صندوق‌های بخشی فلزات اساسی، سیمان و پتروشیمی در میان برترین صندوق‌های هفته

بازگشت پرقدرت بنیادی‏‏‌ها

شماره روزنامه: ۶۰۵۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۴/۲۳ ...

Untitled-2 copy

در میان صنایع برتر هفته قبل، حمل‌ونقل بارزمینی با بازدهی حدود 13درصدی بالاترین بازدهی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد. پس از آن، صنعت اوره با 6نماد معروف خود، بازدهی 11.17درصدی را به طور متوسط تجربه کرد. تقریبا 21صنعت، بهتر از شاخص کل بورس عمل کرده‌‌‌اند(که به برخی از آنان در جدول اشاره شده است). این درحالی است که 5صنعت بازدهی بالاتر از شاخص هموزن را ثبت کرده‌‌‌اند. در میان 26صنعت یادشده، گروه‌‌‌های بنیادی، برنده بازار صعودی هفته قبل بودند. این درحالی است که صندوق‌های بخشی گروه‌‌‌های بنیادی نظیر پتروشیمی و فولاد نیز عملکردی بهتر از سایر صندوق‌ها داشتند.

 بازار رشد کرد

شاخص کل بورس تهران پس از مدت‌‌‌ها بالاخره موفق شد با رشد 5درصدی، یکی از بهترین بازدهی‌‌‌ها را در هفته‌‌‌های اخیر به ثبت برساند؛ به طوری که شاخص کل بورس، با کمک خودرویی‌‌‌ها، فولادی‌‌‌ها و پتروشیمی‌‌‌ها روند صعودی را آغاز کرد و پس از استراحت قیمتی شاخص کل، شاخص هموزن و نمادهای کوچک‌تر بازار موفق شدند روند رو به رشد خود را حفظ کنند؛ به طوری که صنایع کوچک، اما بنیادی در بازار سرمایه، نظیر لاستیک و پلاستیک و کاشی و سرامیک، در میان برترین صنایع بورس قرار دارند. به نظر می‌‌‌رسد، دوعامل کاهش دخالت دولت در بورس و کاهش فاصله دلار نیما و آزاد که دو وعده اصلی تیم اقتصادی دولت چهاردهم است، محرک رشد صنایع ریالی و دلاری را فراهم آورند. کاهش دخالت دولت در بورس، تا حدودی سایه قیمت‌گذاری دستوری را از سر صنایع ریالی کوتاه می‌کند. بر این اساس صنایعی نظیر قطعات خودرو و شکر نیز بازدهی بهتر از نماگرهای اصلی بازار داشتند. به نظر می‌رسد تا زمانی که دولت چهاردهم سر کار آید و تکلیف متغیرهای اقتصادی مشخص شود، صنایع ریالی عملکرد بهتری خواهند داشت؛ چرا که به طور تاریخی در شرایط ابهام، این صنایع کوچک هستند که می‌‌‌توانند از وضعیت پرریسک بازار نهایت استفاده را ببرند.

 تنوع در لیست صنایع برتر

طی هفته گذشته بورس تهران، درحالی به استقبال پزشکیان رفت که صنایع بورسی زیادی در میان صنایع برتر قرار گرفتند. اگر شاخص کل در هفته گذشته به‌عنوان معیار سنجش عملکرد صنایع بورسی باشد، 21صنعت موفق شدند عملکردی بهتر از شاخص کل بورس را برای سهامداران به ارمغان آورند. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد در میان صنایع برتر بازار، نام صنعت حمل‌ونقل زمینی و اوره دیده می‌شود. صنعت حمل‌ونقل بار زمینی با بازدهی 13درصدی، صنعت اوره با بازدهی 11درصدی و صنعت نوشیدنی با بازدهی 10درصدی موفق شدند بازدهی دوبرابری نسبت به شاخص کل را برای بازار به ارمغان آورند. پس از آن لاستیک و پلاستیک، کاشی و سرامیک، قطعات خودرو، شکر، محصولات غذایی، کانی غیرفلزی، محصولات کشاورزی و فلزات گرانبها، در میان صنایعی قرار دارند که بازدهی بهتر از شاخص کل دارند. البته در میان صنایع نامبرده، بازدهی سالانه بسیار پایین بوده و بخشی از عقب‌ماندگی این صنایع در حال جبران است. وجود تنوع در میان صنایع برتر حاکی از آن است که احتمالا صنایع بزرگ، بازار را به سمت بالا هل دادند. اما اکنون نوبت صنایع کوچک‌تر است تا بازار را متعادل نگه دارند. البته این وظیفه که بر عهده ریالی‌‌‌هاست، تا زمانی ادامه خواهد داشت که کابینه و تیم اقتصادی دولت تعیین شود.

از ابتدای سال نیز صنعت لاستیک و پلاستیک موفق شد عنوان اولین صنعت در سال 1403 را از آن خود کند. بازدهی 14درصدی این صنعت طی سال‌جاری، در نتیجه خبرهای خوبی است که در خصوص قیمت‌گذاری محصولات این صنعت به گوش می‌‌‌رسد. پس از آن بنادر و کشتیرانی و فلزات گرانبها، بازدهی بالاتر از 10درصد را برای سهامداران خود به ارمغان آورده‌‌‌اند. اما با اختلاف بسیار بالا، صنعت حمل‌ونقل زمینی و اوره بازدهی بیش از 3درصدی را ثبت کرده بودند. آهن و فولاد نیز با بازدهی 2درصدی از ابتدای سال‌جاری، یکی از لیدرهای اصلی بازار سرمایه بوده است. در مجموع صنایعی در میان برترین‌‌‌ها قرار گرفتند که به لحاظ بنیادی نیز در شرایط بسیار خوبی به سر می‌‌‌برند. در تایرسازان، P/E  آینده‌‌‌نگر بسیار پایین نیز دیده شده است که اکنون با رشد بازار برخی از آنها رشد‌‌‌های خوبی را ثبت کرده‌اند.

همچنین فلزات گرانبها، به واسطه رشد قیمت‌های جهانی روزهای خوبی را تجربه می‌کنند. این درحالی است که گزارش‌‌‌های ماهانه صنایع، کارنامه خوبی را از اوره‌‌‌سازان و رشد نرخ فروش آنها به‌خصوص در حوزه صادرات به نمایش گذاشت. فولاد، صنعتی است که نمادهایی را در دل خود جای داده است که P/E آینده‌‌‌نگر آن، حوالی 3واحد است. متاسفانه خطر قطعی برق در سیمانی‌‌‌ها و احتمال کاهش تولید، بازار را نسبت به این صنعت هراسان کرده است. این درحالی است که ریسک این موضوع در صنعت فولاد بسیار کمتر است.

 عملکرد صندوق‌ها

در میان صندوق‌های سهامی تنها 9صندوق موفق شدند طی هفته گذشته، بازدهی بهتر از شاخص کل داشته باشند؛ «ثنا»، «پرتو»، «رماس» و «فیروزه» عملکردی بسیار بهتر از شاخص کل را به ثبت رساندند. این درحالی است که صندوق‌های اهرمی، به‌طور کلی عملکرد خوبی نداشتند و تنها «جهش» و «موج» بازدهی بهتر از شاخص کل را به ارمغان آوردند.  در صندوق‌های بخشی که ارتباط مستقیمی با صنایع دارند، صندوق‌های فعال در صنایع مختلف عملکرد خوبی از خود ارائه دادند. صندوق‌های فعال در صنعت فلزات اساسی طی هفته قبل، به طور میانگین 4درصد رشد را تجربه کردند. صندوق‌های صنعت پتروشیمی نیز به طور متوسط موفق شدند سرمایه معامله‌‌‌گران خود را 5درصد طی یک‌هفته افزایش دهند. صندوق‌های خودرویی، با وجود رشد خوب قطعه‌‌‌سازان و شاخص خودرویی‌‌‌ها نتوانستند عملکرد بهتر از شاخص این صنعت را ارائه دهند.

 ریالی‌‌‌ها در کوتاه‌مدت، دلاری‌‌‌ها بلندمدت‌‌‌تر

با رشد بازار در دو روز اول هفته، رشد صنایع خودرو، شیمیایی و فولادی به رونق بازار کمک شایانی کرد؛ به طوری که نسبت قیمت به سود آینده‌‌‌نگر بازار به واسطه رشد قیمت دلار نیما و کاهش فاصله با دلار آزاد بسیار پایین بود و دلاری‌‌‌ها با واسطه امنیت بالا، محرک خوبی برای رشد بودند. این درحالی است که در روزهای بعدی و احتمالا در روزهای متعادل آینده، صنایع ریالی و کوچک در بازار پیشتاز خواهند بود؛ چرا که در میان این صنایع نیز گزینه‌‌‌های جذاب زیادی وجود دارد. در کوتاه‌مدت، ریالی‌‌‌ها فرصت‌‌‌های خوبی را برای بازار خلق خواهند کرد. اما پس از روی کارآمدن دولت چهاردهم، اگر کشور با نوسانات بالایی در قیمت ارز همراه نشود، باید منتظر فاصله 5 تا 10درصدی دلار نیما با دلار آزاد بود؛ به طوری که دلار نیما با رشد 7تا 8هزار واحدی حداقل سطح 50هزار تومان را پس بگیرد. شاخص کل نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهد داد و دلاری‌‌‌های بازار روند صعودی خواهند داشت. اما تحقق این امر، به رویکرد دولت بعد از تشکیل کابینه بستگی دارد.

Untitled-1 copy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان