درباره مردی که از سوی بایدن مامور گفت و گو با حزب الله لبنان شده، چه می دانید؟/ چگونه امین رئیس جمهور آمریکا عاشق لبنان شد

سوابق هوخشتاین برخی از دیپلمات ها را ناراحت کرده است که معتقدند او در حال انجام کارهای حساسی است که معمولاً توسط کارشناسان منطقه ای وزارت امور خارجه انجام می شود. مقامات و رسانه های عربی همچنین به طور مکرر به میراث یهودی هوخشتاین و خدمت او در ارتش اسرائیل اشاره می کنند.

هوخشتاین توانسته اعتماد گفتگوکنندگان کلیدی در بیروت و شاید حتی میان حزب الله را جلب کند. از آنجا که مقامات آمریکایی طبق قانون از گفتگو با اعضای گروه هایی که واشنگتن مدعی است تروریستی هستند، منع شده اند، هوخشتاین از طریق نبیه بری، رئیس قدیمی پارلمان لبنان، پیام هایی را با حزب الله مبادله می کند.

به گزارش جماران، چند هفته قبل از حمله حماس به سرزمین های اشغالی در 7 اکتبر، یک مقام ارشد کاخ سفید برای یک سفر دیدنی از جنوب لبنان دیدن کرد که بیشتر به عنوان یک بیانیه سیاسی به چشم آمد.  به گزارش نیویورک تایمز، این مقام، آموس هوخشتاین، یکی از مورد اعتمادترین مشاوران امنیت ملی رئیس جمهور بایدن بود که از خرابه های باستانی بعلبک در منطقه ای که به عنوان پایگاه حزب الله  شناخته می شود، بازدید کرد. 

هوخشتاین با پوشیدن شلوار سفید و پیراهن گلف و بدون همراهان امنیتی، از تماشای آثار باستانی شگفت زده شد و از دیوارها و ستون های سنگی در حال فروپاشی شهر عکس گرفت. چند مرد عضلانی با تی‌شرت‌های مشکی شبیه به نیروهای نظامی حزب‌الله از دور مراقب اوضاع بودند.

این سفر در رسانه‌های خبری لبنان شور و هیجانی جزئی ایجاد کرد، همه تعجب می‌کردند که چگونه یک مقام ارشد آمریکایی که در سرزمین های اشغالی متولد شده بود ، می‌توانست تا این حد آزادانه در زمین‌های حزب‌الله حرکت کند.

این سفر نشان داد که چگونه  هوخشتاین به یکی از معدود آمریکایی‌هایی تبدیل شده که رهبری حزب‌الله به آن اعتماد کرده است.  این اعتماد امروز بسیار مهم است، حالا که بایدن،  هوخشتاین را به عنوان نماینده دیپلماتیک خود برای جلوگیری از درگیری در سراسر مرز اسرائیل و لبنان و تبدیل شدن به جنگی که می تواند حتی ویرانگرتر از درگیری در غزه باشد، تعیین کرده است.

آموس هوخشتاین ، 51 ساله، دستیار ارشد آقای بایدن در زمینه انرژی و زیرساخت های جهانی است. اما این عنوان گویای رابطه ای نیست که در ده سال اخیر با بایدن داشته و آنچنان اعتماد او را به دست آورده که رئیس جمهور او را مردی می داند که میتواند هر پرونده ای را به نتیجه برساند.

هوخشتاین از زمانی که جنگ غزه باعث شد حزب‌الله برای همبستگی با حماس حملات موشکی به شمالسرزمین های اشغالی انجام دهد، حداقل پنج سفر به تل آویو و لبنان داشته است. او دائماً با مقامات لبنانی و همچنین مقامات بلندپایه اسرائیل از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، صحبت می کند.

ادوارد ام. گابریل، رئیس گروه ویژه آمریکایی در لبنان، یک سازمان غیرانتفاعی در واشنگتن که به دنبال روابط بهتر بین ایالات متحده و لبنان است، گفت: او مشاور بسیار نزدیک رئیس جمهور است. در نتیجه، من فکر می‌کنم وقتی در میدان حضور دارد می‌تواند با اقتدار زیادی صحبت کند.

هفته گذشته، آموس هوخشتاین که با کت و شلوارهای نسبتا تنگ و موهای براق خود ظاهری جذاب را تداعی می کند، در پاریس بود تا تلاش های ایالات متحده و فرانسه را برای ایجاد آرامش در مرز اسرائیل و لبنان هماهنگ کند. در اواسط ژوئن، او مقامات هر دو طرف را دید و یک هفته بعد دو بار در واشنگتن با یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، که به طور منظم با وی صحبت می کند، ملاقات کرد.

هوخشتاین علاوه بر کار  روی پرونده اسرائیل و حزب الله، یکی از فرستادگان اصلی جو بایدن در عربستان سعودی نیز بوده است. او از جمله مقامات آمریکایی بود که به بایدن کمک کرد که با وجود انزجار از قتل جمال خاشقجی، منتقد سعودی و ستون نویس واشنگتن پست در سال 2018، محمد بن سلمان ولیعهد را مطرود نکند.

او با همکاری همکار خود در کاخ سفید، برت مک گورک، مقام ارشد شورای امنیت ملی در امور خاورمیانه، دیپلماسی آرام را در تعقیب یک معامله بزرگ بلندپروازانه که شامل توافق امنیتی ایالات متحده و عربستان سعودی و عادی سازی روابط دیپلماتیک بین اسرائیل می شود، رهبری کرده است.

در عربستان سعودی هوخشتاین بیش از ده ها بار با شاهزاده محمد دیدار کرده است، مذاکراتی که شامل برنامه های تولید نفت عربستان نیز بوده است. (هوخشتاین به جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور گزارش می دهد و از نزدیک با او همکاری می کند.)

هوخشتاین علاقه زیادی به انرژی های تجدیدپذیر دارد.  او به عنوان مقام ارشد انرژی، به دولت بایدن پیوست و به مدیریت اختلالات بازار نفت و گاز پس از حمله روسیه به اوکراین کمک کرد.

آرون دیوید میلر، یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی که اخیراً میزبان هوخشتاین برای گفتگوی آنلاین بود، گفت: «پرزیدنت بایدن او را دوست دارد و او را تحسین می‌کند.  هر کسی که توانسته بایدن  را متقاعد کند که محمد بن سلمان را باید به شریکی برای کار تبدیل کرد، اقدام بزرگی انجام داده است.

اکنون هوخشتاین درگیر بحرانی است که  به یکی از بزرگترین نگرانی های دولت بایدن تبدیل شده است: این که جنگ فعلی  بین اسرائیل و حزب الله می تواند به کابوسی تبدیل شود که ایران و ایالات متحده را بیشتر به سمت درگیری مستقیم بکشاند.

حزب الله مستقر در جنوب لبنان در دهه 1980 برای مقاومت در برابر تهاجم اسرائیل به این کشور، متولد شد. حزب الله زرادخانه عظیمی از راکت‌ها و موشک‌هایی را توسعه داده که می‌تواند خسارات زیادی به شهرهای اسرائیلی وارد کنند.

هوخشتاین در جریان سخنرانی خود در بنیاد کارنگی گفت: «یک جنگ کوچک بسیار فعال بین اسرائیل و لبنان در جریان است. هزاران موشک از لبنان به سمت اسرائیل شلیک شده و هزاران گلوله توسط اسرائیل به سمت لبنان شلیک شده است.

(کاخ سفید از در دسترس قرار دادن آقای هوخشتاین برای مصاحبه خودداری کرد.) این درگیری ها حدود 60000 اسرائیلی را از منطقه مرزی بیرون رانده و 90000 لبنانی را آواره کرده است. آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه، در اظهاراتی در روز اول ژوئیه گفت که اسرائیل به دلیل حملات حزب‌الله «عملاً حق حاکمیت» خود را در شمال خود از دست داده است.

اسرائیل علاوه بر حمله به مواضع حزب الله در چند ماه گذشته، برخی از فرماندهان ارشد آن را نیز هدف قرار داده است. حمله مرگبار هواپیمای بدون سرنشین به یکی از فرماندهان در روز چهارشنبه باعث رگبار تلافی جویانه بیش از 100 موشک به سمت اسرائیل شد.

هوخشتاین در نشست کارنگی گفت که تلفات هر دو طرف نسبت به جنگ کم بوده اما هشدار داد که هر روز بدون راه حل دیپلماتیک خطراتی را به همراه دارد، مانند برخورد اشتباه موشکی اشتباه به اتوبوس پر از بچه . او گفت که این می‌تواند منجر به انتقام‌جویی و درگیری همه‌جانبه ‌شود «حتی اگر هر دو طرف احتمالاً درک کنند که یک جنگ گسترده‌تر یا عمیق‌تر به نفع هیچ‌یک از طرفین نیست.»

نتانیاهو با فشار فزاینده‌ای برای بازگرداندن امنیت مواجه شده است تا اسرائیلی‌های آواره بتوانند در برابر موشک‌های حزب‌الله به خانه‌های خود بازگردند. مقامات ایالات متحده می گویند که با کاهش حملات اسرائیل علیه حماس تضعیف شده در غزه، ممکن است اسرائیل نگاه خود را به سمت یک جنگ احتمالی علیه حزب الله معطوف کند.

ماموریت هوخشتاین یافتن یک جایگزین دیپلماتیک است. مقامات آمریکایی می گویند که بهترین امید آتش بس در غزه است که رهبران حزب الله می گویند که باعث توقف حملات این گروه می شود. اما حتی در آن زمان، اسرائیل همچنان اصرار دارد که مرزهای شمالی اش امن تر شود.

بنابراین، علاوه بر تلاش برای مهار دو طرف از تشدید تنش، آقای هوخشتاین در حال مذاکره بر سر طرحی بوده است که بر اساس آن حزب‌الله نیروهای خود را چندین مایل از مرز اسرائیل عقب نشینی می‌کند - احتمالاً در ازای کمک اقتصادی ایالات متحده به جنوب لبنان.

مقامات اسرائیلی معتقدند که حزب‌الله اگر نگوییم تمام امتیازات را باید بدهد و می‌گویند این گروه مدت‌هاست که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در سال 2006 را نقض می‌کند که به آخرین درگیری بزرگ بین اسرائیل و حزب‌الله پایان داد. حزب الله درخواست مؤثر قطعنامه مبنی بر حفظ نیروهای خود را در پشت رودخانه لیتانی، در حدود 18 مایلی شمال مرز اسرائیل و لبنان، نادیده گرفت.

در حالی که ممکن است یک متخصص انرژی و زیرساخت مانند هوخشتاین یک میانجی بعید برای یک درگیری مسلحانه به نظر برسد، او در واقع به حوزه ای که قبلا هم پا به آن گذاشته بود، بازگشته است.  در سال‌های 2021 و 2022، او به اسرائیل و لبنان کمک کرد تا یک منبع بالقوه درگیری را خنثی کنند و یک توافقنامه مرزی دریایی را امضا کردند که حقوق ذخایر پرسود گاز طبیعی زیر دریا را تعیین کرد. اگرچه حزب الله نقش رسمی در دولت لبنان ندارد، اما نفوذ زیادی بر رهبران سیاسی مسلمان شیعه این کشور دارد و موافقت آن برای حصول توافق دریایی لازم بود.

علاوه بر این، هوخشتاین می گوید لبنان جایگاه ویژه ای در قلب او دارد. هوخشتاین در سال 1995 به  میلر، همکار ارشد کارنگی گفت: «من عاشق لبنان شدم». او گفت که این اولین دیدار او از لبنان بود و از آن زمان تقریباً هر سال یک بار به این کشور باز می گشت چرا که تراژدی های رخ داده در لبنان برای او جذاب بوده است.

در سفر اواسط ژوئن،  هوخشتاین پیام حساسی را به حزب الله ارسال کرد. به گفته افراد مطلع، او از ترس یک اشتباه محاسباتی، به رهبران این گروه هشدار داد که تصور نکنند که ایالات متحده می تواند اسرائیل را از حمله تمام عیار به این گروه باز دارد.

سوابق  هوخشتاین برخی از دیپلمات ها را ناراحت کرده است که معتقدند او در حال انجام کارهای حساسی است که معمولاً توسط کارشناسان منطقه ای وزارت امور خارجه انجام می شود. مقامات و رسانه های عربی همچنین به طور مکرر به میراث یهودی  هوخشتاین و خدمت او در ارتش اسرائیل اشاره می کنند.

در سال 2021، وزیر خارجه لبنان که کشورش سفر اسرائیلی‌ها را به لبنان ممنوع کرده گفت که با هوخشتاین به‌عنوان فرستاده ایالات متحده  «و نه در مقام یک فرد اسرائیلی» دیدار خواهد کرد.  هوخشتاین که در اسرائیل از پدر و مادر آمریکایی به دنیا آمد، دیگر تابعیت اسرائیلی را ندارد.

او از دهه 1990 در ایالات متحده زندگی می کند.  یکی از همکاران ارشد موسسه خاورمیانه می گوید که هوخشتاین توانسته اعتماد  گفتگوکنندگان کلیدی در بیروت و شاید حتی در میان حزب الله را جلب کند.  از آنجا که مقامات آمریکایی طبق قانون از گفتگو با اعضای گروه هایی که واشنگتن مدعی است تروریستی هستند، منع شده اند، هوخشتاین از طریق نبیه بری، رئیس قدیمی پارلمان لبنان، پیام هایی را با حزب الله مبادله می کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر