توئیت طحان نظیف درباره اخذ رای در دکل‌های نفتی

بورس در انتظار روزهای سبز

شماره روزنامه: ۶۰۵۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۴/۲۰ ...

بازار داخلی

کاهش ارتفاع نماگرها

معاملات روز سه‌شنبه با سرخ‌پوشی بازار سهام به انتها رسید. در حالی که شاخص هم‌وزن بورس در ساعات اولیه این روز به رنگ سبز در‌آمده بود، در ادامه افت اندکی را تجربه کرد تا هر سه شاخص اصلی بازار افت عملکرد را نمایش دهند. در این میان شاخص اصلی بورس اوراق بهادار تهران بیش از 4000واحد معادل با 0.19‌درصد کاهش یافت و در محدوده 2 میلیون و 217‌هزار واحد قرار گرفت. سه‌شنبه دومین روز متوالی بود که این شاخص کاهش یافت. شاخص هم‌وزن بورس نیز افت بسیار اندک 0.05 درصدی را تجربه کرد و در مرز 710‌هزار واحد قرار گرفت. اما رکن دیگر بازار سهام به نسبت عملکرد ضعیف‌تری داشت که افت 0.67درصدی شاخص کل فرابورس و قرار گرفتن این شاخص در محدوده 22‌هزار و 845 واحد نیز حاکی از همین مساله است. به نظر می‌رسد که هیجانات بازار تا این روز به طور کامل تخلیه شده‌اند و دیگر اثری از رشدهای هیجانی دو روز ابتدایی هفته در بدنه بازار باقی نمانده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که مجددا هم سریال تکراری خروج نقدینگی از بازار از سر گرفته شده است و هم ارزش معاملات خرد به عنوان یکی از مهم‌ترین پارامترهای بازار مذکور رو به کاهش گذاشته است. به‌طوری که در این روز سهامداران حقیقی بورس و فرابورس صرفا از محل فروش سهام 300میلیارد تومان پول از بازار خارج کرده‌اند که سبب رقم خوردن سومین روز متوالی خروج پول در هفته جاری شد. جمع مقادیر خارج شده در این سه روز نیز 755میلیارد تومان بوده است. ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز که روز دوشنبه به اوج خود از 19 فروردین ماه رسیده بود، از آن پس روند نزولی به خود گرفت و در چهارمین روز هفته با 21‌درصد کاهش، به سطح 2840میلیارد تومان رسید. کارشناسان عقیده دارند که با تغییر پارادایم احتمالی بازار سرمایه و حاکم شدن تفکرات معتقد به بازار آزاد و مخالف قیمت‌گذاری‌های دستوری پس از روی کار آمدن دولت جدید (اگر که به وعده‌های داده شده عمل شود) در آینده شاهد روند صعودی بازار خواهیم بود.

بازار خارجی

پاول بازارها را غافلگیر می‌‌‌‌کند؟

برای سومین روز کاری متوالی،  هر شاخص نفتی برنت و wti کاهش قیمت را تجربه کردند. بر این اساس بهای هر بشکه از این دو نفت طی روز سه‌‌‌‌شنبه به‌‌‌‌ترتیب با کاهش 0.44 و 0.55درصد به سطح 85.37 و 81.88دلار رسید. اونس در انتهای روز دوشنبه کاهش زیادی را تجربه کرد و به‌‌‌‌همین خاطر از ابتدای روز سه‌‌‌‌شنبه کمی مثبت و متعادل معامله شد. بر این اساس هر اونس جهانی طلا  تا ساعت 17 با افزایش 0.04درصد در قیمت 2هزار و 360دلار مورد معامله قرار گرفت. به نظر می‌رسد یورو منتظر سرنخ‌‌‌‌هایی از مذاکرات ائتلاف فرانسه است. بازار با دو سناریوی دولت چپ‌‌‌‌گرا یا تکنوکرات،  در آینده سیاسی فرانسه روبه‌‌‌‌رو است. سناریوی تکنوکرات مورد علاقه‌‌‌ بازار است. نوسانات بازارهای جهانی ارز در این مدت کاهش یافته است. سیاست اتحادیه اروپا،  شهادت پاول در سه‌شنبه و CPI ایالات‌‌‌‌متحده در روز پنج‌شنبه ممکن است،  در نهایت باعث نوسان در بازار شوند. داده‌‌‌‌های اقتصادی ایالات‌‌‌‌متحده به سمت ضعیف شدن پیش رفته‌‌‌‌اند. داده‌‌‌‌های CPI ایالات‌‌‌‌متحده در روز پنج‌شنبه آزمون بزرگی برای بلوک ارزهای بازارهای‌‌‌‌نوظهور خواهد بود. کارشناسان بر این باورند که اگر هر پیام غافلگیرکننده‌‌‌‌ای از پاول مخابره شود. در بخش داده‌‌‌‌ها،  کارشناسان در انتظار آمار  کسب و کارهای کوچک NFIB در ژوئن و شاخص برنامه‌‌‌‌های استخدام هستند. پیش‌بینی می‌شود که شاخص دلار در حوالی 105.00 واحد تا زمان انتشار داده پر ریسک CPI در روز پنج‌شنبه نوسان خواهد کرد و هرگونه غافلگیری در سخنان پاول احتمالا با ریسک سیاسی اتحادیه اروپا جبران می‌شود.  بانک مرکزی نیوزیلند سیاست پولی خود را صبح چهارشنبه اعلام می‌‌‌‌کند و احتمال زیاد نرخ بهره را ثابت نگه خواهد داشت. با توجه به فقدان اطلاعات در مورد تورم و اشتغال برای سه‌‌‌‌ماه دوم (که در ماه آینده منتشر می‌شود) انتظار هیچ غافلگیری خاصی از سوی بانک مرکزی نیوزیلند وجود ندارد.

در فرانسه،  ائتلافی که شامل یک نخست‌‌‌‌وزیر تکنوکرات باشد احتمالا نیازمند حذف جناح چپ‌‌‌‌گرای افراطی از حزب ائتلافی است و مشخص نیست که آیا این امر از نظر قوانین پارلمان امکان‌‌‌‌پذیر خواهد بود. این احتمالا مناسب‌‌‌‌ترین سناریو در کوتاه‌‌‌‌مدت است؛ زیرا از اقداماتی که به هزینه‌‌‌‌های کلان منجر می‌شود،  جلوگیری می‌‌‌‌کند. اما در میان‌‌‌‌مدت،  تثبیت مالی همچنان به‌‌‌‌سختی قابل دستیابی خواهد بود و این مساله برای اوراق قرضه دولت فرانسه مشکل‌‌‌‌ساز خواهد بود.

10 copy

11 copy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر