ماموریت ۵ میلیارد دلاری ناسا با مشکل روبه‌رو شده است

مقامات ناسا در به‌روزرسانی ماموریت نوشتند: مشکل ترانزیستور‌ها در ماه مه و زمانی آشکار شد که گروه ماموریت دریافتند قطعات مشابه در دوز‌های تشعشع کمتر از حد انتظار نیز خراب می‌شوند.

مقامات ناسا اعلام کرده‌اند که کاوشگر رباتیک «اروپا کلیپر» در ماموریت پرهزینه خود برای بررسی قمر «اروپا» با مشکل روبه‌رو شده است و ترانزیستورهای آن طبق انتظار عمل نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، یک ماموریت اخترزیست‌شناسی مورد انتظار ناسا در حال پشت سر گذاشتن مرحله عیب‌یابی یک مشکل جدی است که فقط چند ماه پیش از پرواز برنامه‌ریزی‌شده آن انجام می‌شود.

به نقل از اسپیس، فضاپیمای «اروپا کلیپر»(Europa Clipper) قرار است در اکتبر امسال با یک موشک «فالکون هوی»(Falcon Heavy) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) پرتاب شود. این کاوشگر رباتیک یک مأموریت پنج میلیارد دلاری را برای ارزیابی پتانسیل قمر اقیانوسی پوشیده از یخ مشتری موسوم به «اروپا»(Europa) برای پشتیبانی از زندگی به آن صورتی که ما می‌شناسیم، آغاز خواهد کرد.

اما این تاریخ پرتاب و توانایی کاوشگر برای انجام دادن ماموریت بلندپروازانه خود ممکن است در خطر باشد زیرا اعضای گروه ماموریت، مشکلی را در ترانزیستورهای کلیپر کشف کرده‌اند که جریان الکتریسیته را روی کاوشگر کنترل می‌کنند.

مقامات ناسا در به‌روزرسانی ماموریت نوشتند: مشکل ترانزیستورها در ماه مه و زمانی آشکار شد که گروه مأموریت دریافتند قطعات مشابه در دوزهای تشعشع کمتر از حد انتظار نیز خراب می‌شوند.

این یک نگرانی جدی است. در ادامه به‌روزرسانی آمده است: سیستم مشتری به ویژه برای فضاپیماها ضرر دارد زیرا میدان مغناطیسی بزرگ آن که 20 هزار برابر قوی‌تر از میدان مغناطیسی زمین است، ذرات باردار را به دام می‌اندازد و انرژی‌ بسیار بالایی را به آنها می‌دهد و تشعشعات شدیدی را به وجود می‌آورد که اروپا و فضای داخلی سایر قمرها را بمباران می‌کنند.

اروپا کلیپر قرار است در سال 2030 به منظومه مشتری برسد. کاوشگر به دور مشتری خواهد چرخید، نه قمر اروپا اما زمان نسبتا زیادی را در همسایگی این قمر سپری خواهد کرد. این کاوشگر حدود 50 پرواز را از نزدیکی اروپا در طول دوره ماموریت علمی 3.5 ساله خود انجام خواهد داد.

مقامات ناسا نوشتند: در ماه مه گذشته، به گروه مأموریت گفته شد که قطعات مشابه ترانزیستورهای اروپا کلیپر در دوزهای تشعشع کمتر از حد انتظار هم از کار می‌افتند. آزمایش ترانزیستور اکنون در «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» ناسا که مأموریت را هدایت می‌کند و همچنین در «آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز» و «مرکز پرواز فضایی گادرد» ناسا که هر دو در مریلند هستند، انجام می‌شوند.

نتایج زیاد امیدوارکننده نیستند. مقامات ناسا نوشتند: داده‌های آزمایشی به‌دست‌آمده نشان می‌دهند که برخی از ترانزیستورها احتمالا در محیط پرتشعشع نزدیک سیاره مشتری و قمر اروپا از کار می‌افتند زیرا قطعات آن‌ طور که انتظار می‌رفت، در برابر تشعشعات مقاوم نیستند.

آنها افزودند: این گروه پژوهشی در حال تلاش برای تعیین تعداد ترانزیستورهای احتمالا حساس و بررسی چگونگی عملکرد آنها در پرواز هستند. ناسا در حال ارزیابی گزینه‌هایی برای به حداکثر رساندن طول عمر ترانزیستورها در منظومه مشتری است. انتظار می‌رود تحلیل اولیه در اواخر ماه ژوئیه کامل شود.

دستگاه‌های مذکور، «ترانزیستورهای اثر میدانی نیم‌رسانا اکسید-فلز» یا «ماسفت»(MOSFET) نامیده می‌شوند و توسط شرکت «اینفینئون تکنولوژیز»(Infineon Technologies) ساخته شده‌اند. کشف آسیب‌پذیری این ترانزیستورها در مرحله پایانی، مقابله با آن را بسیار دشوار می‌کند.