دومین جنگنده رادارگریز نسل پنجم چین آماده ورود به خدمت/ آیا چین هم وزن آمریکا می شود؟!(+فیلم و عکس)

با آغاز خدمت آن، چین به دومین کشور جهان تبدیل خواهد شد که دو نوع جنگنده رادارگریز در اختیار دارد. در حال حاضر، آمریکا با جنگنده اف-۲۲ رپتور و اف-۳۵ لایتنیگ ۲ در این زمینه بی رقیب است.

عصر ایران؛ مجله تصویری سلاح - بنابر ویدیویی که به تازگی توسط شرکت هواگرد شنیانگ در رسانه های دولتی چین منتشر شده است، جدیدترین جت جنگنده رادارگریز چند منظوره این کشور با پتانسیل استفاده روی ناو هواپیمابر ممکن است آماده ورود به خدمات نظامی باشد.

نامگذاری رسمی جت جنگنده رادارگریز جدید چین

اف سی-31 جرفالکون (FC-31 Gyrfalcon) که اکنون به طور رسمی به نام جی-31بی (J-31B) شناخته می شود، انتظار می رود مکملی برای جنگنده جی-20 باشد. جی-20 پیشرفته ترین جنگنده رادارگریز چین محسوب می شود که از سال 2017 خدمت خود را آغاز کرده است.

شبکه سی سی تی وی چین به تازگی یک ویدیو تبلیغاتی از شرکت شنیانگ، توسعه دهنده هواگردهای نظامی، منتشر کرد. در این ویدیو یک نمونه اولیه کامپیوتری از جت جنگنده جدید دیده می شود که دارای محفظه های جانبی سلاح روی بدنه برای حمل دو موشک است.

روی بدنه هواپیمایی که در ویدیو به عنوان جرفالکون معرفی می شود نام جی-31بی دیده می شود.

به گفته فو گیانشائو، تحلیلگر نظامی مستقر در پکن، بنابر برچسب های روی بدنه به نظر می رسد جنگنده ای که شرکت شنیانگ بیش از یک دهه در حال توسعه آن بوده، سرانجام آماده ورود به خدمت است. تبدیل اف سی-31 به جی-31 نشان می دهد که این جنگنده الزامات رسمی برای خدمت نظامی را برآورده کرده و نامگذاری رسمی برای آن صورت گرفته است.

طراحی شده به عنوان یک جنگنده رادار گریز نسل پنجم برای ارتش چین و به طور بالقوه برای بازارهای صادراتی، این هواپیمای نظامی از زمان نخستین پرواز خود در سال 2012 روند چشمگیر توسعه و آزمایش را پیموده است.

این جت جنگنده اندازه متوسط در نمایشگاه هوایی ژوهای 2014 برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفت. از اف سی-31 به عنوان معادل چینی جنگنده نسل پنجم لاکهید مارتین اف-35 لایتنینگ 2 نام برده می شد.

آیا دومین جنگنده رادارگریز نسل پنجم چین آماده ورود به خدمت است؟

قرار گیری چین در کنار آمریکا

با آغاز خدمت آن، چین به دومین کشور جهان تبدیل خواهد شد که دو نوع جنگنده رادارگریز در اختیار دارد. در حال حاضر، آمریکا با جنگنده اف-22 رپتور و اف-35 لایتنیگ 2 در این زمینه بی رقیب است.

در سال 2013، در سال های اول توسعه اف سی-31، طراح ارشد سون کانگ به رسانه های دولتی چین گفت که امیدوار است نوعی جت جنگنده را پیرو جنگنده جی-15 در اختیار ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی چین قرار دهد. جنگنده نسل چهارم جی-15 که آن نیز توسط شرکت شنیانگ توسعه یافته است، تنها جت جنگنده قابل استفاده چین روی ناو هواپیمابر است.

خبرگزاری چینی شینهوا در سال 2015 گزارش داد که جی-31 می تواند مکملی برای جت های جنگنده جی-20 در نبرد هوایی باشد و همچنین ممکن است جنگنده جی-15 را به عنوان یک هواپیمای ناونشین همراهی کند.

با این وجود، تحلیلگران نمی توانند یقین داشته باشند که آیا مدل نمایش داده شده در ویدیو شرکت شنیانگ قرار است ناونشین باشد یا خیر.

به گفته فو گیانشائو که یک تحلیلگر بازنشسته نیروی هوایی چین است، کد بی (B) می تواند نشان از معرفی  چندین نوع جی-31 باشد، اما این که پرنده ای ناونشین هست یا خیر، هنوز مشخص نیست. اظهارنظر درباره این که آیا نوع بی برای ناو هواپیمابر، برخاست از باند فرودگاه یا برای صادرات خواهد بود، هنوز دشوار است.

به گفته تحلیلگر نظامی شی هونگ، به نظر می رسد جی-31بی نه به نیروی دریایی بلکه در اختیار نیروهای هوایی چین قرار خواهد گرفت. ارابه فرود جلو هواپیمای نمایش داده شده در ویدیو تبلیغاتی داری یک چرخ است که به طور معمول برای هواپیماهایی که روی باند زمینی فرود می آیند، مناسب است و نه نمونه های ناونشین.

سومین و پیشرفته ترین ناو هواپیمابر چین به نام فوجیان، نخستین ناو هواپیمابر مجهز به سامانه منجنیق الکترومغناطیسی است. این کشتی نخستین آزمایش رسمی دریایی خود را در ماه می انجام داد. در همین راستا، گمانه زنی های بسیاری درباره زمان استفاده ارتش چین از جت های جنگنده مناسب این سامانه شکل گرفت.

محفظه حمل سلاح در دو طرف بدنه

جنگنده جی-31بی مشاهده شده در ویدیو اخیر همچنین نخستین نوع مجهز به محفظه های سلاح در کنار بدنه است که این ویژگی می تواند قابلیت های جنگی آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

به گفته شی هونگ، هر محفظه سلاح قادر به حمل دو موشک است و این ویژگی جی-31بی را از اف-22 رپتور آمریکایی و جی-20 چینی متمایز می کند. این دو جنگنده دارای محفظه های سلاح در کنار بدنه هستند، اما توانایی حمل فقط یک موشک را دارند.

آیا دومین جنگنده رادارگریز نسل پنجم چین آماده ورود به خدمت است؟

چین در اوایل سال جاری میلادی ماکت اف سی-31 را در نمایشگاه دفاع جهانی در عربستان به نمایش گذاشت. یک مقام چینی در این نمایشگاه اشاره داشت که اف سی-31 هنوز وارد خدمت در نیروی هوایی چین نشده است، اما به زودی عملیاتی خواهد شد.

رئیس نیروی هوایی پاکستان در ماه ژانویه اعلام کرد که کشورش قصد دارد جنگنده نسل پنجم اف سی-31 گرفالکون را خریداری کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر