سلاح مخفی در مقابله با آلودگی پلاستیک

نتایج تحقیقات اخیر نشان داد که باکتری‌های خاصی می‌توانند پلاستیک را به ذرات کوچک تجزیه و سپس می‌توانند راه خود را به فرآیند بازیافت پیدا کنند.

موجودات میکروسکوپی ممکن است سلاح مخفی جدید ما در جنگ علیه آلودگی پلاستیکی باشند.

ارث گزارش کرد، نتایج تحقیقات اخیر نشان داد که باکتری‌های خاصی می‌توانند پلاستیک را به ذرات کوچک تجزیه و سپس می‌توانند راه خود را به فرآیند بازیافت پیدا کنند.

این کشف در مبارزه با زباله‌های پلاستیکی، یکی از برجسته‌ترین بحران‌های زیست محیطی قرن بیست‌ویکم امیدوارکننده است.

به گزارش ایسنا، محققان دریافتند که 20 درصد از سویه‌های باکتریایی می‌توانند اشکال خاصی از پلاستیک را تخریب کنند. این باکتری‌ها می‌توانند پلاستیک را به‌طور بالقوه هضم کنند اما این باکتری‌ها وظایف خود را در خلاء انجام نمی‌دهند و به شرایط مناسب نیاز دارند.

این مجموعه خنثی از باکتری‌ها فرصتی برای مشاهده اثرات مواد و شرایط مختلف بر توانایی آنها در تجزیه پلاستیک پت است که معمولا در بسته‌بندی موادغذایی و بطری‌های نوشیدنی یافت می‌شود.

یک بطری پلاستیکی وقتی در خاک بماند، ناپدید نمی‌شود. باکتری‌ها مانند انسان‌ها، برای انجام تلاش نیاز به انگیزه دارند و به این معنی است که شرایط خارجی برای شروع فرآیند تجزیه باکتری‌ها بسیار مهم است.

در این تحقیق باکتری‌ها در هنگام «گرسنگی» سطح فعالیت بالایی را نشان دادند.

این رفتار در محیط‌های آزمایشگاهی مشاهده شد، زیرا محققان مدل‌های پلاستیکی را در صفحات پر از باکتری معرفی کردند. نتایج کاملا واضح بود و باکتری‌های گرسنه در واقع قطعات پلاستیکی ارائه شده به آنها را می‌بلعند.

با توجه به این یافته‌ها، افق بازیافت پلاستیک مبتنی بر باکتری بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

گستره وسیعی از باکتری‌هایی که می‌توانند پلاستیک را ببلعند اکنون به طور تصاعدی گسترش یافته است و راه را برای روش‌های نوآورانه بازیافت پلاستیک هموار می‌کند.

علاوه بر این، آگاهی عمومی و آموزش بسیار مهم است. برای موثر بودن این نوآوری‌ها، جوامع باید از مزایا و محدودیت‌های تخریب پلاستیک مبتنی بر باکتری‌ها مطلع شوند.

نتایج این تحقیق در مجله Communications Biology منتشر شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر