چند نکته کوتاه در مورد دراگان اسکوچیچ سرمربی جدید تراکتور

‌میهمان غیرمنتظره تبریز!

شماره روزنامه: ۶۰۵۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۴/۲۱ ...

اسم دراگان اسکوچیچ در حالی به عنوان سرمربی تراکتور برای فصل بیست‌وچهارم مطرح شده که او در طول سال‌های گذشته یک چهره خبرساز در فوتبال ایران بوده است؛ مردی که هدایت تیم‌های متوسط لیگ برتری را بر عهده داشت، ناگهان سرمربی تیم ملی شد و از آن شگفت‌انگیزتر اینکه نتایج درخشان و حیرت‌آوری به دست آورد. او با وجود رقم زدن سریع‌ترین صعود تاریخ فوتبال ایران به جام‌های جهانی از تیم ملی اخراج شد و خب همه اینها بسترهای جذاب برای طرح مباحث جنجالی بوده است. در این مطلب چند نکته کوتاه و خواندنی را در مورد سرگذشت اسکو و شرایط او در تبریز مرور می‌کنیم.

روزی که چهار گل به استقلال زد

اسم دراگان اسکوچیچ به‌طور جدی از اوایل دهه نود در فوتبال ایران مطرح شد. او سال 92 هدایت ملوان را بر عهده داشت و بد هم عمل نکرد. شاید درخشان‌ترین فراز دوران کار دراگان در انزلی، 4 گلی بود که تیم او در کمال ناباوری به استقلال تهران زد. پس از آن اسکوچیچ در فولاد خوزستان، خونه‌به‌خونه بابل و نفت آبادان هم کار کرد. فصل مشترک همه اینها، عملکرد فنی نسبتا خوب او بود، اما شاید هیچ‌یک از این باشگاه‌ها در موقعیتی نبودند که با آنها بشود قهرمانی یا دستاوردهای عینی و کمی رقم زد. به همین دلایل هم بود که انتخاب اسکوچیچ برای تیم ملی در درجه اول با اعتراضات زیادی همراه شد و تا این اواخر هم برخی به طعنه او را «سرمربی خونه‌به‌خونه» می‌خواندند!

شاید خدا دوستش داشت

چنان که نوشتیم و همه هم می‌دانید، پیش از مرحله نهایی جام‌جهانی 2022، اسکوچیچ به شکلی غیرمنصفانه از هدایت تیم ملی ایران برکنار شد و جای خودش را به کارلوس کی‌روشی داد که خودش قبلا 8 سال روی این نیمکت حضور داشت و واقعا دورانش به سر رسیده بود. آن برکناری و اینکه اجازه ندادند اسکوچیچ با تیمی که خودش به قطر رسانده بود در جام‌جهانی حاضر باشد، قطعا تجربه دردناکی برای این مربی به شمار می‌آمد، اما بعدا مشخص شد خدا او را دوست داشت! اتفاقاتی که پیش از جام‌جهانی رقم خورد، فضایی که اطراف تیم ملی به وجود آمد و در نهایت داستان‌های بازی با انگلیس و... نشان داد دراگان خیلی خوش‌اقبال بوده که در آن مقطع هم‌سرنوشت این مجموعه نشده است!

نتایج غیرقابل قبول و اخراج

بازگشت اسکوچیچ به کرواسی اما اصلا برای او خوشایند نبود. دراگان بعد از جدایی از تیم ملی ایران، هدایت تیم ملی جوانان کشورش را بر عهده گرفت و نتایج بسیار ضعیفی به دست آورد. تیم زیر 23 سال کرواسی در خرداد ماه دو بازی دوستانه پشت سر گذاشت که در آنها ابتدا با نتیجه 3بر2 مغلوب ایرلند شد و سپس شکست 5بر2 برابر سوئد را تجربه کرد. فدراسیون فوتبال کرواسی پس از این دو مسابقه بالاخره تصمیم گرفت به همکاری با اسکوچیچ پایان بدهد؛ مردی که در 12 مسابقه 4 بار برنده شد، 5 بار شکست خورد و 3 بار هم مساوی کرد.

دیدار با دوستان

حالا اما اسکوچیچ به ایران برگشته؛ به دیار آشنا، به جایی که هم موافقان سینه‌چاکی دارد و هم مخالفان افراطی و تندرویی انتظارش را می‌کشند. نتایج او در تراکتور، در امتداد عملکردش در تیم ملی ارزیابی خواهد شد و گروهی از همین حالا مترصد هستند از عبارت «دیدید گفتیم» استفاده کنند. باشگاه تراکتور در این سال‌ها حواشی زیادی داشته و بدون تعارف جنس مدیریت محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه هم آن‌قدرها به آرامش مجموعه کمک نکرده است. با این حال حسن داستان این است که شخص زنوزی به اسکوچیچ اعتقاد دارد و حتی بعد از انتخاب او به عنوان سرمربی تیم ملی هم خطاب به مربی کروات پیام تبریک منتشر کرد. از سوی دیگر کاپیتان تراکتور شجاع خلیل‌زاده است که در دوران سرمربیگری اسکوچیچ در تیم ملی بعد از سال‌ها به این مجموعه برگشت، فیکس شد و همیشه در شمار حامیان سفت و سخت دراگان قرار داشت. آیا مرد کروات در تبریز موفق می‌شود؟ طبعا زمان همه‌چیز را مشخص خواهد کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان