد. هر چند که باید از جانب دیگر باید تاکید داشت این اصلاح طلبان هستند که حاشیه ها برای دولت چهاردهم را از اکنون آغاز کرده اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر