توئیت طحان نظیف درباره اخذ رای در دکل‌های نفتی

سد ورود پول به بورس

شماره روزنامه: ۶۰۵۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۴/۲۰ ...

 افت 4هزار و 279واحدی نماگر اصلی در حالی به‌ثبت رسید که نماگر هموزن که شاخصی برای ارزیابی همه‌جانبه حال و روز نمادهای مختلف بازار سهام است نیز با نزول 0.05درصدی روبه‌رو شد و در پایان روز معاملاتی در سطح 709هزار و 704واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود 0.67درصد سرخ‌پوش شد و در سطح 22هزار و 845واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، روز گذشته مقدار 2هزار و 840میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه 300میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات بازار خارج شد.

در این میان سه نماد «فارس»، «شپنا» و «وبملت» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «بپاس»، «آریان» و «آریا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین«ذوب»، «شستا» و «خزامیا» سه نماد پرتراکنش روز سه‌شنبه بازار بودند. پس از رشد توفانی بازار در نخستین روز هفته جاری، روند تعادلی بازار مجددا وضعیت خسته‌کننده‌ای برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده است. در این میان ارزش معاملات که روز شنبه همگام با سبزپوشی تابلوی معاملاتی، رشد کم‌نظیری را نسبت به هفته‌های گذشته خود به ثبت رسانده بود، از روز یکشنبه هم‌زمان با افزایش موج عرضه‌ها افت پیدا کرد و روز گذشته به محدوده‌های 3هزار میلیارد تومانی رسید. شیب نزولی ارزش معاملات حاکی از پایان هیجان معاملاتی سرمایه‌گذاران خبر می‌دهد. از این رو به نظر می‌رسد بازار برای صعود و فتح قله‌های مرتفع به تزریق بیشتر اخبار و عملیاتی شدن آنها دل خواهد بست.

 بازار از نگاه کارشناسان

حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه، روند روز گذشته بازار را این‌گونه تحلیل کرد: با انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان سکاندار جدید قوه مجریه، پس از پایان توفان روز شنبه، بازار مجددا روند کج‌دار و مریز و تعادلی گذشته را در پیش گرفته است. از این رو می‌توان تاثیر مثبت اخبار انتخاباتی بر بازارها را به یک روز محدود دانست. واکاوی اعداد و ارقام نشان می‌دهد به طور معمول بازار سرمایه در بازه زمانی انتخابات ریاست‌جمهوری تا مراسم تحلیف و انتخاب کابینه برخلاف روزهای گذشته، سبزپوش بوده است.

روز شنبه ارزش معاملات حدود 6هزار میلیارد تومان بود در‌حالی‌که متوسط ارزش 20روزه معاملات حدود 3هزار میلیارد تومان ثبت شده بود. با وجود رشد ارزش معاملات در روزهای ابتدایی هفته، نزول ارزش معاملات در روزهای پایانی هفته رمق و امیدواری را از سرمایه‌گذاران گرفته است. افت ارزش معاملات در روزهای اخیر نشان می‌دهد که خبردرمانی تاثیر خود را در بازار گذاشته و باید دید در عمل چه برنامه‌هایی می‌توان برای بهبود بازار نسبت به وضعیت فعلی انجام داد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در خصوص انتخاب اعضای کابینه اقتصادی دولت با توجه به ارتباط تنگاتنگی که بازار سرمایه با بخش‌های پولی و مالی اقتصاد دارد، انتخاب متخصصان کارآمد و وجود برنامه جامع و مدون می‌تواند از ابهامات و ریسک‌های پیش روی بازار بکاهد. این کارشناس بازار پیرامون اولویت‌بندی رفع ریسک‌های بازار گفت: توجه و متناسب‌سازی نرخ بهره و تعیین‌تکلیف و تناسب انتشار اوراق با کسری بودجه از جمله مواردی‌اند که سیاستگذاران باید به آنها توجه داشته باشند. بنابراین بازار در شرایط تعادلی قرار دارد و کاهش ارزش معاملات در صورت تداوم می‌تواند به بلای جان بازار مبدل شود. پیش‌بینی می‌شود شرایط تعادلی بازار تا عملیاتی شدن برنامه‌های سیاستگذاران ادامه‌دار باشد.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، در تحلیل روند روز سه‌شنبه بازار گفت: پس از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور منتخب، روز شنبه بازار با توجه به انتظارات مثبتی که شکل گرفته بود، حدود 4.2درصد سبزپوش شد. با این وجود ردپای افزایش فشار نسبی تقاضا تنها در روزهای ابتدایی هفته سمت‌وسویی به معاملات داد و با نزدیک شدن به اواخر هفته، ارزش معاملات کاهش پیدا کرد. بالا بودن نرخ بهره و ادامه‌دار بودن تصمیمات غیرکارشناسانه همچنان آفت صعود بازار محسوب می‌شوند و تا زمانی که ریسک‌ها و ابهامات بازار سرمایه حل‌و‌فصل نشوند، نمی‌توان مسیر مشخصی برای بازار ترسیم کرد. از این رو پیشنهاد می‌شود رئیس‌جمهور منتخب در بازه زمانی که برای انتخاب کابینه اقتصادی زمان نیاز است، اظهارنظری در خصوص وضعیت بازار داشته و برنامه‌های موردنظر را جهت بهبود آن ارائه کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با وجود اینکه پیش از انتخابات در مناظرات و نشست‌ها رئیس‌جمهور منتخب برنامه‌های مشخصی جهت بهبود وضعیت بازار ارائه کرده بود، در شرایط فعلی بهترین اقدام می‌تواند پرده‌برداری از برنامه‌های مذکور و چگونگی ارائه آنها باشد. این اقدام بازار را تا حدی از بلاتکلیفی دور خواهد ساخت. این بلاتکلیفی در سطح بازار همگام با عدم رشد بازار با وجود صعود دلار نیما در روزهای گذشته قابل‌لمس است.

این کارشناس بازار در خصوص اولویت‌دهی و انتظارات فعالان بازار از کابینه اقتصادی دولت گفت: به نظر می‌رسد حذف قیمت‌گذاری دستوری نخسیتن اقدامی است که کابینه اقتصادی دولت چهاردهم باید در پیش بگیرد. از سمت دیگر کاهش فاصله نرخ دلار نیما و دلار بازار آزاد و تک‌نرخی شدن نرخ ارز می‌تواند اقدام مثبت دیگری در جهت بهبود وضعیت بازارباشد. از همین رو باید اظهار کرد بازار در شرایط فعلی در محدوده‌های ارزنده‌ای قرار دارد و می‌توان نسبت به‌ آینده بازار امیدوار بود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر