موج جدید آنفولانزای پرندگان؛ تا کنون چه کشورهایی آلوده شده‌اند؟

گونه جدید ویروس آنفولانزای پرندگان که «H۵N۱» نامیده می‌شود از سال ۲۰۲۰ میلادی در سراسر جهان پخش شده و نه‌تنها باعث مرگ شمار قابل توجهی از پرندگان شده، بلکه عفونت را در میان دیگر حیوانات از آلپاکا گرفته تا گربه‌های خانگی و حتی انسان گسترش داده است.

در حالی که آنفولانزای مرغی یا آنفولانزای پرندگان یک بیماری ویروسی ویژه پرندگان است، دریافت گزارش‌هایی مبنی بر شیوع بی‌سابقه این بیماری در میان گاوهای شیرده در ایالات متحده، مقامات بهداشت این کشور را شگفت‌زده کرد و آنها را در حالت آماده باش قرار داد.
 
به گزارش یورونیوز؛ گزارش‌های دریافتی همچنین حاکی از آن است که تا کنون نتیجه تست چهار کارگر دامداری مظنون به ابتلا نیز در ایالات متحده مثبت اعلام شده است.
 
گونه جدید ویروس آنفولانزای پرندگان که «H5N1» نامیده می‌شود از سال 2020 میلادی در سراسر جهان پخش شده و نه‌تنها باعث مرگ شمار قابل توجهی از پرندگان شده، بلکه عفونت را در میان دیگر حیوانات از آلپاکا گرفته تا گربه‌های خانگی و حتی انسان گسترش داده است.
 
با این وجود تا امسال هرگز گزارشی مبنی بر آلوده شدن گاوها به این ویروس منتشر نشده بود.
 
در میان انسان‌ها، افرادی به این ویروس آلوده شدند که در ارتباط مستقیم با پرندگان قرار داشتند؛ از جمله کارگرانی که در بازار پرندگان زنده یا در مرغداری‌ها کار می‌کردند.
 
اکنون دانشمندان نگران این موضوع هستند که این ویروس به گونه‌ای جهش پیدا کند که بتواند به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود و به این ترتیب یک بیماری همه‌گیر جدید در جوامع انسانی شایع شود.
 
با این وجود سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که در این مرحله، خطر کمی جوامع انسانی را تهدید می‌کند.
 
در ادامه فهرست کشورهایی که موارد جدید ابتلا به آنفولانزای پرندگان را به ثبت رساندند، ارائه می‌شود:
 
ایالات متحده آمریکا
اولین مورد ابتلای گاوهای شیرده به این بیماری، ماه مارس در ایالت تگزاس آمریکا دیده شد و اکنون موارد مشابهی در گله‌های شیری در 12 ایالت ثبت شده است.
 
وزارت کشاورزی ایالات متحده اعلام کرد که بر اساس نتایج آزمایش‌ها، ویروس شناسایی شده در این گاوها همان ویروس H5N1 است که پرندگان وحشی و مرغداری‌های تجاری را آلوده کرده است.
 
چهار کارگر دامداری که امسال نتیجه آزمایش آنفولانزای آنها مثبت شد نیز علائم خفیفی مانند ورم پلک یا چشم‌های قرمز داشتند.
 
مکزیک
سازمان جهانی بهداشت در 5 ژوئن اعلام کرد که یکی از ساکنان مکزیک که از اولین موارد انسانی مبتلا به آنفولانزای مرغی H5N2 محسوب می‌شد، جان خود را از دست داده است.
 
با این وجود دولت مکزیک می‌گوید این فرد هیچ تماسی با حیوانات نداشته و علت مرگ او، ابتلا به یک بیماری مزمن بوده است و نه آنفولانزای پرندگان.
 
استرالیا
سازمان جهانی بهداشت در 7 ژوئن اعلام کرد کودکی که در این کشور به گونه H5N1 آنفولانزای پرندگان مبتلا شده، به شهر کلکته در هند سفر کرده بود.
 
در مرغداری‌های استرالیا سه گونه دیگر این ویروس یعنی H7N3، H7N8 و H7N9 نیز شایع شده است و مقامات می‌گویند این ویروس‌ها احتمالاً از طریق پرندگان وحشی به مزارع رسیده‌اند.
 
هند
سازمان جهانی بهداشت در 11 ژوئن از ابتلای یک کودک چهار ساله در ایالت بنگال غربی (در شرق هند) به گونه H9N2 آنفولانزای پرندگان خبر داد.
 
به گفته این سازمان، این دومین مورد ابتلای انسان به گونه H9N2 آنفولانزای پرندگان در هند است و اولین مورد در سال 2019 میلادی ثبت شده است.
 
ویتنام
مقامات ویتنام اعلام کردند که یک دانشجوی 21 ساله که به گونه H5N1 آنفولانزای پرندگان مبتلا شده بود، در ماه مارس جان خود را از دست داده است.
 
گفته می‌شود که این دانشجو هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته و تنها چند هفته قبل از شروع علائم، به دلیل شکار در معرض تماس با پرندگان وحشی بوده است.
 
در این کشور ابتلای یک مرد 37 ساله به گونه H9N2 این ویروس نیز تایید شده است.
 
کامبوج
در این کشور واقع در آسیای جنوب شرقی و همسایه ویتنام، تا 20 ژوئن پنج مورد انسانی ابتلا به گونه H5N1 ثبت شده است.
 
چین
چین نیز در سال جاری چندین مورد انسانی ابتلا به سویه‌های H5N6، H9N2 و H10N3 آنفولانزای مرغی را شناسایی کرد و از مرگ دو مورد در استان فوجیان خبر داد.
 
آلمان
آلمان نیز از شیوع گونه نادری از آنفولانزای پرندگان (H7N5) در مزرعه‌ای در غرب این کشور در نزدیکی مرز هلند خبر داد که گفته می‌شود این گونه، بسیار بیماری‌زا است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان