توانیر به گزارش «ناترازی؛ پاشنه آشیل اقتصاد ایران»پاسخ داد

افزایش متوسط برق تحویلی به صنایع فولادی

شماره روزنامه: ۶۰۵۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۴/۲۳ ...

همچنین سال گذشته متوسط مجموع برق تحویلی به صنایع فولادی 4028 مگاوات بود، در حالی که این رقم در سال 1401 به 3837 مگاوات رسیده بود. در چهار ماه گرم سال گذشته متوسط برق تحویلی به صنایع فولادی 3594 مگاوات بود و به ترتیب نسبت به سال 1401 و 1400 به میزان 2.2 و 22.3‌درصد افزایش داشت. در فصل گرم سال‌جاری نیز وزارت نیرو با هدف تامین برق کافی برای صنایع بزرگ نسبت به تکرار مدل برنامه‌‌‌ریزی برق تحویلی به این صنایع در سال گذشته اقدام کرد که بر اساس این برنامه مقرر شده تا صنایع بزرگ در ساعات اوج بار با 40‌درصد از ظرفیت خود فعال باشند و در ساعات غیر‌بار علاوه بر ایجاد امکان فعالیت با همه ظرفیت نسبت به جبران برق تحویلی در ساعات اوج بار آنها اقدام می‌شود. مقایسه مصرف برق 17 صنعت فولادی نمونه در خرداد 1403 نسبت به خرداد سال 1402 نشان می‌دهد میزان برق تحویلی به این صنایع در سال‌جاری نسبت به سال گذشته به میزان محسوسی افزایش داشته است.

17 صنعت فولادی خرداد سال 1402 در مجموع به میزان 524‌هزار و 932 مگاوات ساعت برق تحویل گرفتند که در خرداد امسال و در سایه اجرای مطلوب‌‌‌تر برنامه‌‌‌های مدیریت بار فصل گرم سال، به میزان 640‌هزار و 56 مگاوات ساعت برق تحویل گرفتند که نشانگر 21.93‌درصد افزایش تحویل برق به این 17 صنعت فولادی است.

از سوی دیگر گزارش تولید فروردین صنایع در سال 1403 نیز نشان می‌دهد که 7 کارخانه از 10 صنعت بورسی ایران نسبت به فروردین سال گذشته کاهش تولید داشته‌‌‌اند. فولاد هرمزگان و ذوب‌‌‌آهن اصفهان به ترتیب با 25.3‌درصد و 24.6‌درصد کاهش، صدرنشین سقوط تولید در فروردین امسال نسبت به پارسال هستند؛ کاهش تولید آن هم در فروردین که صنایع ایران محدودیت برق و گاز ندارند، نشان‌‌‌دهنده آن است که صنایع کشور عوامل اصلی کاهش تولید از جمله رکود بازار را پشت مساله برق و گاز پنهان کرده‌‌‌اند. از سوی دیگر در گزارش خبرگزاری فارس در تاریخ 11 شهریور 1402 آمده است که بر اساس اطلاعات worldpopulationreview، مصرف برق همه مشترکان صنعتی، خانگی، کشاورزی و سایر مصرف‌کنندگان برق کشور سوئیس در یک سال کامل 2022 معادل 58.46 میلیارد کیلووات ساعت است که این عدد معادل نصف مصرف برق صنایع بزرگ و مشترکان در شهرک‌های صنعتی ایران است، در حالی که تولید ناخالص داخلی سوئیس به مراتب بسیار بیشتر از ایران است.

افزون بر این به گواهی سازمان ملی استاندارد، هدررفت برق در صنعت فولاد در یک سال طی یک دهه چهار برابر شده و به بیشتر از 447 میلیون کیلووات ساعت رسیده، برقی که 63 میلیون یورو معادل هزینه ساخت یک نیروگاه 100 مگاواتی ارزش دارد. تارنمای استاتیستا متوسط قیمت برق صنعتی در 9 کشور برتر تولیدکننده فولاد دنیا را 8 برابر متوسط قیمت برق صنعتی ایران گزارش کرده است، در واقع ایران به عنوان یکی از 10 تولیدکننده برتر فولاد دنیا، کمترین هزینه را برای برق صنعتی خود در نظر گرفته است. به عبارت دیگر صنایع ایران، به‌‌‌جای آهن، انرژی رایگان به دیگر کشورها صادر می‌کنند.

هر چند که مساله ناترازی در حوزه انرژی‌ بر کسی پوشیده نیست، اما با توجه به همه موارد گفته شده به نظر می‌رسد آنچه پاشنه آشیل اقتصاد ایران محسوب می‌شود، بی‌‌‌توجهی به بهره‌‌‌وری و بهینه‌‌‌سازی در صنعت و کشاورزی است. به‌رغم همه این موارد دولت سیزدهم در طول این 32 ماه همه تلاش خود را به کار بست تا آثار این ناترازی را به حداقل برساند؛ 9‌هزار مگاوات افزایش ظرفیت با ساخت نیروگاه‌های حرارتی جدید، تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی، بازتوانی واحدهای فعلی و افزایش راندمان و حدود 22‌هزار مگاوات نیروگاه در دست ساخت بخشی از این تلاش‌‌‌ها در حوزه ساخت نیروگاه است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان