ماهان شبکه ایرانیان

دلیل پرت شدن حواس در نماز چیست؟

۱- این مطلب ممکن است عوامل گوناگونی داشته باشد که به وضعیت روحی خود و مشکلات او بر می گردد ولی یکی از بهترین راه های پرت شدن حواس در حال نماز این استکه با شروع نماز فکر خودمان را به ترجمه نماز متمرکز نماییم که در این صورت به تدریج و با تمرین مشکل برطرف خواهد شد.

1- این مطلب ممکن است عوامل گوناگونی داشته باشد که به وضعیت روحی خود و مشکلات او بر می گردد ولی یکی از بهترین راه های پرت شدن حواس در حال نماز این استکه با شروع نماز فکر خودمان را به ترجمه نماز متمرکز نماییم که در این صورت به تدریج و با تمرین مشکل برطرف خواهد شد.

2- برای تحصیل حضور قلب در نماز، به این نکات توجه فرمایید: 
1- برای حضور قلب ممارست و تمرین کنید و شرائطی که برای حضور قلب مؤثر است را رعایت نمایید تا به تدریج این حالت برای شما حاصل گردد. 
2ـ باید چنان معرفتی بدست آورید که دنیا را در نظرتان کوچک و خدا را در نظرتان بزرگ کند ، تا هیچ کار دنیوی نتواند به هنگام راز و نیاز با معبود ، نظرتان را به خود جلب و از خدا منصرف سازد
3. توجه به کارهای پراکنده و مختلف ، معمولاً مانع تمرکز حواس است و هر قدر انسان توفیق پیدا کند که مشغله های مشوّش و پراکنده را کم کند ، به حضور قلب خود در نماز و سایر عبادات کمک کرده است .
4ـ انتخاب مکان و محل نماز و سایر عبادات نیز در این امر مؤثر است و لذا نماز خواندن در برابر اشیاء و چیزهایی که ذهن انسان را به خود مشغول می سازد ، مکروه است.
5ـ پرهیز از گناه نیز عامل مؤثری است ، زیرا گناه قلب را از خدا دور می سازد و از حضور قلب می کاهد .
6ـ آشنایی به معنای نماز و فلسفه افعال و اذکار آن ، عامل مؤثری در حضور قلب است.
7ـ انجام مستحبات نماز و آداب مخصوص آن ، چه در مقدمات و چه در اصل نماز ، توصیه می شود. 
8ـ از همه اینها گذشته، عبادت هم مانند هر کار دیگر نیاز به مراقبت و تمرین و استمرار دارد و اگر مدتی به همین شیوه عمل کنید ، کم کم تمرکز و حضور قلب در نماز برای شما حاصل می شود . و اگر با روی هم گذاشتن چشمان در نماز ، حضور قلب بهتری پیدا می کنید ، اشکالی ندارد ، تا زمانی که این حضور قلب برای شما عادت شود .معرفت به کسی که عبادت می شود، یعنی خداوند که کریم و رحیم و غفور و ودود و رحمان و محسن و قدوس و ... است، و معرفت به عبادت که رشته اتصال میان عابد و معبود و محب و محبوب و عاشق و معشوق است، و این که عبادت پاک کننده و رشد دهنده انسان می باشد، و به وسیله آن انسان مورد رضای دوست قرار میگیرد، و معرفت به پاداش عبادت که رضوان الله و جنت الله است، و توجه به این که عبادت قبول دعوت حضرت حق است، ایجاد لذت می کند، امیر مومنان(علیه السلام) می فرماید: حضورم در مسجد برای عبادت از حضورم در بهشت لذتش بیشتر است چون به مسجد می روم تا محبوبم را عبادت کنم،اما بهشت برای راحت و لذت بدن است.



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان