توسعه انرژی‌های بادی و خورشیدی

پیش‌بینی بی‌‌‌‌پی از آینده نفت

شماره روزنامه: ۶۰۵۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۴/۲۴ ...

توسعه انرژی‌های بادی و خورشیدی

بی‌‌‌‌پی در هر دو سناریو پیش‌بینی می‌کند انتشار کربن در اواسط دهه، همچنین در بحبوحه شتاب‌‌‌‌گرفتن روند توسعه انرژی‌های بادی و خورشیدی با ادامه کاهش هزینه‌های فناوری، به اوج می‌رسد. بااین‌حال، این گزارش مسیرهایی متفاوت را برای تقاضای گاز در آینده که در سال‌های اخیر به‌عنوان حوزه کلیدی رشد برای شرکت‌های انرژی از جمله بی‌‌‌‌پی ظاهر شده‌است، تعیین می‌کند. طبق سناریوی به ‌‌‌‌صفررساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای، مصرف گاز در اواسط دهه‌جاری پیش از نصف‌‌‌‌شدن تا سال‌2050 در مقایسه با سال‌2022 به اوج خود می‌رسد، اما روند کنونی حکایت از آن دارد که تقاضای جهانی برای گاز در طول دوره پیش‌بینی به رشد ادامه خواهد داد و تا سال‌2050 حدود یک‌پنجم افزایش خواهدیافت.

 شتاب توسعه ال‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی

تقاضا برای گاز طبیعی مایع‌‌‌‌شده (ال‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی) در این دو سناریو به‌‌‌‌ترتیب 40 و 30درصد بالاتر از سطح 2022 خواهد بود. این گزارش همچنین نشان می‌دهد مصرف نفت بیش از حد انتظار در دهه‌2030 در مقایسه با برآوردهای پیشین خواهد بود. بی‌‌‌‌پی اعلام کرد برآوردهایش برای مسیر کنونی انرژی جهانی که شامل سیاست‌های به‌‌‌‌کارگرفته‌‌‌‌شده برای تغییرات اقلیمی است، نشان می‌دهد جهان اهداف کربنی را زیر پا می‌گذارد و دمای جهانی را از افزایش بیش از 2‌درجه سانتی‌گراد حفظ می‌کند.  با توجه به خط سیر کنونی، انتظار می‌رود تقاضای نفت در سال‌2035 به 97‌میلیون و 800‌هزار بشکه در روز برسد که 5درصد بیشتر از برآوردهای بی‌‌‌‌پی در سال‌گذشته میلادی است. سناریوی کربن صفر خالص پیش‌بینی می‌کند تقاضا در سال‌2035 در سطح 80‌میلیون و 200‌هزار بشکه باقی‌می‌ماند که 10درصد نسبت به چشم‌‌‌‌انداز پارسال بیشتر است.  بی‌‌‌‌پی اعلام کرد نفت طی 10 تا 15سال ‌آینده همچنان نقش مهم خود در سبد انرژی جهان را حفظ می‌کند.

 روند کُند حرکت به‌‌‌‌سمت انرژی‌های پاک

یافته‌‌‌‌های این چشم‌‌‌‌انداز احتمالا این نگرانی را ایجاد می‌کند که روند تغییر جهانی از سوخت‌های فسیلی به‌‌‌‌سمت انرژی پاک کُند می‌شود که تا حدی به افزایش تقاضا برای انرژی در اقتصادهای درحال‌توسعه مربوط است. اسپـــنسر دیــــل، اقتصــــاددان ارشد بی‌‌‌‌پی، گفت: جهان در «مرحله افزایش انرژی» قرار دارد که طی آن مصرف انرژی‌های کم‌‌‌‌کربن مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و سوخت‌های فسیلی در حال افزایش است.  وی افزود: برای حفظ روند جلوگیری از افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، شتاب افزایش عرضه منابع کم‌‌‌‌کربن باید همگام با سرعت افزایش تقاضای جهانی انرژی باشد. بی‌‌‌‌پی پیش‌بینی می‌کند ظرفیت انرژی‌های بادی و خورشیدی تا سال‌2050 بر اثر سیاست‌های کنونی اقلیمی جهان در مقایسه با سطوح سال‌2022، 8‌برابر و در سناریوی صفر خالص 14‌برابر می‌شود.

 پروژه‌های تجدیدپذیر در چین

انتظار می‌رود توسعه پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در چین و اقتصادهای توسعه‌‌‌‌یافته در یک دهه‌آینده متمرکز و حدود 30 تا 45‌درصد افزایش ظرفیت جدید در دو سناریو بی‌‌‌‌پی را شامل شود. این شرکت انگلیسی اعلام کرد: توسعه پرشتاب تولید انرژی‌های بادی و خورشیدی باعث کاهش بیشتر هزینه‌های فناوری و انرژی می‌شود که خود از روند افزایشی پروژه‌های تجدیدپذیر حمایت می‌کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر