همسر سارکوزی (کارلا برونی)، متهم جدید پرونده رشوه قذافی لیبی

قرار است سارکوزی در ابتدای سال ۲۰۲۵ به دو اتهام "پنهان کاری اختلاس اموال عمومی" و "تامین مالی غیرقانونی برای تبلیغات انتخاباتی خود، محاکمه شود.

"کارلا برونی" همسر سارکوزی رئیس جمهوری اسبق فرانسه در پرونده اتهام دریافت رشوه همسرش از معمر قذافی رهبر وقت لیبی، متهم شد.

به گزارش عصرایران، کارلا برونی متولد تورین ایتالیا ، خواننده، آهنگساز و مدل سابق ، برای 5 سال بانوی اول فرانسه بود. وی بعد از ازدواج با سارکوزی ، شهروندی فرانسوی را هم کسب کرد.

این پرونده ، این اتهام را مطرح می کند که سارکوزی در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 2007 از معمر قذافی رهبر وقت لیبی، پول دریافت کرده بود و این اقدام مصداق دریافت رشوه است.

دادگاه فرانسه همچنین حکم داد خانم "کارلا برونی" تحت نظر قرار بگیرد.

در پایان جلسه 2 ساعته تحقیق دادگاه از کارلا برونی 57 ساله، قاضی تصمیم گرفت او را تحت نظارت قضایی قرار دهد. همچنین دستور داد کارلا با دیگر متهمان این پرونده به جز همسرش، ارتباط نداشته باشد.

آرشیوی - استقبال سارکوزی (رئیس جمهوری وقت فرانسه) از قذافی رهبر وقت لیبی 

آرشیوی - استقبال سارکوزی (رئیس جمهوری وقت فرانسه) از قذافی رهبر وقت لیبی

منبع قضایی با اعلام این خبر ادامه داد کارلا با این اتهاماتی از جمله این موارد روبه رو است: تلاش برای پنهان کردن دستکاری شاهد اصلی در پرونده یعنی "زیاد تقی الدین" و تلاش برای فریب قضات تحقیق در پرونده ظن حمایت مالی لیبی از فعالیت تبلیغات انتخاباتی گذشته سارکوزی .
زیاد تقی الدین ناگهان از اتهامات سابق خود علیه کارلا برونی عقب نشینی کرد.

"زیاد تقی الدین" یکی از شاهدان پرونده هم برای جلوگیری از بازداشت در فرانسه، به کشورش یعنی لبنان فرار کرده است.

او بعد از بازگشت به لبنان گفت که سارکوزی هیچ پولی برای تامین مالی تبلیغات خود در انتخابات ریاست جمهوری 2007 دریافت نکرد.

همزمان، کارلا برونی در موضوع  عضویت در "گروهک اشرار با هدف رشوه به کارمندان قضایی خارجی در لبنان" متهم شناخته نشد.

قبل از این، بازرسان اداره مرکزی مبارزه با فساد و جرایم مالی و مالیاتی فرانسه، کارلا برونی را دو مرتبه تحت بازجویی قرار داده بودند. بار نخست در سال 2023  به عنوان شاهد و بار دوم به عنوان مظنون در ماه می گذشته (اردیبهشت گذشته).

دو وکیل مدافع کارلا برونی  به نام های "پل مالیه" و "بنوا مارتینیز" گفته اند از صدور این حکم دادگاه در متهم کردن کارلا، اظهار تعجب کردند و گفتند این حکم مستند به مبانی حقوقی یا واقعی نیست.

آنها تاکید کردند "کارلا برونی" قصد دارد از حقوق خود دفاع و به این حکم دادگاه، اعتراض کند زیرا آن را نادرست و غیرواقعی می داند.

اتهامات سارکوزی

پرونده سارکوزی – قذافی، اولین بار درسال 2012 از سوی روزنامه نگاران سایت خبری فرانسوی "میدیا پارت" افشا شد. در این افشاگری دو سند منتشر شد که نشان می دهد مبلغ 50 میلیون یورو از سوی معمر قذافی رهبر وقت لیبی برای حمایت مالی از تبلیغات سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری 2007 پرداخت شده است. این در حالی است که رقم رسمی اعلامی از سوی ستاد سارکوزی درباره هزینه تبلیغات او تنها 20 میلیون یورو بود.

روزنامه نگاران سایت خبری  "مدیاپارت" در مدت 6 سال حدود 53 تحقیق را درباره این موضوع منتشر کردند. دو روزنامه نگار این وب سایت هم در سال 2017 کتابی به نام "همراه با تبریک و تهیت رهبر" منتشر کردند. این کتاب شامل اسناد و مدارک و مصاحبه با منابع مرتبط با تحقیقات درباره این سوژه است.

قرار است سارکوزی در ابتدای سال 2025 به دو اتهام "پنهان کاری اختلاس اموال عمومی" و "تامین مالی غیرقانونی برای تبلیغات انتخاباتی خود، محاکمه شود.

آرشیوی - نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری وقت فرانسه و همسرش کارلا برونی در کاخ الیزه - پاریس 

آرشیوی - نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری وقت فرانسه و همسرش کارلا برونی در کاخ الیزه - پاریس

دادستانی فرانسه حدود یک سال قبل، ضمن متهم کردن سارکوزی  68 ساله، خواستار محاکمه او در چارچوب اتهام دریافت کمک مالی غیرقانونی از قذافی شده بود.
 سارکوزی برای یک دوره 5 ساله جنجالی بین سال های 2007 تا 2012  ریاست جمهوری فرانسه بود که حاشیه های این دوره همچنان ادامه دارد. او در رقابت با فرانسوا اولاند در انتخابات ریاست جمهوری 2012 شکست خورد و مجبور شد کاخ الیزه را ترک کند.
این اتهامات شامل فساد مالی، دریافت حمایت مالی غیرقانونی برای تبلیغات انتخاباتی و مخفی کردن اختلاس منابع مالی عمومی است.

پیش از این، دادستانی فرانسه خواستار محاکمه سارکوزی و 12 نفر دیگر به اتهام دریافت کمک مالی غیرقانونی از قذافی (رهبر وقت لیبی) برای تبلیغات انتخاباتی 2007 شده بود. اتهام شامل تلاش برای کسب میلیون ها یورو از قذافی برای تامین مالی تبلیغات انتخاباتی سارکوزی است. سارکوزی همه این اتهامات را رد می کند. این پرونده اتهامی از سال 2013 تاکنون باز است.

در مدت 10 سال اخیر دستگاه قضایی به جمع آوری دلایل و اسناد و مدارکی پرداخت که فرضیه دریافت حمایت مالی ستاد تبلیغاتی سارکوزی از قذافی را تایید می کرد.

 در فهرست متهمان یک شهروند فرانسوی - لبنانی به نام "زیاد تقی الدین" و یک شهروند الجزایری فرانسوی (الکسانندر جوهری) دیده می شوند. این دو بازرگان مظنون هستند در این ماجرا به عنوان واسطه کار می کردند. چند وزیر سابق به نام های کلود غیان، اریک وویرث و بریس اوروتفو هم در فهرست متهمان حضور دارند.

سارکوزی در سال 2018 هم به همین اتهامات، احضار و تحت بازجویی پلیس قضایی قرار گرفت.

در سال 2016 "زیاد تقی الدین" تایید کرد در فاصله اواخر 2006 و اوایل 2007 مبلغ 5 میلیون یورو را به صورت نقدی از طرابلس لیبی به پاریس منتقل کرد و به دست سارکوزی وزیر کشور وقت فرانسه رساند. این اتفاق قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه رخ داد.

این موضوع از سوی وزیر نفت دولت قذافی (شکری غانم) هم تایید شد. شکری غانم در سال 2012 درگذشت. شکری غانم انتقال این پول را در دفترچه ای ثبت کرده بود و حال این دفترچه به دست دادگستری فرانسه رسیده است. او انتقال این پول برای سارکوزی را تایید کرده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر